- Vad är visionen?
Sa han och pekade uppfordrande på mig. Tillade:
- Du kan väl inte anlita en landskapsarkitekt förrän du har visionen klar...!
Ikeas VD Thomas Carlzon har en skarp blick när han blir engagerad. Vi har träffats tidigare och mannen med de annars pliriga ögonen och älmhultsdialekten blir lätt engagerad.
Nu ska väl tilläggas att han har... rätt.
Till en del tycker räddaren, destinationsutvecklaren Johan Graffman som snabbt sa:
- Jamen Thomas, turistiskt sett finns det en vision: "Vimmerby, Sveriges mest lekfulla familjedestination".
Tack Johan...Phuu...
Att vi hann att få klar den i alla fall...
Det var fart, samtal, slängar och dängar hit och dit men framförallt uppriktiga meningar, åsikter och goda idéer när Vimmerby kommuns näringslivsenhet arrangerade den första Strategidagen på Astrid Lindgrens Näs.
Vi var nära 80 anmälda.
Och i panelen fanns förutom Thomas Carlzon och Johan Graffman, också Sveriges Ingenjörers Peter Larsson, Gunnar Backman från Svensk Destinationsutveckling, Anders Sczepanski och Göran Felldin från Linköpings universitet samt våra egna Kjell Åke Hansson, Näs och Nils Magnus Angantyr, ALV. Moderator var landshövding Kristina Alsér, en av de vimmerbybor "till hälften i förskingringen" (hon jobbar som ni vet i Växjö men bor kvar här) som lobbar hårdast för vår kommun och hela Småland, för övrigt.
På förmiddag och kväll fick kommunstyrelsens presidie; jag själv, Per-Åke Svensson (c) och Helene Nilsson (s), möjligheter till samtal med samtliga.
Och vi tyckte alla tre att det blen en riktigt bra dag.
Visionen? Jodå, den finns klar för den nya turistorganisationen att börja lansera efter årsskiftet. Vimmerby, Sveriges mest lekfulla destination, är en suverän vision som kan bottna i väldigt mycket i vår kommun, och ge inspeiration och idéer till utveckling av ännu mer.
Men det Thomas nog menade var att kommunen i sig inte hade någon vision. Kommunen som sådan.
Och där han han rätt. Än så länge.
För när jag träffar Thomas igen nästa höst ska han få vår vision svart på vitt.
Hela Vimmerbys politiska armé, från vänster till höger, ska vi sätta i rullning efter årsskiftet för att skapa Vimmerby kommuns Vision 2022. Den ska bestå av ett antal Måldokument för varje enskild nämnd och förvaltning, som sedan ska vägas samman. Även de kommunala bolagen ska ha Måldokument.
Jag hoppas att dessa ska ge en gemensam styrning till svaret på frågan "vad vill vi åskadkomma, vad vill vi vara 2022?"
Jag hoppas att det rödgröna blocket kan ta fram sitt gemensamma och Alliansen sitt gemensamma, och allra först att varje parti kan ta fram sitt eget.
Målsättningen är att väga samman, för vår del, alliansmajoritetens Måldokument och Vision till ett beslut i kommunfullmäktige hösten 2012.
I så fall har vi ett bra underlag för nästa tvåårsbudget, den vi ska börja diskutera våren 2013.
En del av strategidiskussionen på Näs kom att handla om just Innovation, Lek, Design och Kultur som det var mening, men det tuggades också ned till Vision, Målsättning, Vilja, Ambition, Ledarskap, Samsyn, Samarbete och Tillväxt.
Och att vi politiker i kommunen har ett ansvar att ta första stegen, att ta initiativen.
- Vimmerby sitter på en diamant, sa fullmäktiges ordförande Leif Larsson (c) och han sammanfattade nog det alla insåg och anser.
Diamanten är Astrid Lindgrens födelsestad. Det förpliktar, men ger också stora möjligheter.
- Astrid Lindgrens Värld klarar sig själva, de har pengar att själva fixa sin utveckling. Men ni ha en pärla här i Näs som ni kan utveckla och samlas kring. Med Astrid Lindgren har ni stora möjligheter till utveckling, sa Thomas Carlzon.
Och alla, politiker, tjänstemän, företagare insåg att det ligger mycket i detta.
Själv anser jag att Vimmerby ska vara med ekonomiskt i utvecklingen av Astrid Lindgrens Näs, men också Saltkråkan/ALV och Regionförbundet. Näs är till stor nytta för oss samtliga intressenter.
Närmast på dagordningen är nu att styra in resurserna där de ska vara för att skapa samverkan. Turistorganisationen ska formeras med hjälp av Turistbyrån och dess ekonomiska förening, Näs och dess kontakter med varumärkesägare Saltkråkan, Vimmerby Concept Park och dess mentor Linköpings Universitet, samt Vimmerbys Kultur-och Fritidsförvaltning med sitt stora idéella nätverk.
Det kommer att ta några år att jobba in den "destinationsorganisationen" men de kommer att få hjälp av en referensgrupp från destinationsarbetet, så allt hänger ihop. Hjälp kommer också från kommunens blivande Näringslivschef. (Intervjuerna startar nästa vecka), en person som ska vara drivande i organisationen.
För övrigt, i slutet på november sammanträder äntligen Vimmerbys två nya råd: Näringslivsrådet och Industrirådet.
I stadshuset. Där tjänstemän också ingår.
Låt oss börja prata med varandra och kroka arm.
Vimmerby har alla möjligheter att bli bäst på en rad områden!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar