söndag 4 december 2011

Nytt pussel ska läggas i kommunförvaltningen

Att prioritera - är det inte själva essensen i det politiska uppdraget? Väljarna har valt oss att göra deras val i form av politiska beslut.
Valen bygger på prioriteringar.
Just därför måste vi våga säga ja eller nej till en investering och fundera i perspektiv av flera år.
Alldeles nödvändigt är det givetvis att vi har rätt underlag för besluten och att underlagen kommer i rätt tid, d.v.s i god tid före debatten.
Om vi politiker ska klara att fatta våra beslut på så sätt att de vid en reflektion ser ut att ha varit riktiga, måste vi ha en förvaltning som kan klara beslutsunderlagen.
Förvaltningsorganisationen måste vara proaktiv - inte enbart reaktiv.

En växande organisation passerar olika stadier i sin tillväxt.
Utan att gå in i detaljer kan vi fokusera på mognadsfasen; den fas där allt verkar vara på plats, där leverans sker men där också självförtroendet övergått till självgodhet. (Hade självförtroendet fått nötas mot kundbehov övergår oftast självförtroendet till självinsikt. Självgodhet drabbar monopolister i huvudsak.)
En mogen organisation på topp, som börja tappa lönsamhet, är inte vaksam. Den ser inte hur ekonomiska medel förslösas, hur kulturen förslappas och hur missnöjet ger anledning till allt högre diskussioner hos, i en kommuns fall, brukarna.
När detta upptäcks tittar organisationen på sin prislista. Om priset kan höjas återställs ordningen.
Tills man konkurrensutsätts och kunderna upptäcker konkurrensen...

En monopolorganisation som inte är konkurrensutsatt kan hantera situationen på ett annat sätt. Desssa tre åtgärder brukar vara vanliga i företagsvärlden:
- Lyssna in brukarna/kunderna på detaljnivå.
- Lyssna på de annars tysta i organisationen.
- Lyssna på de som har lämnat organisationen.
När Vimmerby kommun, som definitivt är en mogen förvaltningsorganisation, nu försöker bygga om i princip det mesta i sin högsta ledning, är det i ambitionen att skapa en ny kultur, nya verktyg.
De erfarna utredare som kommunchef Carolina Leijonram tagit in externt, lämnade sitt 44 sidor tjocka material i torsdags  (se www.vimmerby.se där "Att leda utan leda" finns i sin helhet), föreslår en ny, sammanhållen ledningsorganisation i kommunen som givetvis också innefattar de kommunala bolagen.
Hur många "tysta" man lyssnat på vet jag inte, men ett stort antal intervjuer inne i stadshuset har byggt under deras slutsatser.
Redan nu kan jag, av samtal att döma, se att det finns ett brett politiskt stöd för de åtgärder som måste följa.  Jag ska inte förbigå den politiska diskussionen som ska ske i december, över helgerna och fram till kommunstyrelsen i januari.
Men jag kan ändå, som politiker,  få uttrycka de principer som enligt min personliga uppfattning en kommunkoncern måste arbeta efter.

Proaktiv, inte bara reaktiv. Jag nämnde det ovan. Det är det enskilt viktigaste kravet jag som politiker har på en förvaltning.
Nej, det är inte tjänstemannastyre. En VD i ett bolag sitter inte och väntar på sin styrelse när hon vidtar åtgärder. Hon ger förslag, och verkställer förslag. Styrelsen sysslar med strategifrågorna, inte hur det ska göras även om det ibland av nödvändighet är så också. Undantagen bekräftar oftast regeln.
"Dubbelstyrningen" förvaltningschef vs. nämndordförande kan bara hanteras på ett sätt; samarbete, samförstånd, teamwork. Klaras inte det kravet blir det inget bra arbete för någon. Tiden läggs på konflikter, nödvändigheter tar dubbel tid. Så formulär 1A är att tjänstemän och politiker kommer överens och jobbar åt samma håll.
Tjänstemannastyre och politikerstyre är medkrafter, inte motkrafter. Var och en med sitt uppdrag.

I kommunkoncernen (förvaltning+bolag) generellt, när något inte fungerar, måste tjänstemännen snabbt ge förslag till förändring.  I motsats till att man reagerar först när politikerna påpekar missförhållanden.
Att vara proaktiv innebär att man är kompetent att driva, att verkställa, att leverera - helst en dag före deadline. Det innebär att man förstår att också social kompetens, förmåga att samverka, vara flexibel och "i ständig förbättring" ingår i en befattningsbeskrivning var helst man arbetar i samhället.
Helhet och gemenskap är en annan princip.
Några säger ofta att Vimmerby kommun med 1340 anställa är för stor för att hålla ihop i en kultur. Det säger lite om den utblick dessa människor har. Vad ska vi då säga om IKEA, H&M och Coca Cola? Dom kan, men inte Vimmerby kommun...?
Vimmerby kommun är ett pyttelitet företag i relation med de ovan nämnda, som klarat sin företagskultur i generationer. Nej, det är ett påstående utan grund.

En ny, homogen organisationskultur är precis vad Vimmerby behöver. Kommunala bolag och förvaltningar måste hitta en ny homogenitet. Vimmerby kommun är i brukarens/kundens öga ett och samma. Vi ska prata på samma sätt och lyssna på samma sätt.
Och då krävs det att vi bygger om. Att vi lägger pusslet på nytt.
Jag vet också att ska man förändra måste man förändra på chefsnivå och i mellanlagret. Ute i organisationen gör folk det man oftast alltid gör; ett bra arbete.
Det som begränsar ett bra arbete på golvet är ofta att chefer, överchefer och politiker sätter begränsningar. Kalla det gärna att man lyfter bort det spontana hjärtat, den intuitiva känsla av hur arbetet ska utföras, som man har nära, och i direkt kontakt med, brukaren.
Jag har tillbringat 15 år som löntagare, och 25 år som företagare. Jag har sett dåliga ledare både underifrån och ovanifrån. Jag har i rättvisans namn också sett folk på golvet som dagligen önskade sig någon annanstans och hamnat helt fel. Men lejonparten gör,vill göra, ett bra jobb.
Dåliga ledare, dåliga, trötta och ambitionsfattiga chefer, på vilken nivå de än är, måste fortbilda sig, förändra sig eller byta jobb om vi ska klara förändringsarbetet i Vimmerby.
Jag tror att vi politiker får vara ganska tuffa i våra beslut framöver om vi ska vända upp Vimmerby till att bli en framgångsrik organisation, en framgångsrik kommun.
Det vi haft fram till nu har vi prövat så till den grad att vi konserverat vårt sätt att arbeta.
Utredarna pratar mellan raderna om en kommunorganisation som fastnat, som saknar mål och strategi, som saknar styrmodeller, som saknar framåtanda och framtidssyn.
Vi har många bra medarbetare att bygga en ny kultur på och omkring.
Men vi kommer att behöva nya, som kommer in med nya ögon och med en stark vilja att samverka och utveckla.
Min erfarenhet är att det man vet ska man inte vänta på.
I min 25-åriga lärlingsperiod som företagare drog jag på nödvändiga beslut, väntade, malde, ältade...bara för att jag trodde jag skulle slippa det obehagliga,...kanske skulle ordna sig, det skulle säkert dyka upp nått...jag kanske tänker fel...nej, jag väntar...
I backspegeln kan jag se att detta väntande skapade stora kostnader. Och mänskligt lidande.
Det absolut bästa receptet är att när man vet nåt, agerar man direkt.
Sedan jag tillträdde har jag inte känt mig fullt kompetent i den kommunala organisationen. Jag har gått mycket på magkänsla, intuition och kreativitet. I och för sig har jag alltid arbetat så. Och jag stöder mig mycket på vår kompetenta kommunchef, vars erfarenhet jag värdesätter. Runt om i stadshuset sitter också mycket kunskap, och många delger mig den med glatt och öppet sinne.
Samtidigt läser jag på i hög hastighet. Jag slukar SKL-material, lagar och bestämmelser, debattinlägg och politik. Jag märker att jag bygger allt mer kunskap om det kommunala uppdraget och det slår mig gång efter annan att kommunkoncernen och en företagsorganisation arbetar efter lika principer. Det är faktiskt mer som förenar än skiljer.
Men att förfäkta idéer utan reell kunskap är svårt. Jag kunde alltid bedömma journalistiska prestationer i mitt civila jobb, eftersom jag själv varit journalist.
Slutsatsen är att om politikerna ska ta rätt beslut i framtidens Vimmerby måste det finns en relevant, stödjande, kompetent förvaltning som har förmåga att lägga förslag och idéer på ständiga förbättringar. Underbyggda av erfarenheter från fronten, från den operativa verksamheten.
Den får man inte främja sig ifrån.

Nu har vi politiker, som alltid tycks veta för lite på grund av för lite proaktivitet i förvaltningarna, fått ett antal expertutlåtande i form av utredningar. Gjorda av både revisorer och utredare.
Nya utredningar har också beställts. Man kan tycka att det är många sådana nu, men ska vi ta ett grepp om kommunen måste vi har underlag, gjorda av experter.
De har trillat in ett efter ett nu. Fler kommer som sagt.
När utredningarna kommer finns ingen anledning att vänta.
Nu ska informationen ut brett i politiken, förslag ska formas och beslut tas.
Dom besluten bör ske i kommunstyrelsen i januari.
Sannolikheten är stort att förändringen kommer att bli rejäl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar