söndag 13 februari 2011

En vecka med lokala möten

Det har varit en vecka med kvällsbesök.
I tisdags kväll var jag på Café Epok och pratade med LRF-avdelningen. Ett trevligt möte med många frågor.
I torsdags kväll var det allmänt moderat möte på Karaktärshotellet och även det blev välbesökt.
Men mest välbesökt blev fredagens frukostmöte med företagarna i kommunen. Några dagar innan mötet sa stadshotellet att man inte kunde ta fler än 100 personer till frukost i festsalen. Det blev 102 - helt fullsatt och vi fick faktiskt säga nej till eftersläntarna.
Jag blev oerhört glad över att uppställningen från Vimmerbys företagare blev så bra.
Det visar att företagarna i kommunen VILL. Man vill ha ett bättre företagsklimat, en bättre dialog med kommunen, ha mer information, bättre relation.
Och det måste vi tillsammans se till att det blir.
Nu ska vi försöka arrangera en företagsfrukost i månaden framöver, och vandra runt lite bland kommunens frukostmatsalar.
Spindeln i detta nät är Carina Östh på kommunkansliet. Hon hjälper mig med dessa arrangemang och tillsammans ska vi hålla allt flytande till nye näringslivschefen kommer, förhoppningsvis i juni.
Jag ska försöka ta med aktuella frågor varje gång och enkäten vi fick ifylld kommer vi att läsa noga. Varje möte ska innehålla en enkät för att stämma av läget.
Det jag berättade på företagsmötet var att socialdemokraterna i fullmäktige varnade mig för att tro att en kommun skulle kunna styras likadant som ett företag.
Och jag sa att den här tiden har visat att det är mer som förenar än skiljer mellan en företagsorganmisation och en kommunorganisation. Precis som ett företag har att ta hänsyn till facket, kunderna, leverantörerna, finansiärerna, ägarna etc. har kommunorganisationen samma krafter att förhålla sig till.
Nu är det ju inte heller jag som "styr" kommunorganisationen. Det är Kommunchefens jobb även om vi politiker kollektivt ger ramarna för verksamheten.
Jag sa också att samtidigt som jag tycker att många sliter som myror i stadshuset, så finns det också luft i organisationen. En av uppgifterna blir att pressa ut den genom förändringar.
Redan i 2011 års budget har sådana förändringar genomförts.
Det är också så att all utveckling innebär förändring, men all förändring innebär inte alltid utveckling. Så det gäller att förändra på rätt sätt. Vi ska inte ändra för ändradets skull.
Nej, vi ska försöka hitta ständiga förbättringar. Komma in i en rörelse som hela tiden letar förbättringar och effektiviseringar. Sådant arbete kan inte vara "kampanjartat". det måste hela tiden pågå; förenkla och förbättra i en ständigt pågående process.
Våra kunder/medborgare kommer i första rummet - vi måste ha resurser att skapa välfärden nära våra brukare.
Åt det hållet måste prioriteringen gå nu i budgetarbetet.

Att skapa wow i mötet
Jag har också bjudit in tjänstemännen i stadshuset till ett seminarie inom några veckor.
Det heter "Att skapa wow till människor som uppskattar det" och är en föreläsning jag rest med land och rike runt i yrkesrollen som kommunikatör, i arrangemang av Talarforum. Flera tusen har lyssnat på den, från Kiruna (Kirunagalan) i norr till Ängelholms företagare i söder. Tjänstemän i Mariestad och hemtjänsten i Västervik har också hört den.
Det är ett seminarium som ger en liten verktygslåda till hur kundrelationer skapas och upprätthålls. Det har en stark peppingkaraktär och jag hoppas att tjänstemännen ska uppskatta den.
Blir den bra kan  vi gå vidare och erbjuda den till fler kommuinalt anställda som möte kunder.

Avtackning
Roligt var det också att i onsdags kväll besöka restaurangskolan i stan. Vilken skola vi har där! Toppenfina moderna lokaler och ett högt anseende. Eleverna lagade en trerätters till ett antal kommunalt anställda som fick 25-årspresent. En trevlig kväll med trevliga samtal med alla dessa trotjänare.
Jag fick hålla ett litet tal; från en som varit anställd en månad (jag) till de som vait anställda 25 år.
Jag hoppas de kände kommunens uppskattning.

Fastigheter och avtal
Hade också i veckan ett längre möte med kommunens fastighetschef Bo Lennstam. Han orienterade mig om avdelningen och jag kunde konstatera att kommunen har 80-talet fastigheter av olika slag.
Vi gick också igenom en rad hyresavtal och andra avtal som kommunen gjort tillsammans med olika organisationer och näringsidkare.
Nästa steg är att försöka få grepp på kommunens skogs-och marktillgångar.
Vimmerby kommun är en förhållandevis stor koncern, med en rad "dotterföretag" med skilda verksamheter.
Jag har stor respekt för detta och det måste få ta tid att sätta sig in i verksamheterna.
Budgetarbetet inför 2012 som nu kommer igång blir ett bra tillfälle till detta.

4 kommentarer:

  1. Jag bara undrar...var är alla kommentarer eller finns det ingen som vill diskutera med kommunalrådet?

    SvaraRadera
  2. Hej Ingela,
    Nja, "bloggarna" kanske inte hittat den här bloggen ännu. Jag får dock många kommentarer ute i samhället, framförallt från äldre som säger att de "läser den varje söndagskväll" och det är ju kul. Jag tror nog att de bloggande politikernas kommentarer kommer när det väl hettar till i någon fråga.

    SvaraRadera
  3. Det tar tid att bygga upp en blogg och göra den känd. Med det följer också tiden att få kommentarer.

    SvaraRadera
  4. Tack för svar. Hoppas att det blir mer aktivitet här så småningom,då. Initiativet med en möjlighet till diskussion är ju klockren tycker jag.

    SvaraRadera