torsdag 17 mars 2011

Kommentar till KD:s utspel i VT idag

Kristdemokraterna (KD)  går idag ut i Vimmerby Tidning och deklarerar att man inte ställer sig bakom det budgetförslag Alliansen lade i kommunstyrelsen. Man har redan efter en veckas grävande i social- och omsorgsnämnd lyckas finna att inget går att spara där.
I den verksamhet som står för de gemensamma tjänsterna; ekonomi, personal, utredning d.v.s hittar KD 6-7 miljoner kronor på samma utredningstid. Det är bra och jag är den förste att bejaka sparbeting. Frågan är dock om det inte handlar om att byta stol på en gubbe; från ekonomi- och personalkontoret till Omsorgsförvaltningen? För lönen ska väl betalas ut av någon i vilket fall?
Självklart ska vi vända upp också kommunstyrelseförvaltningen men om vi hittar fler miljoner där så är det inte meningen att Omsorgsnämnden i så fall ska sluta leta efter sina.
Det Göran Gustafsson (kd) i tidningsartikeln har rätt i, är att det går att spara i administrationen generellt. Och det hoppas jag att Dialogdagarna ska visa, även om nu KD vill profiliera sig i tidningen innan dessa dagar och kanske med det skapar mer oro än lugn.
Vi står dock inför en stor IT-investering som till en början blir kännbar, för att därefter ge effektiviseringar. När den är gjord förväntar jag mig att större krav kan riktas mot att minska administrationen tvärs över hela kommunkoncernen. Vimmerby kommuns IT-stöd ärgenerellt, milt sagt, inte uppdaterat idag på förvaltningsnivå.

Om nu Vimmerby kommun ligger 40 Mnkr över kostnaderna för jämförabara kommuner, tror då KD att man kan hämta dem överallt utom i omsorgen och i socialen, där man själv har ordförandeposterna?
Omsorgsnämnden har överträtt sin budget med 25 Mnkr de senaste fyra åren. I det perspektivet kanske det inte spelar någon roll vad Alliansen sätter för sparbeting. Jag hoppas dock att Omsorgsförvaltningen  ännu en gång ska se över hur man gör saker i processerna, hur ledarskap ute i organisationen och utförande fungerar, hur strukturen är upplagd, hur väl den sparande kulturen är implementerad hos alla medarbetare. Jag hoppas också att Socialnämnden ska fortsätta jämföra sig med hur andra kommuner jobbar när det gäller försörjningsstöd. Kanske det finns saker att lära, eftersom andra kommuner kan göra andra tolkningar av regelverket än man gör i Vimmerby?
Det kräver en mer långgående analys än den KD nu gjort på en vecka.

Viktigt är nu att man låter förvaltningarna arbeta fram sina förslag. Debatten kommer när vi prickar in effektivitetslösningarna .
Viktigt i sammanhanget är också att få in en kultur, i hela organisationen, som skapar ständiga förbättringar och inte bara i budgetprocessen. Vi kan helt enkelt inte blunda för att vår verksamhet kostar 40 Mnkr mer.
Vi kan inte då säga att "det går inte" - när andra jämförbara kommuner visat att det går. Lösningarna är väl inte patenterade? Förvaltningarna måste jämföra sin verksamhet med andras i andra kommuner, och inte avbryta sökandet med att säga "det är annorlunda i Vimmerby" eller "se här, här har vi inte samma förutsättningar".

Utan utmaningar och problem skapas inga lösningar eller idéer. Att avbryta detta idéarbete med att efter en veckas arbete gå ut i tidningen och säga att det inte går, bidrar inget till processen.
Det KD tror sig vinna i sympati, förlorar alla på eftersom det inte bidrar till att få rätsida på vår ekonomi.
Det är ett krafttag vi måste ta, jag kommer att stå upp för det, för jag förstår vad som krävs.
Det är därmed fritt för vilken nämndordförande som helst och ställa sig bakom mig om man vill ha vindskydd...

Personligen har jag en rad sparförslag men anser inte att jag efter drygt 70 dagar på posten kan precisera precis alla. Och om vi gör det; hur väl arbetar då förvaltningarna med att hitta egna?
Jag måste ta hjälp av förvaltningarna och därför ska vi låta dom jobba den tid vi gett dem.
Att som KD ge dem, mitt i arbetet, en signal att de inte behöver leta så mycket för att politiken kommer att minska sparkraven är ju inte särskilt fruktbart, enligt den erfarenheten jag har.
Nej, förvaltningarna ska räkna med att de siffror vi givit förväntas uppnås.
Sedan ska vi diskutera, utifrån förslagen på Dialogdagarna, på vad sätt.
Jag välkomnar KD:s röst i debatten, även om jag tycker deras analys har gått väl snabbt.

4 kommentarer:

  1. Tyvärr känner nog de flesta att de är emot sparförslaget. Inte för att är specifikt emot bättre ekonomi men mer av den anledningen att man inte förstår varför. Du har inte lyckats kommunicera anledningen tillräckligt tydligt. Det finns inte rätt motivation och därmed reagerar andra MOT förslaget istället. Förklara och förankra.

    SvaraRadera
  2. Menar du att politikerna inte föstår varför man ska spara när förlusten är 3 Mnkr och obalansen är 40 Mnkr?
    Är det så svårt att förstå?

    SvaraRadera
  3. 40 miljoner är ju inget underskott utan en ambition att komma i takt med andra kommuner. Eller har jag förstått fel?

    SvaraRadera
  4. Underskottet är 3 mnkr 2010,räknar du bort regeringens konjunkturstöd är underskottet 18 mnkr 2010.

    SvaraRadera