Tiggeriet i Vimmerby engagerar nu medborgarna i kommunen. På
Facebook finns en sida med över 4500 medlemmar, där har en händelse fått över
400 kommentarer vilket måste vara rekord för sidan.
Händelsen är att en ung man hotats av ett gäng i en större
bil, som han definierar som tiggare. De har hotfullt kommit mot honom med
golfklubbor som tillhyggen där han satt i sin bil. En annan man vittnar om att
han fick sin bil påpucklad av, som han beskriver, tiggare, på en enslig väg
mellan Vimmerby och Västervik. Båda händelserna är anmälda till polisen men av
kommentarerna att döma verkar ingen tro att polisen startar en utredning. (Förtroendeproblem
för polisen?)
I en annan tråd beskrivs hur ICA i Vimmerby skaffat vakt för
personalen har hotats. Vittnesmålen är många. De flesta i tråden drar
slutsatsen att det är tiggare som beter sig kriminellt, att de är organiserade
och att de har ett organiserat ledarskap.
Jag kommer inte att kommentera själva händelserna. Polisen
måste göra sitt jobb och ingen ska dömas utan rättegång.
Men det finns några inslag i tråden som är värda att
kommentera:
1)
Rasister nosar upp den här typen av trådar. De
förespråkar medborgargarde, att vi ska ”göra upp med dem”, de generaliserar och
till slut… - hatar.
2)
Kommunister nosar upp den här typen av trådar.
De hävdar sin teori om ”strukturell rasism” som vetenskaplig, vill att andra
ska ”läsa på” och tyvärr gör deras teori alla i hela samhället till rasister.
Det stoppar all rimlig debatt och istället lockar det fram – hatet. Ett ”vi och
dom”.
Båda gruppernas vilja att ”tysta ned” har prövats i
världshistorien. Ett inslag i tråden tyckte att den unge mannen inte alls
skulle beskrivit sin händelse. Han skulle polisanmält och sedan lämnat saken. Skälet
var att det blir för många rasister som får lufta sina åsikter.
Så fungerar det inte i öppna demokratier, där samtal är
grunden för all åsiktsutbyte. Tvärtom, kan risken att bli kallad rasist
innebära att människor inte alls säger något. Då är samhället på väg till ett
system som är lika illa som ett rasistiskt samhälle. Där någon, antingen en
kommunist eller en fascist, bestämmer vad som ska sägas.
Rasisternas vilja att ”tysta ned” bygger mer på att identifiera
tillhörighet. ”Om vi är svenskar, och noterar att invandrare inte tycker som
vi, så är dom inte svenskar, de vill sitt fosterland illa, de vill inte
försvara sitt land. Så lyder den enkla
retoriken som så många, i grunden icke rasister, tar in. Så om kriminella är
tiggare, så är det skillnad på om de är svenskar eller romer. Svenska tiggare
är det synd om, inte om romska tiggare, lyder retoriken.
Det är mycket viktigt att man reagerar mot den sortens
retorik om man sätter människor lika värde högt bland sina principer.
Tiggeriet - det är besvärligt, det är beklämmande, det är
något vi inte vill se. Enkla lösningar, som att skrämma iväg dem eller kalla
alla som betraktar dem för rasister, är inte framgångsrika. Vi måste hantera
problematiken demokratiskt, rättssäkert och enligt våra lagar. Och det kan ta
en stund innan en lösning uppenbarar sig. Sannolikt på EU-nivå, eftersom
problemet inte är isolerat svenskt.
Strukturell rasism är ett intressant begrepp. Debattören
Stig-Björn Ljunggren (s-debattör) skrev ett intressant inlägg för några månader
sedan som handlade om SD och nyfascismen:
”Jag brukar ta mig
själv som exempel på hur strukturell rasist jag är. När jag väljer kassakö på
ICA försöker jag undvika den där det finns invandrare. Men också den där det
finns gamlingar. Jag vet nämligen att
dessa två köer ökar sannolikheten för krångel, att dessa köer tar längre tid.
Men också det omvända gäller. Jag sitter eller och fikar med ett gäng nyanlända
afghaner än med några ursvenskar från Skövde. Men är det folk från Hamrånge så
prioriterar jag de eftersom jag vill ha nyheter från hembygden. Jag gör helt
enkelt skillnad på folk. På samma sätt som jag skulle prioritera kvinnor och
barn, med betoning på det senare, om vi ska gå i livbåtarna på ett brinnande
skepp, Det är väl strukturell rasism? Fördelen med denna definition är att vi
kan göra alla till rasister…”
Nej, som sagt, kommunisternas definition av rasism är inte
en framgångsväg för att nå fram till ett mångkulturellt samhälle där vi inte
bara accepterar, utan tar för självklart att det finns olika människor, till
hudfärg, religion, sexuell läggning, handikapp eller åsikter.
Tiggeriet i Vimmerby är ett problem för många. Tiggarna
själva naturligtvis. Polisen, om det finns kriminalitet i gruppen. Handlarna,
om de blir tvingade till icke relevanta kostnader. Medborgana, om de drabbas av
kriminalitet. Folk i allmänhet, som känner obehag.
Kommunerna har försökt agera mot tiggarna. I Sundsvall
flyttade man ett helt boendeläger inför ett Kungabesök, men fick backa tillbaka
då Kungen blev arg.
I Södertälje har tiggare gripits med hänvisning till Ordningsstadgan.
Vimmerby kommun har Lokala Ordningsföreskrifter. Så bör står
det:
Insamling av pengar
12 §
Polismyndighetens tillstånd krävs för
insamling av pengar i bössor eller liknande, om insamlingen inte utgör led i en
tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning.
Polismyndighetens tillstånd krävs inte
när pengar samlas in till hjälporganisationer mm.
Polismyndighetens tillstånd krävs inte
i samband med framförande av gatumusik.
Ska det
tolkas som att tiggeri är förbjudet?
Man kan
hävda att man samlar inte in pengar över huvud taget, man tigger pengar till
sig själv. Är avsikten med ordningsföreskriften att reglera tillstånd för insamlingsverksamhet,
eller att förbjuda tiggeri? Tolkningen kan säkert göras olika.
Polisens
tolkning i Vimmerby verkar än så länge vara att tiggeri inte är brott mot
Ordningsföreskrifterna. Ska de ändras är det en sak för politikerna i kommunfullmäktige.
Polisens
tolkning verkar än så länge inte vara att det handlar om kriminalitet; utnyttjande
av människor, tvångsarbete.Klart är att tiggeri är ett ovant inslag i den svenska stadsbilden. Vi har ju genom åren arbetat bort den fattigdomen. Nu, med EU:s utvidgning, kommer den fattigdomen nära oss igen.
Och alla har vi svårt att hantera det vi ställs inför. En respektfull debatt är demokratins sätt att hantera besvärliga frågor. Där mytbildning kan bemötas med efterforskning, men där också människors upplevelser ska respekteras och tas på allvar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar