lördag 26 februari 2011

Rörande avtalsgranskningen i Vimmerby kommun

(Här kommer helgens söndagskrönikan redan lördag morgon.)

Idag lördag protesterar förra kommunledningen Centerstig/Forsberg mot mitt PM rörande avtalsskrivningar, bland annat Industriavtalen, avtalen med en förvaltningschef, avtalen med Vimmerby Tidning och tryckeriförening, etc.
Jag skickade kompletterande uppgifter till tidningen igår, en del av det tog tidningen in.
Inledningsvis är det rätt att Centerstig/Forsberg inte skrev indusgtriavtalen 2003. Detta rättade jag idag i Vimmerby Tidning och bad om ursäkt för felskrivningen. Det var Larsson/Sjöberg som skrev under dom.
Centerstig/Forsberg tillträdde dock 2006 och kunde ha omförhandlat avtalen.

Så här lyder mitt svar till Vimmerby Tidning i en oklippt version. Det med kursivt markerade har VT klippt bort:

Till Vimmerby Tidning/
Kommentar till dagens artikel ”Flera oklara avtal ses över”.
Industriavtalen skrevs redan 2003 och 2004. Dessa avtal skrevs under av dåvarande kommunalrådet Leif Larsson och kommunchefen Mats Sjöberg, inte Centerstig/Forsberg som felaktigt anges i mitt PM, ett skrivfel jag ber om ursäkt för.
När avtalen kontrollerades professionellt i juni 2010 konstaterade man att avtalet under fem år tillämpats på fel sätt. Det betyder att Centerstig/Forsberg under sin period i kommunledningen åren därefter kunnat påverka avtalets fortsättning om man tagit kontakt med de aktuella företagen. Någon sådan kontakt finns inte noterad. Det sägs dock att i september var tre personer från kommunen, bland annat Centerstig,  på Arla, dock finns ingen notering om vad som sades, ingen återrapportering muntligt eller skriftligt finns arkiverat.
Förlusterna i avtalen noterades ganska snabbt på att avtalen börjat verka. Redan 2005-2006 har man ha fått besked om, genom ekonomisk förlustredovisning, att avtalen borde tillämpats på annat sätt. Då hade man haft chansen att få avtalen tillämpade på rätt sätt i exempelvis VA-nämnden. Men när så lång tid förflyter, som till våren 2010, innan kommunen sänder förslag till företagen om förhandling så har man ingen, enligt bedömning, juridisk möjlighet att få avtalen ändrade.
Om så hade skett hade man haft chans att slippa hela eller delar av det miljonunderskott i kommunkassan som nu avtalen resulterar i.

Överenskommelsen med enskild tjänsteman som också nämndes i mitt PM skrevs under av Centerstig/ Forsberg.
Avtalen med Vimmerby Tidning och tryckeriförening, som bland annat innebar att kommunen lånat 1.000.000 kronor av Vimmerby Tidning till 8,5% ränta och i 20-25 års löptid, (i papperen kallat för ”förhöjd hyra”, men fakta är att man påför ränta i 20-25 år på beloppet varför det kan betraktas som ett lån) har skrivits under i ett fall av Centerstig/Forsberg och i ett annat fall av en annan kommunchef Christer Johansson. Dessa avtal redovisas i ett kommande PM till kommunstyrelsen.
När det gäller den juridiska granskningen: Industriavtalen togs fram av Teknik & Service och det är sannolikt att man anlitat extern juridisk hjälp från förvaltningens sida. Men vem handlar upp den? Varför användes inte kommunjuristen?
I flera avtal jag tittat på har ingen hjälp använts av kommunens jurist, vad jag kan se, och det är själva syftet med det förslag jag lade till. En anställd jurist borde vara den kompetens man först vänder sig till vid granskning. Självklart innebär ”firmateckning” ett ansvar hos kommunledningen men jag har stor förståelse för att man som kommunledande anställd måste lita på underställd personal. Samma gäller politiker; de måste kunna lita på författade avtal, känna tillit.
Mitt förslag, som tillkommit efter granskning av flera olika avtal, går ut på att skapa hängslen och livrem avseende avtal som är udda, som inte följer gängse norm; att låta kommunjuristen som expertis handla upp all annan juridisk expertis, att signera granskning, att beskriva avtalet förståeligt för politiker, etc.
Det Alf Wesik skriver ”jag kan inte uppskatta hur många äldreboende vi skulle tvingas lägga ned om Åbro Bryggeri upphör” är inte relevant i sakfrågan. Det finns inga meningsskiljaktligheter i synen på hur viktigt företagande är för Vimmerby kommun.

/slut på inlägget i VT/

Jag har inga kommenterarer till att, och varför, VT väljer att stryka delar i svaret. Det står dem naturligtvis fritt att redigera de texter de publicerar.

Dock några kommentarer till Centerstigs/Forsbergs svar i VT idag:
1) Redan när Centerstig/Forsberg tillträdde 2006 fanns flera miuljoner i en upparbetad förlust beroende på avtalet. En ansvarsfull ledning tar tag i sådant, och låter det inte passera utan noteringar på åtgärder. Eftersom avtalet innebär en subvention på omkring 2,5 miljoner kronor av Åbros VA årligen borde det varit så angeläget att man gått till VA-domstolen med det hela redan 2006. Då hade man haft chans att förändra. Nu vann istället avtalet kraft av att man väntade.
2) Avtalet med VTT-Grafiska är tvärtom vad Centerstig beskriver, en nackdel för kommunen. Det innebär en kommunal förlust på 590 000 kronor 2010 och lokalerna är inte alls uthyrda. Att ta över hyresansvar från en fastighetsägare på 20 år, att ta lån av samma fastighetsägare och att inte juridiskt granska avtalet ur kommunens synvinkel är minst sagt anmärknmingsvärt. Jag återkommer till det avtalet i ett kommande PM till kommunstyrelsen. Dessutom innebar avtalet 20 Mnkr i saneringskostnad, ränte- och amorteringsfritt lån i miljonklassen i tio år. Likvärdighetsprincipen, som kommunen ska tillämpa, innebär i praktiken att kommunens alla företag kan kräva samma sak.  Oavsett facit, en sådan stor subvention till ett enskilt företag borde fullmäktiges ledamöter krävt detaljerad redovisning av. Just därför tar jag upp och ger den detaljerade redovisningen nu i mina PM.
3) Tjänstemannaavtalet är ofattbart. Hur kan man få lön för två tjänster utan att arbeta 16 timmar per dygn? Vilka konsulter har granskat det avtalet?
4) Avtalspensionerna har fullmäktige sagt ska gälla 37 personer. Ändå är det 43 som fått dem. Avtalspensionerna ska vara lika och de tjänster som fått dem ska inte återbesättas. Tre av avtalen ser vid en första granskmning ut att vara olika de övriga. Dessa tre är för de tre tidigare kommuncheferna. Revisorerna granskar nu avtalen och vi får återkomma till det.

Jag vill avslutningsvis säga att jag som kommunalråd inte vill ärva varken frågor eller manér av tidigare kommunalråd.
Jag är starkt kritiskt till det sätt man (kommunalråd och hela tre kommunchefer samtidigt) skött kommunen tidigare, och anser att min framgång i valet beror på att väljarna ville ha förändring, ett annat manér. Jag räknar med att mitt arbete som kommunalråd också granskas kritiskt, därför vill jag öppna så mycket som möjligt för att slippa göra alltför många fel.
Ambitionen är att allt ska på bordet, att kommunen ska bli transparent och att förhindra att avtal som är udda eller inte följer norm slinker igenom så långt som till fullmäktige i framtiden.
Jag ägnar mina tre första månader åt detta, just bara för att skapa rutiner för att sådant inte kan upprepas.. Därefter är det full fart framåt!

2 kommentarer:

  1. Stå på dig Glennfalk. Vimmerby kommun har varit misskött under de senaste åren. Förre kommunalrådet inser nu detta men vill givetvis inte erkänna att han inte varit kompetent att driva en kommun. Resultate talar för sig självt

    SvaraRadera
  2. Bra att det blir lite ordning i kommun. Förre kommunalrådet var nog inte byxad uppgiften. Det framgår av hans svar. Stå på dig.

    SvaraRadera