Den ökande
försörjningsbördan inom social omsorg kommer att fortsätta öka också i Vimmerby
kommun.
Fram till 2030 kommer
antalet 80-åringar och äldre att växa med 60 procent i snitt i landet –
samtidigt som antalet i arbetsför ålder inte alls hänger med.
Den kostnadsökning
Vimmerby kommun har nu, inom Individ och Familjeomsorgen (IFO), kommer om något
år att växlas mot en kraftigt ökad kostnad för äldreomsorg.
Det är de
framtidsutsikterna som gör att majoriteten i Vimmerby kommun nu tar ansvar för
framtidens driftekonomi och påbörjar en åtstramning så att pengarna räcker till
det som är lagstiftat.
Sannolikheten är stor
att 30 öres skattehöjning inte räcker.
Socialnämndens kostnader över budgeterat, när detta
året är slut, når sannolikt då 100 miljoner på fem år! Den gamla socialnämnden
har egentligen inte hållit budget på en 10-årsperiod.
Verksamheten är omgärdad med hård sekretess, svår att bryta
igenom, endast tre politiker i socialnämndens myndighetsutskott har tillgång
till uppgifter på djupet på grund av sekretessregler när det gäller IFO. I IFO finns anmälningar om misshandlade barn,
kvinnor, familjer som mår dåligt, utredningar, placeringar, missbruksvård, etc.
Som exempel kan nämnas att det de första sju veckorna 2015 inkom 40 anmälningar
som man fick ta ställning till om de skulle utredas. En utredning tar 4 månader
för en socialhandläggare.
Under hela 2000-talet har socialens kostnader sakta stigit.
Kommunens resultat har förbättrats av konjunkturstöd från staten och
återbetalning av försäkringspremier.
Politiken har väntat med åtgärder under alla år. Det man
gjort är att säga ”skala av med 2 procent tvärsöver” men det har verksamheterna
haft svårt att klara. Under förra mandatperioden ökade IFO-kostnaderna
dramatiskt 2013. Hösten 2014 såg vi en fortsatt dramatiskt ökning och SKL:s
analysgrupp fann en obalans mellan verksamheternas kostnader jämfört med
standardkostnaden för Sveriges kommuner. Denna utredning finns på kommunens
hemsida www.vimmerby.se.
Men SKL fann också att kommunen i grunden hade en god
ekonomi, baserat på skillnaden mellan tillgångar och skulder. Vi tillhörde de
kommuner som hade förmögenhet i skog, fastigheter, energibolag, bostadssbolag.
Men den förmögenheten skulle urholkas om vi inte gjorde
något åt dels balansen mellan nämnderna, där Barn- och utbildningsnämnden hade
höga kostnader för barnomsorgen, dels de skenande kostnaderna inom
socialnämnden.
Barnomsorgen fick en åtstramad budget 2014 och 2015 beräknas
man vara i balans med standardkostnaden.
Socalnämnden fortsätter dock öka. I mars 2015 såg vi att
prognosen för 2015 är fortsatt stort underskott med 20 Mnkr.
Vi har en stark politisk majoritet i Vimmerby. Man förväntar
sig att majoriteten ska ta ansvar och genomföra åtgärder för att också
framtidens Vimmerbybor ska kunna bo och leva med en kommunal välfärd jämförlig
med andra kommuner av Vimmerbys storlek.
Majoriteten har därför lagt ett förslag där konsekvenserna
för kommunen i stort blir så små som möjligt. Men förslaget innebär att vissa
verksamheter stängs, och man flyttar samman i större enheter. Socialnämnden och
Barn- och Utbildningsnämnden står för 70-80 procent av den kommunala budgeten. Det finns inte så många poster i kommunens
budget som inte styrs av lagstiftning.
En förändrad skolstruktur kan spara minst 18 Mnkr årligen
för kommunen. Stängning av fyra skolor av elva, innebär ca 18,6 Mnkr (årsbasis)
fördelat på BUN och kommunstyrelsen. Utöver detta minskas budgeten för
skolsköterska, särskilda, talpedagog och PRIO-projektet avslutas. På gymnasiet
tas 2,2 Mnkr i bland annat effektiviseringar i administration och ledning. 1,4
Mnkr på årsbasis ges till vuxenutbildningen och SFI på grund av minskade statsbidrag. Förvaltning, chefsorganisation, administration
får också budgetar.
Majoriteten kommer också att göra satsningar. Vi har 32 Mnkr
i kostnader för sjukskrivningar och vikarier. Satsning på personalsidan ska
motverka kostnadsutvecklingen här. Vi satsar också på rekryteringar, det äridag
mycket svårt att få komoetens till vissa yrken i glesbygdskommuner.
Annika Wallenskog, chefsekonom på SKL säger till tidningen
Dagens Samhälle: ”Jag tror vi kommer att få se skattehöjningar, många mindre
kommuner kommer tvingas till det”.
Vimmerby är där nu, andra kommer åren framöver. Vi
diskuterar just nu i majoriteten om 30 öre räcker.
Räknat från 2013 till 2020 beräknas volymerna i grundskolan
öka med 19 procent, 13 procent i förskolan. Samtidigt ökar kraven inom
äldreomsorgen dramatiskt, och antalet äldre blir allt fler. Bara i Vimmerby
kommun är 26 procent över 65 år.
Den medicin kommunen kan tillämpa är större enheter, både i
förskola, skola och äldreomsorg eftersom det är billigare än små.
Vi föreslår opposition och allmänhet att fokusera på våra
verkliga problem, istället för på personer och partikonstellationer. Tvärtom,
är det en fördel för en kommun som måste strama åt, att ha en tydlig majoritet.
Oavsett vilka partier som styrt Vimmerby kommun, hade man
fått hantera denna stora utmaning som gäller alla glesbygdskommuner, och vi ser
gärna att man kommer med andra konkreta förslag till åtgärder, som vi kan
ställa mot våra förslag. Centern har utlovat en besparingslista på 60 Mnkr,
utan att förändra skolstrukturen. Självklart tar vi i majoriteten gärna emot
det förslaget. Oppositionen avser göra
det först i ett fullmäktige i juni vilket kan anses vara i senaste laget.
Att köra på som om ingenting hänt eller kommer att hända, är
inte ansvarsfullt.
Micael Glennfalk, (M)
kommunstyrelsens ordförande, Vimmerby
Helen Nilsson, (S)
Kommunstyrelsens vice ordförande, Vimmerby
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar