söndag 23 januari 2011

Våga göra annorlunda

Att uppvakta en generaldirektör och hans kansli var en alldeles ny upplevelse.
I veckan var jag och Näs VD Kjell-Åke Hansson i Stockholm för att orientera oss om möjligheterna att få bidrag till Kulturkvarteret Astrid Lindgrens Näs.
Nu fick vi också berättat att Kulturrådet ger pengar till Regionförbundet i Kalmar län. Lite överraskade blev de när de fick veta att fyra kulturinstitutioner i Kalmar får huvuddelen av de 25 miljoner kronor som Regionförbundet fördelar över länet.
Eller inte fördelar.
Från Vimmerbys sida har vi inte lyckats ta del av dem.
Regionförbundet säger att de inte ens har en ansökan om bidrag för 2011.
Men till 2012 ska de få det. Både en ansökan om verksamhetsbidrag och en om utvecklingsbidrag.
Också Kulturrådet ska  få ansökningar och vi fick namnen på ytterligare institioner som kan bidra.
Det blir en uppgift för Näs att nu försöka formulera ansökningar inför 2012 för att få fler finansiärer av verksamheten.

FRUKOSTMÖTE
Konstaterar också att kommunchefen samlade sina chefer i veckan i plenisalen, till ett frukostmöte. Ett bra initiativ som syftar till att få igång ett teamwork på bred front i kommunens verksamheter.
Kommande vecka ska vi samla nämndernas politiker för att också där göra en insats för att öka insikten om kommunens "helhet", dess ekonomi och förutsättningar.
Ett spännande möte.

JÄMFÖRELSER
Allt fler nyckeltal blir tillgängliga för att kunna jämföra kommunala verksamheter. Nu finns det till och med "kostnad per betygspoäng" för att mäta skolans effektivitet gentemot kostnaden.
I Vimmerby kommun är det viktigt att vi gör mätningar och jämför oss med andra.
Viktigast därefter är givetvis att vi också gör en analys för att se vad eventuella avvikelser, åt båda håll, beror på.
I kommande budgetarbete kommer vi i kommunstyrelsen att fokusera på just analysen; nämnderna måste kunna presentera vad avvikelser som förekommer beror på. Varför är vi bäst i något? Varför är vi sämst i nåt annat? Varför kostar vår verksamhet si eller så när andras verksamheter med samma förutsättningar kostar ett annat?
Om vi ska kosta mer än andra, då måste det bero på en medveten satsning där vi satsar med öppna ögon. Inte att vi är ineffektiva eller slarviga i uppföljning eller att vi rent av brister och inte gör något uppföljning alls.

AVTAL
När jag nu går igenom avtal och andra papper på kommunen slår det mig att alla inte är lysande, som avtal betraktat. Åtminstonde inte för kommunen.
Tidigare politiker har gjort bedömningar på grunder jag inte känner till, men flera av de här avtalen får kommunen ha att betala på under många, många år framöver.
Avtalspensionerna är ett sådant ärende, och vi vet ju inte säkert om de verkligen minskade antalet anställda med 43 som var tänkt. Det är sådana frågor man gärna vill ha svar på.
Personligen ifrågasätter jag om det är rätt väg att gå när man har arbetsbrist; att betala ca 70 procent av lönen från 61 års ålder till pensionen, utan arbetsplikt. Jag hade definitivt förordat ett annat beslut vid det tillfället.
Andra avtal återigen, ska jag fördjupa mig i närmaste månaden för att få en bild av dem.

VÅGAR VI GÖRA ANNORLUNDA?
När nya kvastar tas i bruk brukar de sopa annorlunda. Och så känns det faktiskt. I flera ärende skulle jag vilja göra tvärtom mot brukligt och jag ska också försöka verkställa detta.
Vimmerby kommun har givetvis ett "manér" precis som alla andra organisationer. "Så här brukar vi göra" sägs ju inte bara på företag, utan också i kommuner.
Det är viktigt att vi som är nya i politiken vågar göra tvärtom och i en annan ordning.
Jag tror tjänstemän som varit många år i kommunens tjänst mår bra av att få annorlunda frågor, får göra saker i "fel" ordning eller få göra saker på nytt sätt.
Kanske också bra för "gamla" politiker som är vana vid ett visst manér?
Jag vill gärna skicka med det till de nya politikerna den här mandatperioden:
Våga göra annorlunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar