tisdag 4 januari 2011

Första dagarna avklarade

Så här andra arbetsdagen som kommunalråd har det blivit mycket möten.
Dels på stående fot med många av medarbetarna i stadshuset, dels sittande på rumpan i långa sammanträden.
Men jag har också börjat en ny vana (hur länge den nu varar, goda vanor är ju svåra att vidmakthålla...) och det är att promenera till jobbet!  12 minuter dit (nedförsbacke) och 17 minuter hem (uppförsbacke). Hetaste önskningen nu är att jag lyckas vidmakthålla den vanan. Det skulle vara bra för mitt maskineri.
Jag har dock noterat något mycket positivt för Vimmerby kommun; vi har en relativt låg medelålder bland befolkningen.
Enligt senaste SCB-statistiken har Vimmerby och Oskarshamn en medelålder på 42,1 år. Bara Kalmar har lägre medelålder i hela länet.
Västervik har högre 43,7 år och Hultsfred-Högsby har liksom Borgholm den högsta, 45,5 år.
Om vi tittar på Vimmerby i en blivande storregion i Östergötland (önsketanke!) så tillhör Vimmerby de kommuner med lägst medelålder runt Linköping.
Vad det beror på kan vi bara spekulera i. Jobb åt unga är naturligtvis en viktig faktor.

Några viktiga saker i almanackan i januari;
Jo, bland alla presidiemöten, gruppmöten, ks-möten och andra möten ska jag träffa Ljunghälls verkställande ledning i januari, jag ska besöka generaldirektören på Kulturrådet i Stockholm, vi ska ha seminariet om "Ta greppet om ekonomin"  med alla nämndledamöter och förvaltningschefer och jag ska besöka vimmerbykvinnan och min goda vän, landhövding Kristina Alsér i Kronoberg (Växjö) som ger mig ovärderlig draghjälp i jobbet.
Se där fick ni en liten rapport så här innan trettondagshelgen!
Ha en skön helg och kanske vi ses på pimpelisen...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar