söndag 16 oktober 2011

Infrastrukturen viktigaste regionfrågan...

Jag hävdar envist att kommunikationerna - vägar, järnvägar och för all del också digitala - är livsavgörande för om Vimmerby kommun ska kunna vända den negativa befolkningsutvecklingen.Vi vet alla att många av våra ungdomar vill flytta när de gått ut gymnasiet.
Och även om det föds få i vår kommun varje år, så bör det dö färre eftersom vi lever längre så rent statistiskt ska vi inte få fler födda än döda.
Nej, nyckeln ligger i att få unga familjer att flytta hit.
Och för att det ska fungera så måste båda ha jobb.
Det positiva i detta är att vi har ett allt större arbetskraftsområde. Det som tidigare var Hultsfred-Vimmerby är numera Hultsfred, Vimmerby, Västervik, Oskarshamn, Kinda, Eksjö men också Linköping.
Och nu förstår alla knuten: arbets- och studiependling fungerar inte om inte tågen går tillräckligt snabbt och trafiken på vägarna flyter på.
Vi har äntligen fått upp 2+1-väg på rv 40 på dagordningen och efter Målilla-etappen hoppas vi att Trafikverket tar sig norrut, upp mot Östergötland.
När det gäller Stångådalsbanan har arbetet fått ny energi, då ett av Linköpings kommunalråd numera är med i kommunalrådsgruppen utmed banan. Kalmar fattas, Johan Persson (s) i Kalmar har fått flera inbjudningar till våra möten men för Kalmars kommunledning är banan inte tillräcklligt intressant, förmodligen.
Statens infrastrukturpengar är för närvarande nära 100 miljarder kronor. Smaka på den siffran; 100 miljarder kronor.
Dra sedan ett streck mellan Malmö, Linköping och Stockholm. Öster om detta streck är statens infrastruktursatsning högst marginella. Vi talar om enskilda projekt på miljoner, inte miljarder. Behövs det en Östra Sverige-region, någon...?
Av de 100 miljarderna som nu är i arbete tar Stockholmsregionen 50 miljarder till Citybanan, Norra Länken, Mälarbanan och E18 Hjulsta-Kista.
Hallandsåsen - hört talas om den? - får 10,5 miljarder.
Västra Götaland plockar hem 13,6 miljarder på motorväg och dubbelspår Göteborg-Trollhättan, samt Marieholmstunneln 5,3 miljarder. Ådalsbanan i mellansverige tar 6,6 miljarder och E4 samt bro i Sundsvallstrakten 4,2 miljarder.
Om vi ska komma nära Östra Sverige på Trafikverkets tio största projekt så får vi titta på riksväg 50 och järnvägen Motala-Mjölby där 4 miljarder läggs.
Tomt, tomt, tomt på miljardprojekt gapar i princip hela Småland och Östergötland...
Nu är det inte bara infrastrukturen som är överlevnadsfråga för Vimmerby.
Det är också hur vi kan skapa tillräckligt bra attraktionskraft för unga barnfamiljer att bosätta sig här. Många gånger är det återvändare.
Vilka minnen bär dagens tonåringar med sig när de efter gymnasiet lämnar kommunen?
Kan dessa minnen spela roll när man tio år senare funderar på var man ska söka jobb och var man i så fall ska bosätta sig?
Jag tror det.
Dåliga erfarenheter under uppväxten i Vimmerby sätts inte på kommunens pluskonto.
Det jag vill se på pluskontot, och som är utmaningen för kommunen de kommande åren, är att man tycker vår skola är bra, vår skolmat är bra, våra kommunikationer är bra, vårt föreningsliv är bra och vår stad är vacker.
Det jag också tror ligger på plussidan är vackra, funktionella bostadsområden, nära till stan och till jobb.
Kan vi dessutom befolka landsbygden genom att bygga sjönära är det ännu bättre.
Vi har så mycket vi kan satsa på själva. Vi har många av besluten i våra egna händer.
Och de flesta besluten vi tar handlar om att stärka attraktionskraften.
När effektiviseringarna är gjorde 2012 och 2013, när näringslivsarbetet fungerar 2012, när kommunen ekonomiska balans är återställd efter dessa budgetår - ja, då är det barnomsorg och skola som ska vara i fokus och då ska vi också kunna satsa på äldreomsorgen.
Jag ser fram emot det visionsarbete vi ska dra igång efter nyår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar