söndag 6 februari 2011

Det kommer en Västeråsare till stan...

Stora företag expanderar utomlands.
Ljunghälls i Södra Vi är ett stort företag.
Vi ska göra allt för att behålla Ljunghälls i Vimmerby kommun och odla goda kontakter - men jag tror att det är småföretagen som har mest nytta av kommunens fokus.
Undersökningar visar nämligen att det är de små företagen som växer, det är där de nya jobben finns.
Just nu är det VVS, bygg och IT-sektorn som ökar i Sverige.
I Vimmerby är det brist på hantverkare. Därför blev jag glad i torsdags då jag stämt möte med en måleriföretagare från Västerås, som ville flytta till Vimmerby. Han hade en kontakt här, en annan hantverksföretagare, och han och hans familj ville flytta hit.
Jag bjöd in dem till stadshuset och fick träffa två företagare - också hans hustru skulle starta, hon tar med sig ett handelsföretag till stan.
En ledig tomt vid Borstingen tycktes passa så jag hoppas nu att allt går i lås för dem.
Både måleri och handel har ju förutsättningar att lyckas i vår kommun.
Vimmerby ligger efter snittet vad gäller tjänstejobb. Här måste vi bli bättre; att få tjänstejobben att öka i framförallt privat sektor är viktigt.
Och hantverksjobben försgtås. ROT-bidragen har bidragit till att sätta fart på sektorn.

REGIONFRÅGAN
Vad som också tycks vara sant är att stora regioner växer och små regioner stagnerar.
Inom moderaterna har vi ännu inte tagit ställning, diskussion pågår.
Själv vill jag inte låsa mig men tycker att en region där Vimmerby och Västervik finns med, men inte Östergötland, innebär en utmaning som jag inte tror vi klarar i vår kommun.
Att vi ska vara tillsammans med Östergötland är för mig personligen viktigt.
Småland-Östergötland tillsammans kanske är den storregion som blir tillräckligt stor i ett europeiskt perspektiv.
Magkänslan säger att det kan bli en bra region för Vimmerbys del.
Diskussionen kommer att bli spännande i år!
Enbart Småland eller Småland-Blekinge blir en nitlott för Vimmerby, enligt mitt tycke.

1880 ÅRS NIVÅ
Vet du att inget har hänt befolkningsmässigt i Kalmar län sedan 1880. Vi behöver faktiskt öka med 7.500 nya jobb för att få en befolkning lika stor som 1880. Snacka om ett län på efterkälken! Ett län med utflyttning.
Vårt mål i Vimmerby är tveklöst att öka vår befolkning. Vill vi ha igång en befolkningsutveckling måste vi öka antalet jobb, för länets del skulle det innebära kanske en fördubbling av antalet företag.
För Vimmerbys del är det också en sanning; vi måste öka antalet företag, och bland dessa nya måste det vara många tjänsteföretag för där ligger vi som sagt efter.
Våra industriföretag är stabiliga men inte växande hos oss. Ljunghälls exempelvis växer i Tjeckien och i framtiden i Kina vad avser antal anställda.
Men kan vi ha dem stabila här; med bra förutsättningar, göra de lätt att rekrytera arbetskraft, som i sin tur ska ha det lätt att hitta bostad, vackra tomter och bygga fina hus. Ja, då öka vi stabiliteten runt industrin.

FRAMTIDSLÖSNINGAR
Viktigt för Vimmerbys framtid är att vi får starka kopplingar mellan småföretagen, industrin och kommunen.
Vi ska ha dem lokalt förankrade, vi ska få kluster att växa av egen kraft och samarbeta med skolan.
Exepelvis tycker jag själv att entreprenörsskap borde vara ett gymnasieämne och försäljningsprocessen ett grundskoleämne. Det skulle visa våra ungdomar att samhället värderar entreprenörskap, försäljning  och företagande.
Sist men inte minst: Vi i Vimmerby har nära till storstäderna men de har inte nära till oss. Tyvärr. Infrastrukturen blir en livsavgörande fråga för vår bygd i framtiden.
Hur snabbt, bra och på vilka sätt vi kan ta oss norrut mot E4 är en viktig framtidsfråga.
Senare också hur snabbt, enkelt och på vilka sätt vi kan oss oss mot Växjö och Öresundsregionen.
Snacka om riktigt stora frågor!
I veckan blir det kvällsjobb varje kväll med en del representation i kommunen.
Även om det är mycket att ta fyra kvällar i rad så är det ändå trevligt att komma ut och lyssna på alla.
Hoppas jag kan sprida ut dem lite mer framöver så jag kan få nån kväll hemma också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar