söndag 3 april 2011

Möte med Victoria, Kamprad och Wallenberg...

Veckan som gått blev omtumlande, minst sagt. men spännande som vanligt.
Vi börjar i måndags:
Är Krönsmon rätt plats för ett industriområde?
Ja, det har tidigare politikergeneration tyckt och dragit fram planfrågan till ett samråd.
Fullmäktige anslog nu 1,4 Mnkr till att upphandla en projektering av området.
Men där kan det stanna.
Allt beror på vilket pris man kommer fram till per kvm färdig industrimark.
Efter detta kan det komma beslut.

Varför man valt att lägga industriområdet där uppe vet jag faktiskt inte, men det kan i vilket fall som helst inte bero på att det är billig mark att exploatera. Kanske man inte alls räknade sål ångt som till en kostnad per kvm...?
Sedan vi fick beräkningarna från konsulten har jag tittat på alternativ, exempelvis Ceos-vallen.
Problemet är att alla gissar vilt och uttrycker "det vet jag bestämt att det är" när man frågar. Både inom kommunhuset och utanför.
På frukostseminariet för näringslivet i måndags sa någon att det bara var "en halvmeter surt" sedan var det byggbart. I stadshuset har andra sagt att "det är surt" alltihop, det går inte att bygga nåt.
En tredje sa att avtalet vid markköpet säger att här "får inte byggas industri", marken skulle enbart vara för fritidsändamål.
Den här bristen på "ordning och reda" i stadshuset är mycket irriterande.
Rykten går och blir sanningar.
Det verkar som om kommunikationen tidigare enbart gått via mun till mun, ingen tydlighet och inga fakta.

På mitt skrivbord låg på tisdagen hela den utredning som gjordes av Ceosvallen och angränsande områden i slutet av 1980-talet och som bland annat innehöll mätpunkter över markens beskaffanhet.
Snacket om att "man behöver bara gräva en halv meter" kan man nog lägga ned, om man inte med det avser en liten förhöjd skogsbevuxen bergsknalle i kanten, som för övrigt inte ingick i markköpet utan ägs av någon annan.
Att "hela området är surt" kan man också lägga ned, om man inte avser ett hörn i kanten som är riktigt surt och kanske har en torv-sand-gyttja av ett djup på 5-10 meter beroende på hur mycket vårflod det är när man mäter... (Finnveden ligger granne och har fått påla sin platta.)
"Man får inte bygga industri" är inte riktigt sant. Det står ingen exakt formulering om detta i avtalet.

Jag ska nu läsa in mig på både avtal och undersökning och försöka komma fram med ett förslag.
Vid en första anblick ser det ut att kunna bli några industritomter på marken om man väljer ut de bästa bitarna. Det bör också gå att bygga både rondell, väg och p-platser om man väljer rätt marksträckning.
Att flytta VIF:s konstrgräsplan är för mig uteslutet i dagsläget. Föreningen har lidit tillräckligt av kommunal obeslutsamhet.
Så marken på den sidan av den nyligen upplagda jordvallen förblir för fotbollsplaner för en tid framöver. Inte desto mindre kan man titta på ett framtida idrottsområde någon annanstans ändå. Men med vetskapen om hur lång tid stadsplanering kan ta, bör nog VIF ta sin plan i besittning och räkna med fotbollsspel på Ceosfältet.

Det finns också andra platser att lägga nya industrier på och jag har tagit kontakter med privata markägare för att sondera terrängen. Krönsmon ska inte vara det enda alternativet, lika lite som Nossen-området ska vara enda alternativet när man vill bygga villa. Både medborgare och industri behöver valfrihet att välja bästa lokalisering ur det egna perspektivet.

Tisdagen blev mycket Astrid Lindgrens Näs. Och jag kan väl erkänna; har inte en aning om vem ALMA-pristagaren är, dock tyckte jag hans bilder var spännande.
Jag kan däremot försöka värdera priset som sådant, och att det utdelas i Vimmerby med direktsänd webblänk till barnboksmässan i Bologna. Det är för Vimmerby värt minst lika många miljoner som själva priset. Vi behöver positiv mediabevakning i regionen!

Tisdagen innehöll också ett möte med Arbetsförmedlingen.
Vimmerby ligger bra till i förhållande till riket och länet. Men vi behöver jobb till våra ungdomar. Näringslivsarbetet är hela tiden viktigt - vi måste kratta manegen för våra företag i kommunen! Det är dom som kan skapa de jobb vi behöver.
Kvällen avslutades med Alliansmöte om äldreboende. Ett mycket bra möte tycker jag. Det bådar gott för att vi ska komma fram med ett förslag. Min ambition är att ta upp det i KS i april för att KF ska få det i slutet på månaden.
Vi måste se till att byggkranarna kommer igång när det gäller både förskola och äldreboende.

Nej, ingen golf den här onsdagseftermiddagen. Och inget fiske. Istället blev det jobb, men det är roligt det också! Fritiden är överskattad... (...åtminstone får man intala sig det när man måste jobba undan...)
Åkte bland annat och besiktade eventuella nya industrimarken. Var också uppe på Krönsmon och tittade.
(Det är väldigt kuperat!)

Torsdagen gick åt till styrelsemöte i Roxx där jag fortfarande har en plats och ett litet delägarskap. Märker att jag har andra perspektiv nu när jag träffar så många företagare, men också så många nya människor inom offentlig förvaltning och andra kommunalråd. Bra att ha den här jordnära kontakten med en del av det lokala företagslivet även om man inte längre har så mycket att säga till om...:-)

Fredag morgon iväg till Innovationshelg i Växjö. Inbjuden fredag-lördag av landshövdingen Kristina Alsér tillsammans med över 100 entreprenörer, kommunpolitikler, företagare med flera från både Småland och landet, för att diskutera innovationer och skapa kontakter.
Med fanns Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel, Ingvar Kamprad och VD Thomas Carlsson från IKEA, Marcus Wallenberg från Investor bland annat, Torsten Jansson och Ulrika Messing från Kosta och en rad andra, bland andra austronauten Krister Fugelsang som  höll ett intressant föredrag
VD:n för Industrivetenskapsakademien IVA var där, oliksom rektorn för Linnéuniversitetet. Jo, skolfolk och kulturfolk fanns med.
Mikael Ahlerup, VD på Astrid Lindgrens Värld var också med och han gjorde ett bejublat framträdande som en av huvudtalarna på seminariet. Ett av de bästa! Man blir härligt stolt över Vimmerby och ALV! Entusiastiskt och levande berättat.
Det var lunch och seminarie och senare middag i residenset på kvällen och det blev tillfällen till otvugna samtal, också med kronprinsessparet. Mycket inspirerande och nya kontakter knöts samman.
Två på natten kom jag i säng och i lördags morse bar det iväg till Kosta Boda för att få en guidning där.
Besöksnäringen är oerhört viktig och prioriterad i Lessebo och Nybro kommuner och man blir återigen tacksam över vad Astrid Lindgrens namn har skänkt den kommun jag kommer ifrån, Vimmerby.
Jag blev ordentligt peppad, som ni förstår.
Vi har ju så enormt mycket att vara stolta och glada över i Vimmerby!
Låt oss ta vara på och utveckla det vi har!

PS. Funderade länge på vad jag skulle ta med mig för gåva från Vimmerby kommun till Kristina, som är en fantastisk ambassadör också för sin hemstad Vimmerby. Det blev en liten fin skål i lera från Karin i Vimmerby Krukmakeri. Ny, fräsch design tyckte jag. Kristina är svag för design, vet jag sedan tidigare, och det ska ju inte bara vara verk av glas i hennes residens, eller hur. Vad fina saker Karin hade i Krukmakeriet! Vad vi kan vara glada över alla duktiga konsthantverkare i kommunen. DS

2 kommentarer:

  1. Du skall veta att det krävs ett helt nytt sätt att tänka, för att lösa de problem som skapats med det gamla sättet att tänka.
    Lycka till

    SvaraRadera