lördag 30 april 2011

Idag svar på redaktörens alla frågor

I dagens Vimmerby Tidning ägnades en helsida åt kommunala frågor.
Jag ska försöka besvara dem alla så gott det går. Därför blir det lördagskrönika istället för söndagskrönika.
Först Turistbyrån som Bengt Ingmarsson beskriver. Jag tar hans synpunkter på stort allvar, liksom också handelns även om jag inte håller med om att en flytt av turistbyrån skulle vara "ett dråpslag" för handeln kring torget. Vi pratar om den handel som är i centrala Vimmerby, främst då torget. Man levde i välmåga innan flytten till Rådhuset och minns jag rätt fanns det en stor majoritet i folklagret mot en flytt till torget på den tiden.
Jag tycker att Turistbyrån fungerar alldeles utmärkt i det syfte den är till för; att serva turister.
Med en kommunalt betald drift så måste många saker vägas in. Jag ser inte handeln som förlorare i en flytt, för man har ju till exempel inte en aning om vad som kan komma efter  - men jag ser många vinnare. Också att vi kan skapa mer pengar till vård, omsorg och skola, våra kärnverksamheter. På måndag kväll träffas lilla Alliansgruppen för diskussion kring just ny turistorganisation 2012 och där bland annat ett förslag från moderaterna ingår, att flytta Turistbyrån till Näs.

Efter detta kommer frågan att behandlas i stora Alliansgruppen och jag vet att oppositionen också diskuterar parallellt med oss. Slutligen ska frågan behandlas i 2012-budgeten, då pengar ska anslås till verksamheten.

Ingmarssons siffror kan jag inte vedimera någon, förutom då att besöken på Turistbyrån är ca 40.000, ungefär lika många som på Näs och ungefär 20.000 färre än exempelvis Björkbacken har.

Siffrorna lilla Alliansgruppen har fått till måndagens kvällsmöte kommer att distribueras ut till partierna för vidare diskussion. Ingen är annu beslutat, allt är ett vitt papper.

Några kommentarer och kanske svar på Wesiks frågor:
 Att biblioteket var trångbodda, alternativt att gymnasiet inte behöver gamla bibliotekes lokaler, eller att det finns andra problem där, visste jag inte. Så jag vet inte vad anledningen är till VT:s kommentarer runt biblioteket. Det är för tunnt beskrivet.

- Betr. Ceosvallen så håller jag med. Inga beslut som en majoritet tycker är fel ska behöva ligga fast. Jag har inte den minsta prestige och kan ändra både min egen uppfattning och vi i Alliansen kan säkert också ändra tidigare politikers beslut. Just nu utreder jag med hjälp av kommunens olika tjänstemän och kompetens ett flertal olika alternativ till industrietablering, också delar av Ceosvallen. Jag vet också att centern vill utreda ett markområde öster om Borstingen och det ser jag positivt på. Vi ska ta upp det också.

- Betr. förslaget att lägga en ny idrottsanläggning på andra sidan Lundgatan, från ishallen sett, är gammalt. Redan Hannes Ekström (s) lade ju detta. Sedan har förslaget placerats på politisk långbänk i många år och jag tycker verkligen synd om VIF som fått sitta emellan. När man sedan etablerade sig på Ceos kom protesterna från bland annat Företagarna och själv kan jag säga, att jag inte hade stöttat beslutet att förlägga fotbollsplan på Ceos. Bland annat för att den bör ligga närmare bostadsområden, trafiksäkerhetsmässigt sett och att del av Ceos-marken kan vara bra industrimark.
Nu är man dock där och VIF måste få lugn och ro. Jag tycker frågan fortfarande lever men i ett större sammanhang. Kommunen reviderar nu Översiktsplanen (ÖP) och då är det möjligt att ta ett helhetsgrepp över markanvändningen i och runt centralorten samt i övriga kommunen. Jag förespråkar ett större grepp; för att hitta synergier, billigare lösningar, högre kvalité, bra planering. Det är ingalunda så att VIF:s etablering på Ceos-vallen stoppar en ev. planering av ett nytt idrottsområde. Men jag anser att det ska tas i ett större sammanhang. Andra verksamheter kan spela in, nya tomtområden, nya industriområden.

- Gymnasieskolan? Jag tycker också att det var en märklig satsning med tanke på elevutvecklingen och kostnaden. Mina tidigare förslag är väl kända. Min idé var att bygga nytt i Lundområdet och hyrt byggnaden. Dåvarande gymnasium skulle kunna blivit ett bra äldreboende. Dåvarande kommunledning gillade inte förslaget. Nu gillar vi läget och gör det bästa av det.

- Kosten? Här kan vi faktiskt vända och jag tror nog att Magnus Gustafsson (m) är den av dåvarande politikerna som gav hårdats motstånd, och gör delvis fortfarande, bland annat genom att kräva redovisning av transportkostnader och ordentliga kalkyler. Min åsikt är att vi ska ha kvar matlagningen i Tuna just för att jämföra med den nya kylmaten. Sedan får vi utvärdera.

En sak är dock helt klar: kylmaten är bättre än den gamla uppvärmda industrimaten. Dock finns det fortfarande processad mat till många äldre, beroende på att kommunens kylbilar inte levereras förrän i juni.Tyvärr har inte detta tydligt förklarats, utan många äldre tror att det är kylmaten man får i sina plastförpackningar när det fortfarande är den processade industrimaten.

Jag tror nog att köksmästaren på Astrid Lindgrens Värld, som uttalade sig i tidningen, inte riktigt förstått att allt inte är genomfört inom kylmatssystemet. Kanske han träffat på den gamla, processade maten? De köttbullar som man gör i nya köket på Vimarskolan görs på samma sätt som i Astrid Lindgrens Värld; egen köttfärssmet från råvara, egen kryddning, egen köttbullemaskin och stekning på plats.
ALV fryser ned sina köttbullar. Det kan man göra i kylmatssystemet också men det man gör är att kyla ned dem och kör dem direkt till brukarna som värmer dem. På förskolan exempelvis, värms de i varmluftsugn.

Idag lagas allt från råvara, köttbullarna gsteks, och kvalitetshöjningen är påtaglig. Visst kan man öka ekologiska inslaget, och närproducerat. Jag räknar med att det är ett kontinuerligt jobb att öka kvalitén så långt som mäjligt i allt man gör och lagar.
Det finns stora möjligheter i framtiden att backa och skapa nya tillagningsskök, bland annat när de kalkyler Magnus Gustafsson (m) efterlyser kommer fram för exempelvis transporterna.  Låt oss då tvärdera denna investering, det bör kunna gå erfter ett år. Dörrarna är sedan inte stängda, jag tror inte hos något parti.

- Slutligen: Handeln är inte remissinstans, skriver Wesik. Jodå, men inte på det formella sätt som kanske Wesik vill; papper dit för yttrande, papper vidare hit, sedan papper dit igen, och därefter papper hit.
Nej, det sättet passar inte den nya kultur vi vill skapa i stadshuset.

Idag har vi "remissinstanser" i form av stora grupperingar; Ungdomsårdet, Pensionärsrådet, Landsbygdsrådet. Det är ett måste, stora grupper av befolkningen kan kanalisera sina intressen till rådsarbete.
Ska vi formellt ta in handeln borde vi kanske också ta in en rad andra organisationer som remissorgan.
Beträffande både handeln och företagarna tänker vi skapa två näringslivsråd: ett för en handfull riktigt stora arbetsgivare, ett för övriga. Här ser vi gärna att Handeln också får plats.
Vår näringslivschef får sedan uppdraget att "remissa" till både handeln, företagarna, besöksnäringen, träindustrin, gjuteriföretagen etc. för att rapportera in synpunkter till Näringslivsråd och kommunstyrelse.
Den strukturen ska smörjas rejält och fungera. Vilket den inte gjort tidigare.
Och för att återknyta till en ledare som Wesik skrev till mig när jag tillträdde:
"Bygg sakta, bygg rejält, från grunden, skynda inte utan gör det ordentligt".
Jag vore tacksam om det tillåts gälla åtminstone detta år.
Trevlig Valborg alla läsare!

4 kommentarer:

  1. Turistbyrån har troligen mer än 40 000 besökare /år, det är en uppskattning att de har ca 10% av ALVs besökare. Troligen har de 10% eller mer av totala antalet besökare i Vimmerby vilket ger mer än 70 000 besökare. (de har ingen möjlighet att räkna personer då de varken tar inträde eller mäter gästnätter) och ca 115 000 hemsidesbesökare år 2010, enligt säker källa.

    SvaraRadera
  2. Stadskansliet har fått följande siffror från Turistbyrån: 40.000 fysiska besökare och ca 40.000 besök på hemsidan och knapp 3.000 besök på VTN:s hemsida.

    SvaraRadera
  3. 2010 hade Vimmerby Turistbyrås hemsida över 115 000 besökare. (Fysiska besök ca 40 000)

    SvaraRadera
  4. Tack Ann-Louise. Då råder en missuppfattning, och vi korrigerar det. 115.000 besök på Turistbyråns hemsida och 40.000 fysiska besök.

    SvaraRadera