onsdag 5 januari 2011

Svar på insändare i VT idag

Idag fanns två insändare i Vimmerby Tidning med frågor dels till mig som kommunalråd, dels till kommunen. Jag har sänt tidningen följande svar:

Kerstin Anckarman frågade i en insändare när det särskilda boendet på Villekulla ska vara inflyttningsklart. Svaret är att det vet jag inte. Det jag vet är att ärendet upp för beslut i kommunstyrelsen kommande tisdag, att pengar finns anslagna för ombyggnad i budget för 2011 så när väl alla beslut är fattade ska de inte behöva ta så lång tid innan inflyttning kan ske.

I en annan insändare frågar man varför medarbetare på turistbyrån är uppsagda. Vimmerby kommun driver inte turistbyråverksamheten själv, utan har den utlagd till ett bolag, VTN AB,  där kommunen äger, vad jag förstår, 30% av aktierna. Resterande aktier ägs av ALV och ett antal företag i näringslivet. Kommunen har för avsikt att som kund fortsätta köpa tjänster för turistverksamhet av bolaget 2011.
Det kommunen gjort är att som kund upphöra köpa leverans av näringslivstjänster av VTN AB, och har denna tjänst numera placerad i stadskansliets organisation. För detta jobb har en tjänst som näringslivschef annonserats ut. VTN AB:s agerande utifrån sin nya situation är inget kommunen som kund kommenterar. Kommunen har heller inte fått några besked från bolaget om att man inte tänker uppfylla leverans av turistbyråtjänster.
Om VTN AB avser att inte leverera turistbyråtjänster, är jag övertygad om att kommunen skulle organisera en egen turistbyrå och säkra den utomordentliga kompetens hos medarbetarna som idag finns där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar