måndag 31 januari 2011

Greppet blev ett bra seminarie

Denna söndagskrönika blev en måndagskrönika endast av ett skäl: jag var bara tvungen att åka upp till Järfälla och pröva SM-vattnet i pimpelfiske i söndags.
Jag klev ur sängen kl 04.00, tog bilen tillsammans med några kompisar kl 05.00, framme i Stockholm kl 09.00, kaffe, äggmacka och så ut på Mälaren i strålande sol, fiskade och bar hem nära 9 kg fisk fyra timmar senare, (fick inget pris för det då den värste hade 17 kg...), kaffe och falukorvmacka och sedan hem.
Så det blev ett tidigt sänggående så därför ingen söndagskrönika på bloggen då.
Den kommer istället här och nu:

Växjö i måndags. Besök hos landshövding Kristina Alsér för att lära mig ett och annat av hennes kompetens.
Träffade också IKEA Sveriges VD Tomas Carlzon för att diskutera regionalt engagemang. IKEA marknadsför som bekant "Småland" över hela världen. Vad kan vi hitta för samarbeten med Vimmerby inblandat? Ytterligare några möten blev det innan det var dags för gruppmöten på kvällen, hemma i Vimmerby.

GREPPET
Seminariet "Greppet" i onsdags i stadshusets plenisal blev en succé och gladast över det är nog jag själv. Alla politiker och ersättare i nämnderna var kallade och de fick en bra överblick över kommunens ekonomi och verksamheterna genom de olika förvaltningscheferna.
Alla förvaltningschefer hade taggat upp sin presentation och gjorde ett mycket bra jobb.
I utvärderingarna fick Greppet genomgående bra betyg och syftet - att ge politkerna en insikt som greppade bredare än sin egen nämnd - uppfylldes.
Politik är inget enmansjobb. Det kräver att alla är på tå, intresserade och engagerade och att man verkligen vill kunna mer, ha mer insikt.
Vi är på rätt väg där och jag kände mig stolt över att vara en av Vimmerbys politiker i onsdags.
Härligt uppställ av alla!

REGIONMÖTE i VÄSTERVIK
Regionsamlingen i Västervik över två dagar, torsdag och fredag, var en ny och positiv upplevelse för mig.
Här fanns många politiker i regionen med och här förmedlades mycket kunskap.
Jag tog till mig mycket information kring arbetsmarknadens utveckling i vår region, hur befolkningen ser ut, vilka frågor som är framtidsfrågor och också hur vår omvärld gestaltar sig.
Mycket av det man har på känn bekräftades; det är i de små företagen jobbtillväxten finns, inte i de stora, det är tjänstesektorn som måste växa, det är kommunikationer och infrastruktur som är viktigt för utveckling.
Vimmerby ligger efter i just växlingen från industrijobb till tjänstejobb. Men vi ligger i framkant när det gäller andelen småföretag.
För mig personligen finns inget antingen eller, utan mer både ock. Vi måste slå vakt om ALLT vi har och kan inte avvara något. Våra stora företag är livsviktiga för oss, men de klarar sig i många fall bra på egna ben. Småföretagen däremot kan vi hjälpa med allehanda frågeställningar.
Det handlar om att ha kvar det vi har och försöka söka tillväxt i den växtlighet som redan har rötter i vår bygd.
Jag är övertygad om att det ger bäst resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar