söndag 16 januari 2011

Söndagskrönika: Kontrasternas vecka

Kan man starta ett företag utan ett öre på fickan?
Och arbetslös? Och knappt A-kassa?
En ung man från Vimmerby skrev ett brev och jag tog emot honom på stadshuset i fredags. Han hade en idé, en företagsidé.
Men under resans gång hade han blivit arbetslös och han visste inte om han skulle få A-kassa. Dagarna var slut trodde han. Nu fick han inrikta sig på att skaffa ett jobb först. Företaget fick komma sedan.
Hur skulle man kunna hjälpa till? För idén han hade var bra. Men dyr. Han skulle köpa en maskin i entreprenadbranschen som kunde sådant som dagens maskiner inte kunde. Men han skulle behöva kapital, sa han. Han var alldeles i början. Den där hopplösa början när man har en lysande idé, men inga pengar och inte vet hur man ska göra. Ingen att prata med.
Vad jag förstod efter de 45 minuter vi pratade var att han behövde - kunskap.
Kunskap om affärsplaner, om analysmetoder, om marknadsföring, om hur bankerna resonerar.
Jag hoppas att Lärcenter i Vimmerby kommun nu kommer igång med Starta Eget-kurser för det var vad den här unge mannen skulle behöva. Kunskap och nätverk.
Om ett halvår lovade han mig en rapport.

FRÅN LITEN TILL STOR
Kontrasten var stor när jag sedan mötte Ljunghälls VD Hans Linnér i Södra Vi. Ett nästan tre timmar långt möte som gav mig en bra bild över kommunens största företag, med 470 anställda i Södra Vi.
Sedan botten i december 2009 har Ljunghälls anställt 120 personer.
Jag fick en inblick i verksamheten i både Södra Vi och Tjeckien. Och man berättade också det jag i veckan kunde läsa i Dagens Industri; Ljunghälls planerar att följa med Volvo till Kina och börja tillverka där för en asiatisk marknad
Jag är dock inte orolig för jobben i Södra Vi. En stark kompetens hos de anställda, välinvesterat i stora robotar och gjutmaskiner för miljontals kronor, en väl intrimmad effektiv produktion - ja, så länge Ljunghälls har den välsmorda produktionsapparat man har i Södra Vi tror jag jobben är säkrade.
Man kan aldrig räkna bort yttre omständigheter, men under normala konjunkturer och förhållanden kommer Ljunghälls att vara en av Vimmerbys största arbetsplatser under överskådlig tid.
Det var min sammanfattande tanke när jag lämnade Ljunghälls, med blocket fyllt av en del frågor och en del svar inför fortsatta samtal.

BOSTADSOMRÅDEN
Jag mötte de boende i Nosshult i veckan. En trevlig upplevelse att få hälsa på Monika och Pelle i deras vackra hus. Hela området är vackert, husen annorlunda och designade, tomterna stora. Området andas gemenskap, gemyt.
De har synpunkter på den plan kommunfullmäktige ska ta i vinter och som hamdlar om Vimmerbys nya villaområde, som blir granne med dem.
Jag ska ta med mig deras synpunkter till nästa möte med Kommunstyrelsen.

VISIONER
På tisdag träffar jag förvaltningschefen och nämndordföranden i socialnämnden och Kultur & Fritid. Det är de två sista verksamhetsområdena - sedan har jag pratat med alla och det vi pratat om är visioner och målsättningar.  Budgetarbetet för 2012 står för dörren och det ska bli spännande att se vad politiken och förvaltningen tillsammans kan åstadskomma.
Det jag hoppas få se är en lokal Allianspolitik i Vimmerby, en berättelse om vad man vill åstadkomma, inte bara under 2012 utan också några år framåt.
Syftet är att få Alliansen i kommunfullmäktige att senare ta viktiga beslut i en politik som visar en vilja, en vilja att åstadskomma något, en riktning, ett antal mål.
Jag hoppas vi ska komma en bit på vägen till 2012 - för till 2013 och framåt ska vi sätta ännu tydligare målbilder av det Vimmerby vi vill skapa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar