söndag 10 april 2011

En vecka med siffror över kommunens ekonomi...

En av fördelarna med den här bloggen, att varje vecka kunna beskriva skeenden för kommuninvånarna, är givetvis att man får en möjlighet att förklara och fördjupa information.
Som till exempel ärendet med konditori Bakfickans flytt till torget (gamla Anitas Päls).
På något sätt har information spridits att kommunen skulle vara emot detta.
Det är fel.
Det är tvärtom.
När KS presidie tittade på förutsättningarna med en utomhusservering intill fastigheten med 30 platser, med handikappramp och med ny ingång till butiken som idag har ingång från Storgatan, så fick vi också veta att arrangemanget skulle inkräkta på gatan och även att fyra p-platser på torget skulle försvinna för gott.
Vi sa då: låt oss titta på detta i samband med diskussionen om torgets utformning, låt oss göra det hela samlat - så det inte blir en snabb halvmesyr, "fort och fel" eller en långbänk som tidigare år.
Dessutom ville vi ju ha en debatt och mat och vin/öl på torget, det är det frågan gäller också.
Nu spreds en så felaktig information att telefonsamtal kom från berörda men efter att jag fått förklara så var allt lungt.
Och jag undrade efteråt: vilka är det som kan vinna på att en sådan desinformation sprids?
Till vilken nytta? Vad jag förstod lyfte till och med tidningen ut en planerad artikel efter att man fått fakta i målet...

Det är viktigt att vi politiker tar fram så mycket fakta som möjligt. Kritik har riktats mot mig, framförallt på centerpartisters bloggar, för att jag till årets dialogdagar om budgetramar använt analysdatabasen http://www.kolada.se/ för att skapa en ekonomisk grund för samtalen.
Uppenbarligen har politikerna inte själva känt till basen tidigare, utan fått siffrorna av tjänstemännen. Men det finns en vits med att man som politiker själv tar del av fakta.
Skulle då brist på fakta vara bra?
Jag har aldrig tidigare upplevt den inställningen i något sammanhang jag deltagit i.
Men det jag upptäckte var att analyser ur databaser inte var vanligt förekommande bland politiker och därför kändes det väldigt skönt när enskilda politiker efter Dialogdagarna om konsekvenser av ekonomiska sparbeting  sa "jag har aldrig lärt mig så mycket under mina tidigare mandatparioder i kommunen, som nu".
Då har jag nått ett av mina mål som kommunstyrelsens ordförande; att öka insikten om kostnaden av kommunens olika verksamheter hos ALLA politiker, också opposition som var mycket aktiv och gjorde ett bra politiskt jobb i kommunstyrelsen.
Jag blev väldigt glad över det tvärpolitiska "berömmet" och vill också till kommunchefen Carolina Leijonram och hennes förvaltningschefer rikta ett stort tack för mycket bra jobb. Också nämndernas ordförande har tagit sin uppgift på allvar. Också flera i KS, bland andra Magnus Gustafsson (m) P-Å Svensson (c), Göran Gustafson (kd)  och Jan Henriksson (s) riktade stort beröm till förvaltningarna och nämnderna.
Det var en mycket bra genomgång och jag känner mig nu ganska trygg inför den politiska debatten, där vi ska förklara varför vi ska satsa eller pruta i olika verksamheter.
Kommunstyrelsen känns uppdaterad. Bra!

Till de enstaka centerpartistiska kritiska bloggarna vill jag säga:
Om vi inte analyserar, mäter oss med andra, ser vad saker kostar - så kan vi inte fatta relevanta beslut. Det är först när vi har analysen som vi kan fatta medvetna beslut om verksamheterna, först då vi kan säga "jo, det kostar pengar men vi vill satsa just här."
Jag misstänker att att man kanske går på min person istället för sak i sina angrepp. Det är synd att analysen i så fall ska få klä skott. Jag klarar mig och tar gärna kritik, men Vimmerby kommun klarar sig inte utan ekonomisk analys.
Nu ska alla förslag diskuteras i partigrupperna i en månad. Den 12/5, 24/5 och 7/6 behandlar kommunstyrelsen förslagen och då väntar sannolikt voteringar av olika slag. Sedan väntar debatten i fullmäktige i samband med att rambudgeten tas.

Mitt förslag till Alliansgruppen att flytta Turistbyrån från torget till Näs väckte genast debatt. Och det är bra.
Centerpartiet och socialdemokraterna har redan tagit tydlig ställning i Vimmerby Tidning mot en flytt (innan vi ens räknat på det ekonomiskt...), så det finns kanske inte mycket kvar att diskutera eftersom dessa två partier tillsammans kan bilda en majoritet i fullmäktige.
Men vi andra välkomnar enstaka röster i centern och socialdemokraterna, som vill fortsätta diskutera och kanske också utifrån en utgångspunkt från besökaren och ekonomin, och inte bara handeln.

I debatten har nämnts turistbyråns betydelse för handeln kring torget.
Jag kan i och för sig förstå att en handlare vill ha aktivitet i det område handlaren har sin butik, men jag är osäker på hur stor relevans det finns för förslaget.
Ska Turistbyrån ligga på torget är det för sin egen skull, inte för handelns enligt mitt sätt att se.
I annat fall bör nog förslagsställarna fundera över andra kommunala lokaliseringar; kanske man vid Expert, ÖB med flera vill ha den kommunalt betalda lekplatsen "Skeppet" några år nu när torgbutikerna med flera haft tillgång till denna kommunalt betalda lekplats?
Eller vill kanske butikerna på Mässområdet ha Turistbyrån några år så man kan dra kunder dit?
Bara subventionen av en kommunal lekplats på torget i form av Skeppet är nog tillräckligt för att splittra köpmannakåren; det finns nog handel lite varstans i kommunen som skulle vilja ha en kommunalt skött lekplats utanför sin affär.
Nej, låt oss diskutera Turistbyråns placering utifrån besökarens perspektiv och inte handelns.

Det är i det ljuset jag vill flytta den till Näs.
Fråga: "Var ligger turistbyrån?"
Svar: "Vid Astrid Lindgrens barndomshem!"
Kan ni se styrkan i detta?
Är kanske enbart detta värt en flytt; att turisten/besökaren till Turistbyrån direkt kommer in i Vimmerbys anknytning till Astrid Lindgren?
Det kanske är lite mer värt i stort, än att handlarna kring torget har nytta av turistbyråns etablering. Jag menar, de sålde väl bra redan innan turistbyrån var där...?

Samlokaliseringen skapar också stora samordningsvinster ekonomiskt; Näs får en ny kundström, Turistbyrån får ligga nära barndomshemmet, stora samordningsvinster med personal och - senare och inte minst viktigt - Turistbyrån och Näs får ett samordnande uppdrag att knyta Astrid Lindgren till varumärket Vimmerby (idag är Astrid Lindgren knutet till Astrid Lindgrens Värld i huvudsak).
Och just detta skapar möjligheter till en samlad bild över besöksmålet "Astrid Lindgrens Vimmerby". Alla små entreprenörer; handel, boendenäring, landbygdsturismen -  kan få en stödjande organisation som samlar dom och marknadsför dom.
Vimmerby är i stort behov av samling och gemensam plattform.
Innan året är slut ska vi ha en turismstrategi som resultat av Destinationsutvecklingsprojektet, vi ska ha en gemensam plattform och vi ska ha en näringslivsstrategi - de ska samsas, gå i takt med varandra och skapa en gemensam bild.
Näs och Turistbyrån blir centrum för detta och den tillkommande Näringslivschefen kan bli VD i ett helägt kommunalt turistbolag (som ska samarbeta strategiskt med Näs) samt att vi , utöver VD, tillsätter en operativ turistchef mitt i verksamheten.
Genom att Näringslivschefen också kan bli VD i Turistbolaget och i Vimmerby Kommuns Förvastningsbolag  (VKF) sparar vi in en ledartjänst.
Jag har lagt förslaget och vill gärna diskutera detta i Alliansen fortsättningsvis. Vi får se vad diskussionen leder till för beslut.
Var gärna själv aktiv på insändarsidor eller på den här bloggen. Viktigt att vi alla engagerar oss i vår kommun!

Tisdagskvällen i veckan blev en spännande upplevelse. Då var jag på Näs och träffade ett 50-tal kvinnliga företagare i kommunen. Nästan två timmars diskussion blev det. Som vanligt började jag berättade om vad vi diskuterar i kommunstyrelsen just nu, men snabbt blev det frågor och det blev riktigt roligt! Auditoriet var riktigt på hugget och jag fick verkligen fokusera för att hitta rätt med alla svar när frågorna haglade.
Näringslivsarbetet, hur går det? Hur snabbt kan vi få svar på en näringslivsfråga? Nya tomter i Vimmerby? Industriområdet? Stadsplaneringen? Vackra Vimmerby? Ja, ämnena blev många.
Det var härligt att se det stora engagemanget som fanns i gruppen!
En klagan fanns att man fick vänta tre veckor för ett möte med mig. Tyvärr är det så idag, arbetsbördan är mycket stor eftersom jag också sköter en stor del av näringslivsarbetet tillsammans med Carina Östh, carina.osth@vimmerby.se. Hon hjälper mig mycket och man kan söka henne för att få snabba svar. Vi har också regelbundna företagsfrukostar.
Rekryteringen av näringslivschef har gått i stå då vår kandidat drog tillbaka sin ansökan, i den allra sista omgången.
Nu gör vi ett omtag och hoppas att hitta en ny som kan tillträda den första augusti.

Efter ett KS och tre Dialogdagar blev det Emmaboda  och förbundsstämma (Kalmar län)  i moderaterna. Nu tar jag plats i styrelsen där och hoppas kunna bidra med med starka näringslivsperspektiv och med den lilla kommunens frågor.

Slutligen vill jag passa på att gratulera Vimmerby Hockey som tar klivet upp i division 1. Det är härligt kämpat, framgångar i idrotten är bra PR för Vimmerby kommun!

En glad och solig söndag önskar jag alla!

9 kommentarer:

  1. Kommengtar från Ingela Nachtwei-Nilssons (c) blogg. De lyckas inte skicka in något men jag har kopierat hennes blogg och hennes inlägg kommer här i två delar:
    Del 1 Tomas Holgersson (c):
    Av Micael Glennfalks söndagskrönika kan man få intrycket att han genom att använda en av honom upptäckt analysdatabas öppnat ögonen på politiker och tjänstemän för hur stora kommunens kostnader är jämfört med andra kommuner.Den bilden är felaktig, det har i många år funnits mängder av jämförelser som tidigare politiker känt till, diskuterat och använt som beslutsunderlag. Det är många nya politiker som är förklaringen till eventuell okunskap, inte brist på statistik och jämförelser.
    Beträffande Turistbyrån har Micael Glennfalk tydligen inte förstått den stora betydelse torget har för Vimmerby, det handlar inte om att gynna ensklida butiker. Dessutom fungerar ju Turistbyrån suveränt i den omgivning den finns i idag.
    Det måste vara en ambition för kommunen att locka ALV-besökare till övriga delar av staden och kommunen. En placering av Turistbyrån vid Näs motverkar detta. Om en turist frågar mig om var Turistbyrån ligger och jag svarar enligt Glennfalk "Vid Astrid Lindgrens barndomshem!"
    blir ju följdfrågan och var ligger det. Jag har faktiskt försökt förklara den vägen på tyska en gång. Det gick inte så bra.
    Tomas Holgersson

    SvaraRadera
  2. Kommentar från kingela Nachtwei-Nilssons blogg, som jag klippt ut och klistrar in:

    Ovanstående kommentar har Tomas fösökt att publicera som kommentar på kommualrådets blogg idag. Även jag försökte kommentera då det skrevs om centerpartisters bloggar och då det bara är jag och Peter Fjällgård som bloggar bland Vimmerbys centerpartister så gissar jag att det var våra bloggar som åsyftades på Diskutera med kommunalrådet. Jag vill betona att Centerpartiet INTE har diskuterat Turistbyråflytten men Tomas och jag har tillsammans kommit fram till att vi inte tror att en turistbyråflytt varken löser VTNs problem eller Kulturkvarteret Näs problem med sina respektive budgetar. Centerpartiet skall ta upp frågan och meddela Centerpartiets uppfattning om Turistbyråns lokalisering och torgets framtid samt turismens utvecklingsstrategi i Vimmerby vilket vi fått en tidpunkt att vara klara med om två månader till KS i början av juni. Då tar vi den debatten på allvar med övriga partier i Vimmerby. Socialdemokraterna verkar också ha skilda uppfattningar i denna fråga om man tolkar Peter Högbergs och Jan Henrikssons uttalanden i Vimmerby tidning. Hur Lis- Astrid uppfattar frågan är jag mycket nyfiken på :-)
    Hur övriga Moderater ser på dessa frågor om Näs och VTN och torget är jag också nyfiken på men besked kommer väl inte förrän i början av juni.
    Styrelseordförande Kristina Alsér betonar att styrelsen inte ännu har någon uppfattning i denna fråga om man vill driva Vimmerbys turistbyrå utan hon ser det som politikernas fråga och har länge efterfrågat ett ägardirektiv kring en strategi med utvecklingen av Näs i Vimmerby. Vi har idag haft ett mycket utvecklande samtal med Kronobergs landshövding (politiskt oberoende) där jag hoppas att politikerna i Vimmerby kan ge denna viktiga styrelse ett tydligt besked och viljeinriktning.
    Upplagd av Ingela Nilsson Nachtweij kl. 16:41

    SvaraRadera
  3. Min egen kommentar som jag skickat till Ingela Nachtwei-Nilssons blogg:

    Har precis kollat min blogg och ingen har skickat in någon kommentar. Varken Ingela eller Tomas. Jag granskar alla kommentarer och får dem direkt i telefonen när de kommer.
    Så korrigera gärna detta i inlägget. Ni får gärna försöka med nya kommentarer:
    Några svar:
    Även gamla politiker, sådana som suttit i flera mandatperioder, har inte fått analysen presenterat för sig. Så lyder vittnesmålen. Vid Alliansens gruppmöte överraskades jag av hur många som inte kände till den. Peter Fjällgård skriver på ett sätt som tyder på att han inte har en aning om denna. Han beskriver den som "staplar och skalor" och "ranking"...
    Så har centerpartiet haft tillgång till dessa siffror så har man inte tillgodogjort dem till andra i Alliansen (eller oppositionen). Och man har definitivt inte arbetat efter dem eller offentliggjort dem.
    Sedan ska jag rätta en missuppfattning: Det är inte Näs som ska driva Turistbyrån som Ingela skriver i referatet med Kristina Alsér, det ska Turistbyrån själva göra. Man ska samlokaliseras och samarbeta enligt förslaget. Detta för att skapa ekonomiskt utrymme i kommunens budget, pengar som behövs till både barnomsorg och äldreomsorg.
    Det är riktigt att styrelsen i KALN vill ha nya ägardirektiv. Sådana ska jag arbeta fram, men vill avvakta beslutet om Turistbyråns eventuella flytt först.
    Ägardirektiven måste ju vara sådana att det är möjligt att driva Näs utan stora kommunala tillskott. Därför vill jag vänta.
    Betr. centerns åsikter skriver Ingela "centerpolitik ska presenteras både här och på Peter Fjällgårs blogg" i ett tidigare inlägg. Jag tar det för sant rakt av.
    Dessutom skriver Ingela att Alliansens budgetdirektiv var "ett märkligt och drastiskt utspel". Konstigt att skriva så om ett förslag som också centern röstade ja till. KD hade ett eget, M hade ett eget - C hade inget... Istället utgick man från våra andras förslag. Att sedan prata om "drastiskt utspel" när tidsplanen lagts sedan månader tillbaka och man samtidigt inte själv löst sin uppgift...
    Ingelas utspel i Vimmerby Tidning, med nej till att låta Turistbyrån flytta till Näs, beskrevs av tidningen som centerns förslag. Någon rättelse har Ingela inte gjort. Kanske den kommer nu...?
    Jag vet att centern inte är enig i frågan, eftersom Per-Åke Svensson också lagt ett liknande förslag. Åtminstone uppger han det för mig. Att inte heller (s) är eniga har jag förstått, Jan känns ganska ensam i sin åsikt. Det finns också röster inom (m) som är tveksamma till mitt förslag, som diskuterats där i två veckor och i Alliansen i en vecka. Jag hade hoppas på en bredare debatt, men när nu Ingela och Tomas Holgersson redan är emot, utan att man sett de ekonomiska vinsterna, så lär väl debatten bli tvärpolitisk i KF.
    Att diskutera saker och ting i en liten Alliansgrupp syns ganska onödigt under nuvarande spelregler, och det krävs nog att samtliga kan jobba efter de eventuella nya spelregler som centern vill sätta, om det ska bli nån verkstad.
    Ingela frågade till och med om vi protokollförde våra diskussioner...
    Vi hade utsett en liten Alliansgrupp för att bereda de stora frågorna där. Vi var överens på stora Alliansgruppen att vi kunde ta fler frågor än äldreomsorgen i den lilla gruppen.
    Men vi kan ta dom också i tidningen om (c)anser det. Synd bara att positionerna blir låsta innan man ens har alla fakta på bordet.
    Centern bör nog också fundera på om Per-Åke och Ingela ska vara överens eller inte, de båda sitter ju i kommunstyrelsen.

    10 april 2011 18:16

    SvaraRadera
  4. Jag har i en kommentar betonat att Per Åke och jag är överens i många frågor , dock inte i alla. Så fungerar det i vårt parti. Är Tomas, Magnus och du överens i alla frågor och om ja vill du inte att det ska vara en debatt innan beslut? Demokrati handlar om att dikutera och nå ett bra beslut om det sedan visar sig att beslutet inte blev bra får politiker om det är möjligt, göra om och göra rätt. Ha en fantastisk vecka, Micael i Stadshuset och i fortsättningen vill jag inte att du klipper och klistrar valda delar från min blogg här. Hänvisa gärna dina läsare via en länk till min blogg så att de kan läsa även vad Curt, Gudrun och Peter F skriver.Än så länge har ingen moderat stöttat dig med kommentarer varken här eller på din blogg. Vilket stöd har din politik i alliansen? Bra beslut behöver enighet helst över blockgränsen.

    SvaraRadera
  5. Hej Ingela,
    på din begäran ovan kommer här adressen till din blogg där gårdagskvällens debatt utspelade sig. http://ingelann.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Micael: Jag vill bara ställa en enkel fråga.
    Vilka orkar eller har tid att läsa dina långa blogginlägg?
    Är det något intressant drunknar det.

    SvaraRadera
  7. Har varit bortrest torsdag-söndag, och måste säga att det är intressant att ta del av både den här och era andras bloggar. Kul att det rör på sig!

    Som svar till Eva, jag läser mer än gärna Micaels långa blogginlägg, så en läsare finns det då ;)

    SvaraRadera
  8. Man kan tydligt se att Centern känner sig trampade på tårna. Valresultatet visad vad väljarna tyckt om Centern styre i Vimmerby. Med andra ord dåliga förlorare. Jag förstår att vissa Centerpartister inte orkar läsa inlägg. Det har varit en massa jasägare utan att veta vad de beslutat för de inte orkat sätt sig in i ärendena.Stå på dig Glennfalk. Du har ett starkt stöd.

    SvaraRadera
  9. Jag ser styrkan i att svara att vår turistbyrå ligger i det vackra Rådhuset i centrum om någon efterfrågar turistinformation. Skulle gissa att Kjell på Virums älgpark hellre ser att turister hänvisas till torget än till Näs om de vill veta hur de ska ta sig till älgparken. Känns lite långsökt att de ska få turistinformation på en plats som helst ser att besökarna betalar inträde och vistas på Näs. Risken är ju att de faktiskt struntar i att köra de tre milen till älgparken. Tror även att det vore bra med mer turistinformation på ALV (som inte ens har fungerande länk till Vimmerby kommuns hemsida på www.alv.se !). Ett levande torg med torgserveringar och torghandel från traktens odlare. (Läs Bondens torg) vill jag se i Vimmerby. En flytt innebär minskade hyresintäkter av Rådhuset på 250 000 kr/är. Finns det någon privat aktör som kan betala den hyran. Biblioteket kan det nog inte! 70 % av Turistbyråns verksamhet är självfinansierad via boendeförmedling. 30% bekostas av Vimmerby kommun om jag har förstått det hela rätt. För mig krävs ingen djupare beräkning än så för att säga NEJ till flytt av vår framgångsrika Turistbyrå. utsedd till Sveriges bästa år 2009!

    SvaraRadera