söndag 20 mars 2011

En spännande vecka laddad med kontraster!

I veckan mötte jag ledningen för Arla Foods i Vimmerby och Åbro Bryggeri tillsammans med Vemabs VD i ett enligt mitt tycke mycket bra möte.
Vi diskuterade framtidens behov av energi, vatten och avlopp för de båda företagen och vad vi kan göra tillsammans. Industriavtalen har vi i kommunen, vare sig vi vill inte inte, men dessa hindrar oss självklart inte från att ta nya diskussioner för att hitta win-win-lösningar för alla parter.
Nya processer sattes igång, och vi får anledning att återkomma till vad dessa leder.

Bygger ut
I onsdags hade jag besök av en företagare som vill bygga ut och nyanställa 15 personer. (Det är dessa möten som verkligen höjer temperaturen i jobbet!).
En del formalia ska nu till innan det blir klart. Återkommer när företaget själva gör offentlighet av sin satsning.

Samma kväll besökte jag ett välfyllt årsmöte med Villaägarna i Vimmerby, en livfull förening med mycket engagemang och energi.
En dryg timmes pratstund blev det och jag fick också träffa grannen, förre kommunalrådet Bengt Johanson.
Bengt berättade att han satt över 20 år som kommunalråd. Någon hade räknat ut att det var 7000 dagar drygt, och jag hade bara suttit 75 dagar som kommunalråd.
Det är klart att Bengt har massor av erfarenhet, även om jorden snurrat ett antal varav under de åtta år som gått sedan han slutade. Jag får anledning att lyssna och lära av min gode granne framöver!
På eftermiddagen kom också länets moderata ombudsman Peter Hemgard, Kalmar och hälsade på. Vi fick en hel del att prata om.

Nätverket
Torsdag och fredag var jag på nätverk för kommunalråd i Östergötlands kommuner plus Eksjö, Tranås, Vimmerby och Västervik här ifrån Småland. Det är Centrum för Kommunstrategiska Studerier vid Linköpings Universitet som arrangerar dessa, och det är två dagar med kvällsmingel emellan.
Otroligt nyttigt att få utbyta erfarenheter med andra kommunalråd och på dessa möten skippar vi partifärgen. Vi pratar om jobbet som sådant, delar erfarenheter och ger tips och idéer till varandra.
Som ny uppskattar jag detta mycket. Det ska bli ett antal träffar varje år under mandatperioden och här finns massor att lära som jag hoppas ska utveckla mig i jobbet.

Veckan avslutades med pimpeltävling på sjön Risten i Ösergötland och Juttern i Vimmerby kommun. Det blev prisplats på lördagstävlingen i alla fall. Bra färg i ansiktet också efter två strålande solskensdagar och nu är det frågan om det blir sista pimpelfisket på lördag, eller om det blir att börja träna på golfranchen...? Vad skönt att ha några fritidsintressen att bryta av med!

Budgetarbetet
Nu närmar sig också Dialogdagarna i början på april, då vi ska diskutera budgeten mer ingående. Alliansen har möte måndag kväll för att bland annat diskutera nytt äldreboende. Det blir säkert lite budgetdebatt där också.
Jag har bestämt mig för att följa proceduren och inte värdera varken det ena eller det andra förrän jag hört nämndernas/förvaltningschefernas förslag.
Däremot vill jag skicka med följande text hämtat från skriften "Strategier för kommunal hushållning" utgiven av RKA, Rådet för främjandet av Kommunala Analyser:
"Organisationer blir inte per automatik framgångsrika. Och en uppnådd framgång behöver inte nödvändigtvis vara bestående. Bakom varje framgångsrik organisation ligger det hårt och långsiktigt arbete som riktat sig både internt i organisationen, externt mot de som organisationen finns till för och mot den omgivning som organisationen är en del av."

Jag vill slutligen framhålla att kommunens budget ska tas som en helhet, där prioriteringar görs i jämförelse med varandra. Vi har gott om pengar i kommunen, med en balans på 1 miljard kronor. Så en hel del kommer att bli gjort och levererat också 2012.
För att inte säga det allra mesta.
Jag ser fram emot bra diskussioner med både Allians och opposition i vårt gemensamma mål att få Vimmerby på fötter och bli en ekonomisk A-kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar