tisdag 30 december 2014

Summering av fyra år

100 dagar brukar man ta sig, som ny VD i ett företag, innan man genomför sina förändringar.
Sägs det.  Jag har ingen erfarenhet av just detta.
Men jag försökte mina tre första månader på denna mandatperiod studera hur kommunen fungerade. Det räckte givetvis inte. Jag fick lägga till en lyssnarresa under ett helt år där jag besökte mellan 300 och 400 kommunanställda på deras jobb för att lyssna och lära.
Det blev dock hetluften direkt i januari 2011.
Under mitt första år fick jag jobba intensivt med näringslivsarbetet då kommunen saknade näringslivsorganisation. Därefter ta initiativ till att skapa en organisation för besöksnäringen.

När jag nu ser tillbaka på mina första fyra år som kommunstyrelsens ordförande ser jag att jag i princip varit i ständigt lärande och mest arbetat med förändringsarbete. Ambitionen för både mig och kommunchefen har varit att modernisera kommunen. Jag brukar ibland skoja och säga att nästa besök för SVT:s Antikrundan måste vara stadshuset med sina snart kulturmärkta inslag i inredning och kontorsmiljö. Detta kan man skämta om, givetvis.
Men inte om det gammalmodiga ledarskap som fanns på en del områden; ingen fullt utnyttjad IT-teknik, gamla budgeteringsmodeller och ekonomistyrningssystem (fanns det ett sådant?) – en konserverande, ej tillåtande kultur som inte gjorde arbetsplatsen attraktiv och – var fanns framåtandan?
Jag hade trots allt tur. Jag kom samtidigt som kommunen fick en ny kommunchef i Carolina Leijonram. Det var hennes första kommunchefsjobb och ambitionerna blev därför höga. Detta, tillsammans med en stark drivande läggning hos henne, fick saker att börja hända.
Kommunchefen fick fokusera på organisationen.  Jag fokuserade på alla politiska frågor som var  ”glömda”; Var fanns industrimarken som man redan 2007 sa skulle byggas på Krönsmon? Var fanns nya fotbollsplanen? Var fanns ritningen på nya äldreboendet efter Eken, det var ju utdömd? Var fanns ritningen på nya förskolan? Hur styrdes bostadsbyggnationen? Varför klagade alla på att IT inte fungerade. I en enkät beskrev lärare, bibliotekspersonal, andra kommunanställda att man knappt kom ut på nätet. Gick det inte att ordna?  Från Djurstorp och Pelarne ringde man och sa att man bara hade 2 Mbit internetkapacitet. Via radiolänk. Jodå, man hade påtalat det tidigare.

Och besöksnäringen tyckte inte att turistorganisationen fungerade, Astrid Lindgrens Värld var missnöjda med kommunens engagemang, handeln var missnöjd, företagarna var missnöjda då kommunen inte lyssnade (rankningen 229 plats av 290), fastighetsägarna gick för sig själva.
Och så den eviga frågan om kosten: nu skulle allt lagas på ett ställe, köken läggas ned och kylmat skulle alla få. Eleverna klagade, de gamla klagade. Eleverna ja, skolan hade dåliga resultat och klagokören var stor, det saknades visioner.
Jag kan inte påstå annat än att det fanns jobb, rejält med jobb för ett nytt kommunalråd och en ny kommunledning. Det var ingalunda ett dukat bord.
Som väl var fick jag starkt stöd av mitt parti moderaterna, men också av kristdemokraterna och folkpartiet. Även socialdemokraterna gav stöd till många förändringsförslag. Också centerpartiet från tid till annan stödde förslagen, framförallt då deras vice ordförande Per-Åke Svensson. 

I många avseende har vi lyckats med mycket den här mandatperioden: näringslivsarbetet, skolan, effektivare administration, hög kvalité på hemtjänsten, rätt investeringar i industrimark, fiber för snabbare internet på landsbygden, skolrenoveringar, fotbollsplan, vård och omsorgsboende, förskola, tillbaka till tillagningskök och bättre mat lagad från grunden.
Lyckade investeringar har också skett: kommunen har byggt förskola och vårdboende, Vimmerby Energi har byggt kraftvärmeverk, ALV, Åbro, Arla har byggt för hundratals miljoner. Och mängder av småföretag har investerat.
Även om mycket återstår har många beslut varit bra och framåtriktade.

Vad har vi lyckats mindre bra med? Det första jag tänker på är individ och familjeomsorgen. Placeringar och försörjningsstöd har ökat under hela perioden. Placeringar ökade våldsamt i början av perioden. Det är åtskilliga miljoner kronor som försvunnit som skulle använts till amorteringar. Nu ser vi en vändning, i år har ett fåtal placerats men det är en trög mekanism, en placering varar i regel flera år. Nu ser vi också att hemtjänsten ökar, men det sker i takt med ökat antal äldre, det är lättare att förklara. Över 25 % av kommunens befolkning är över 65 år. Allt fler blir över 90 år, och därmed omsorgskrävande.

Där ser ni också våra utmaningar. Det är inom äldreomsorgen vi kan vänta oss allt högre kostnader. Hur hanterar vi ett ökat behov inom äldreomsorgen? Var är bästa balansen mellan hemtjänst och vårdboende? Hur påverkar ett nytt Trygghetsboende behovet av hemtjänst?
Det vi också måste fokusera på är individ och familjeomsorgen. Hur kan vi säkra hemmaplanslösningar med familjehem och stark kompetens bland medarbetarna?
Näringslivet går för högfart i Vimmerby, arbetslösheten är låg, relationerna utmärkta. Det rullar av sig självt nu och vi har gott om mark för expansion.

Östra Ceos blev klart 2014. Jag är ganska säker på att den första byggnationen startar där i april 2015. Mer om detta i slutet av januari.
(En liten cliffhanger måste jag väl ändå få ge inför det nya året…)

Med det vill jag önska alla Ett Gott Nytt År 2015!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar