onsdag 13 april 2011

Gymnasieskolans miljöråd och biogas

Biogas till fordon kan bli verklighet i Vimmerby.
I samband med att jag som kommunalråd tog emot gymnasielevernas miljöråds program för ett grönare Vimmerby, jämte en namninsamling, var Smålandsnytt där och ställde frågor.
(Klicka här för att se inslaget)
I den diskussion jag haft med den verkställande ledningen i Åbro och Arla Foods Vimmerbyanläggning rörande de s.k. industriavtalen har också diskuterats företagens framtida energibehov och behov av vatten och avloppslösningar.
Arla,  Åbro och Vimmerby Energi och Miljö  (VEMAB) har en diskussion i en projektgrupp rörande bland annat biogasproduktion till annat än bara kraftvärme. Den diskussion man har kan också leda fram till biogasproduktion för fordon.
Efter ett möte vi hade i mars har också kommunledningen med en tjänsteman i den gruppen för att hålla oss informerade om hur arbetet går.
Vid sammanträdet i april kom vi överens om att få en avrapportering i juni och en senare i höst.
Den namninsamling och den miljöutredning gymnasieskolans miljöråd nu gjort är instämplad i kommunen och jag räknar med att kunna ta upp den för behandling och åtgärder i kommunstyrelsen inom kort.
Det kommer sannolikt att innebära remisser till både Barn- och Utbildningsnämnden, VEMAB och Teknik & Service.
Jag uppskattar mycket att vi har så engagerade elever på vårt gymnasium. Man tycker inte vi ska slänga matrester för flera hundra tusen kronor utan att skaffa röttankar och göra biogas av matresterna.
Jag såg deras film - tyvärr var det bara ett fåtal politiker där av alla som var inbjudna - och det gav en tankeställare, vill jag lova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar