måndag 6 april 2015

Förtal i insändare ger hårt politiskt klimat

En betraktelse som blir ett svar på två extremt kränkande insändare i påsken.

Marie Sellin, folkpartiet liberalerna, påstår i insändare 2 april  i VT att jag ”vänt en ung vänsterpartist fredsmäklande åsikt till att utmåla honom som en hatisk människa.”
Det är en mycket allvarlig anklagelse. Det är också förtal enligt Yttrandefrihetslagen, Alla som läst min blogg vet att det inte är sant. Det jag gjort var att påpeka att vänsterns teori om ”strukturell rasism” inte delas av mig, eftersom den gör alla människor till rasister, i princip utan urskiljning.

Inte någonstans har jag målat ut någon som ”en hatisk människa”. Inte ens målat ut just honom som kommunist, utan konstaterat att kommunister i allmänhet har den uppfattningen. Läs gärna bloggen igen, den finns i arkivet till höger.

Eftersom jag vet att Vimmerby Tidning inte tar in min ståndpunkt/svar på Sellins insändare inom rimlig tid, väljer jag att publicera min åsikt här på min blogg. 
Vimmerby Tidning har gjort ett stort publicistiskt avsteg genom att inte redigera Sellins insändare och tagit bort de personliga utfallen. 
Jag vet därför att jag kan vänta mig värre saker, samtalsklimatet,  Vimmerby Tidnings ledare, insändarskribenter och skribenter på facebook har gjort Vimmerby mycket hårt. 
Vi kommer att få extremt svårt att hitta politiker framöver. Jag hoppas att många debattörer då tar sitt ansvar.
Betr. den fokusering på min länk på hemsidan som gjorts, beskrivs det i en annorlunda vinkel av journalisten Jakob Karlsson , www.vimmerby.blogg.se

Jag vill först djupt beklaga det politikerförakt Marie Sellin driver på, Att påstå saker om andra kollegor som inte är sanna är rent förtal, likt det jag ingressvis citerade. Här är fler av hennes påståenden, inte något är sant:
”Att Glennfalks behov att få ut en bra pension för tryggad ålderdom är anledningen till nuvarande läge”.
”Han behöver denna bekväma och höga kommunala pension om tre år!”
”Tycker ni moderata väljare att hans feta pension är viktigare än kommunens framtid?”

Ovan är skrivet av en folkpartistisk politiker verksam i fullmäktige. Pensionen hon pratar om är 11.000 kr/månad i tre år, ska kvittas mot alla andra inkomster som överstiger 90.000 kronor årligen. Allt över minskar kommunens utbetalning. 

Marie Sellin tror uppenbarligen att jag medvetet satt i system att nå ”nuvarande läge” och det för att få en högre pension….
Bevara Vimmerbyborna för den typen av politiker och argument. Den sociala situationen, demografin, skolstrukturen – inget av detta påverkar vår ekonomi, utan det är min pension som gör det, säger Sellin.

Att Johan Rosén och Börje Fors, både folkpartister och som jag känner som rejäla, kan godta att deras partivän uttrycker sig på detta sätt är för mig en gåta. Särskilt Börje som känner mig väl efter fyra års sammarbete.

Sellin fortsätter:
”Något kan de göra efter revisorernas förslag till avslag på ansvarsfrihet för 2014 som sannolikt kommer i april”. 
Sannolikheten är inte en promille, eftersom vi inte brutit mot kommunallagen i något avseende.
Men Sellins påstående blir snart en prata bland folk med hjälp av Vimmerby Tidning, det ansvaret måste hon ta och också stå för när det blir dags.

Folkpartiet har lämnat politisk samverkan med c, v och kd. Jag tror att man behövt den för åtminstone ha någon att prata med runt kommunekonomiska problem.

Att Sellin tycker "kommunalrådets bristande kunskaper i ekonomi går inte längre att missa" är intressant, och jag tackar högre makter för att jag i så fall lyckas bygga ett antal företag, och fortfarande bygger utan den kunskapen.
Jag ser fram emot att Sellin visar sina, helst innan hon bedömmer andras.
Förtal, som hon visar prov på i sin insändare, är inte Vimmerby betjänt av. Tvärtom, det svärtar ned oss alla politiker och invånare här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar