söndag 2 oktober 2011

Vi måste alla kämpa för att Vimmerby kommun ska få del av allmänna medel!

Mannen mitt emot mig var ny på jobbet. Han var ny handläggare på statliga Tillväxtverket (gamla Nutek vilket de inte vill erinras om, varför vet jag inte...) och hade jobbat ett drygt år.
Vi satt i det lite kyliga Frödingerummet på Vimmerby stadshus och hade en timme på oss.
Han besökte mig med anledning av att Vimmerby är en fyra kommuner i stödområde B i Kalmar län (övriga är Västervik, Hultsfred och Högsby).
- Ni är dåliga på att söka sysselsättnings- och industristöd i kommunen, sa han så där rakt av.
"Vilka är bättre?", blev min spontana, ej särskilt genomtänkta fråga tillbaka.
- Ja, jämtar och dalmasar är oerhört duktiga, dem kan ni lära er av. Det finns många miljoner att hämta för de kommuner och företag som vill ta del av offentliga medel, svarade han.
Följande timme blev ett "wake-up-call" för både mig och näringslivssekretare Carina Östh som var med.
Hur många jobb som Tillväxtverket varit med och skapat i Västervik efter Electrolux-nedläggelsen kan jag bara drömma om.
I Vimmerby är dock summan - noll.
Kommunen har inte varit på banan, så enkelt är det.
Få företag i Vimmerby söker stödet och de som söker och får stödet kommer inte igång.
- Frågan är om Vimmerby kommun ska vara fortsatt stödområde, undrade han.
"Varför inte", svarade jag och frågan var uppriktig; varför skulle vi inte längre vara aktuella?
- Jamen, det hamnar ju inga pengar här eftersom ingen är aktiv, blev svaret. Behövs det ett stödområde där inget företag och/eller ingen kommun är intresserad av det ekonomiska stöd ett stödområde kan ge, sa han provocerande.
Hans avsikt var att få oss att vakna.
Vaknade gjorde vi delvis redan det andra Frukost-mötet med företagen då tog vi upp saken. Regionförbundet var på Fredensborg och informerade om konsultcheckarna som tillfallit stödområde B. Det är de fyra kommunerna Regionförbundet fått konsultpengar till och endast företag i de fyra kommunerna kan få söka och erhålla dessa checkar. Så det lär vara gott om pengar kvar där.
Vidare kan kommunen använda Tillväxtverket till att få 120.000 kronor om året - per anställd - i bidrag till nyanställningar i företag, som etablerar sig med fler än tio anställda.
Ett bra lockbete för företag att etablera sig i Vimmerby kommun!
Sedan finns det tillväxtstöd i olika nischer, som kan ge 10-30 procent avskrivningslån, d.v.s. efter ett antal år är lånet omvandlat till rent bidrag. Ett rejält investeringsstöd till den verksamhet som vill öka.
Det är självklart att Vimmerby ska ta del av de offentliga medlen!

Vi kan konstatera att Vimmerby kommun stått vid sidan av detta sedan Vision Vimmerby lades ned. Det vakum som uppstått under experimentet med att slå ihop "Turism och Näringsliv" har kostat kommunen och dess näringsliv en hel del i både tempo och kunskap.
Nu gäller det att vi kommer ifatt!
Här är några åtgärder:
1) Vi måste komma ut med informationen. Ett Nyhetsbrev ska produceras och skickas ut till företagen där vi kontinuerligt förmedlar informationen.
2) Vår näringslivssekretare ska lära sig allt om EU-fonder och tillkväxtbidrag, en halvtid av hennes heltidstjänst viks åt denna verksamhet så företagen kan vända sig till någon som alltid är på plats i stadshuset.
3) Nye näringslivschefen måste ut och berätta för företagen som planerar dra igång nytt, och ge information så man kan komma vidare. Han/hon får se till att informationsflödet är stort!

Till företagarna i kommunen vill jag säga; kontakta Carina Östh  (carina.osth@vimmerby.se) på stadshuset om du har planer på utökning. Det kan finnas möjlighet att få ta del av investeringsbidrag och annat.
Efter årsskiftet, när nye näringslivschefen är på plats, kommer det att bli fullt pådrag på den här delen av näringslivsfrågorna.

GAV AVTALSPENSIONSSATSNINGEN
FÄRRE ANSTÄLLDA?
Den minnesgode kommer ihåg att Vimmerby kommun 2009 beslöt verkställa ett program om avtalspensioner. Över 40 anställda skulle få gå hem vid 62 års ålder med ca 70 procent av lönen i behåll. Skälet politikerna angav var att det skulle minska antalet äldre anställda och de yngre skulle få vara kvar.
Under 2010 ska alla avtalspensioner ha verkställts, den siste verkställdes i september 2010.
Det är alltså dags att kontrollera att antalet anställda blivit färre, för ett av villkoren var att ingen ny skulle tillsättas på avtalspensionsposten.
Kommunen misslyckades direkt genom att man gav en kommunchef avtalspension, som bekant, och anställde en ny direkt efter. Med den utredning som offentliggjorts får den diskussionen vara begraven nu.
Hur gick det med övriga?
Ja, frågan blir aktuell nu och vi behöver en återkoppling.
Kommunchefen och jag diskuterade det hela då vi fick se att de ackumulerade lönerna i kommunen var högre augusti 2011 än 2010, vilket de inte borde vara, även inräknat en avtalshöjning. Alla förvaltningar hade ökat sina lönekostnader vad vi kunde se. Den sociala omsorgen pekade på så mycket som 4 Mnkr över vad man budgeterat.
I veckan som kommer vill vi att ekonomikontoret, personalkontoret samt förvaltningarna inleder en kontroll av detta.
Har antalet anställda minskat?
Har  avtalspenionärer inte ersatts av en ny anställd?
Jag får anledning att återkomma med resultatet.
Det skulle glädja mig mycket om det förhöll sig så att pensionsplanen gått i lås. Har den inte det, så man anställt ersättare, måste vi givetvis ställa oss frågan vad som skett och hur vi ska agera utifrån detta. Är det möjligt att vi på en tjänst i så fall betalar 170 procent av heltid...? Varav den på 70 procent är hemma och inte på jobbet...?
Men som sagt, vi ska söka svaren.
SVAR PÅ INSÄNDARFRÅGOR
Jag ska också i denna söndagskrönika passa på att ge svar på en fråga i en insändare i Vimmerby Tidning.
Vilka fem företag som står i kö för Ceos och hur informationen givits? Trots svar i Vimmerby Tidning så når svaret, av något skäl,  inte fram till skribenten.
Här kommer det igen: De fem företagens namn offentliggör jag inte av affärsskäl. Man ska kunna vända sig till kommunen muntligt om en etablering utan att få det offentliggjort.
Presidiets ledamöter vet vilka det är och där sitter (c), (s) och (m).
Jag kan meddela att det totala antalet företag som planerar utökning, flytt eller etablering är sju.

Tunavägen
En insändare i somras höll mig personligen ansvarig för tjälskadorna på Tunavägen, och tyckte att vi skulle offra fiberutbyggnad av bredband till förmån för nyasfaltering av länsvägen till Tuna.
Jag noterade då att länsvägarna inte är kommunens eller mitt personliga ansvar, vilket säkert skribenten insåg.
När nu några medborgare ger mig personligen beröm för asfalteringen, vill jag återigen säga, att det inte är kommunens eller min förtjänst.
Så fungerar det helt enkelt inte.
Det finns fler länsvägar aktuella för ny beläggning runt Vimmerby. Jag kan bara hoppas att så många länsvägar som möjligt kommer in i planerna, från kommunens sida gör vi ständiga påpekanden om brister på både länsvägar och annat,  men vi fattar ingalunda de executiva besluten.
Vi kan, som i så många andra fall, bara envist göra våra åsikter hörda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar