Så här har det låtit:
-
Två kommunalråd!? Vimmerby är unikt! Inte
någonstans finns dess like!
Oppositionen fick stöd av ledarskribenten på lokaltidningen:
-
Är det ens lagligt? Lyxfälla! Bedrövligt!
Inför valet 2010 fick jag flera röster som sa till mig när jag ställde upp i kommunvalet:
”Vimmerby lever i en konserverad tillvaro, ungefär som i en
gammaldags glasburk med ättika som lag, surt bevarande av gamla strukturer,
gammal kultur, kryddat med några korn jantelag – bryt upp detta, modernisera, så gör du en insats för
framtiden!”.
Jag kan inte hålla med fullt ut, jag kan heller inte säga att jag lyckats, men jag tror att väljarnas
val 2010 och nu 2014 är just en fingervisning om att man vill förändra, bryta
upp gamla mönster, släppa in nytt och - modernisera kommunen.
Vimmerby med sin starka potential hade och har fortsatt ett behov av att komma ifatt omvärlden.
Vimmerby med sin starka potential hade och har fortsatt ett behov av att komma ifatt omvärlden.
Valet 2010 gav en stark allians. Men tyvärr var inte alla
delar starka och trygga. Vi fick en trätsjuka som förhindrade oss att ta
kraftfulla beslut.
Det är aldrig ens fel att två träter, så jag tar själv stort
ansvar för min del. Och kommer att jobba ännu hårdare i den nya koalitionen för
att förhindra inre strider. Jag drar lärdom av mina fel och misstag. Det är
viktigt att jobba med sina egna brister.
Men de investeringsbeslut vi tagit ”baxades” fram under inre motstånd, tyvärr även efter att vi tagit besluten. Vid ett tillfälle, fiberinvesteringen som handlar just om
modernisering, fick vi gå över blockgränsen till socialdemokraterna för att få
loss.
När nu väljarna lät centern i princip stå kvar, sänkte oss
moderater med att ta tillbaka 3 av de 7 mandat vi vann 2010, halverade kd, lät
socialdemokraterna i princip stå kvar - men fördubblade SD:s mandat så stod vi
inför ytterligare en svårighet: en vågmästare mellan blocken.
Centern och moderaterna kom som väntat inte överens i
förhandlingen, men när socialdemokraterna fick välja valde man moderaterna att
samarbeta med. Jag tror det berodde på att vi inte ansetts lika trätsjuka,
lika personfixerade, lika bittra.
(Just den kritiska fixeringen från (c) vid min person är skönt att slippa nu.)
(Just den kritiska fixeringen från (c) vid min person är skönt att slippa nu.)
I förhandlingen landade (m) och (s) tillsammans en rad förslag och,
faktiskt, vi var alla entusiastiska över möjligheten att få en stark majoritet.
Det slutade med att socialdemokrater och moderater såg att
personkemin mellan de båda förstanamnen på listan var utmärkt, det fanns en
ömsesidig respekt och öppenhet, och det fanns en brinnande vilja att sätta
kommunen och majoriteten före enstaka ideologiska frågor, de flesta ändå inte i avgörande under vår makt utan riksdagens.
För socialdemokraterna
och moderaterna har det alltid varit så att deras respektive folkvalda beslutat
i plenum. Så blev det även denna gång. Förslaget vann ett stort stöd
i båda partier. En ny, lokal koalition var bildad för att politiskt styra
Vimmerby kommun.
Det är nu som resterna av det konserverande Vimmerby gör sig
hörd:
”Va, två kommunalråd! Det finns väl ingen annanstans?!”
Ibland får man lust att svara: "Jodå! Det finns färg-TV också."
I Älmhult, lika stort som Vimmerby, har man två kommunalråd.
Likaså i Eksjö och Söderhamn. I Norrtälje tre. I Linköping elva. I Örebro 16.
På Wikipedia står det att det är väldigt vanligt. Se där, man behöver bara googla,
ett nyuppfunnet modernt sökinstrument för att få information. Mängder av andra kommuner har minst två kommunalråd.
Utmaning var att hålla nere de politiska kostnaderna. Det har
också gjorts, vi har mindre politiska kostnader än den beslutade organisationen
i september.
En fråga som kommer: Varför ska två arbeta med det en har gjort
tidigare?
Svaren är flera.
Först. Det har inte varit en enda, det har varit
1,6 ungefär. Centerns vice ordförande har med sammanträdesarvoden och fast
arvode haft 0,6 tjänst. Han har arbetet i många fall som representativt kommunalråd och åt kommunalrådet.
De två kommunalråden är ordförande respektive vice
ordförande. Ingen skillnad. Skillnaden är namnet (se hur andra kommuner gör) och
en 40-procent ökning av tjänsten. En ökning som vi tar in på annat håll, bland
annat genom att ta 15 procent från oppositionsrådet. Hen får istället bara 16
av de 56 timmar hen ska jobba i månaden schemalagda. De andra 40 timmarna kan
hen jobba var hen vill och när hen vill.
Hur ska den 40-procentiga ökningen av kommunalrådstjänsten
användas? Ja, det går inte att öka min arbetstid. Jag har under denna
mandatperiod haft ett snitt på 60 timmar per vecka och har cirka 20 dagar innestående
outtagen semester att ta ut. Så att lägga på mig 40 % skulle innebära att jag
fick nöja mig med ett par timmars nattsömn.
Finns det behov av mer ”politisk tid” i kommunledningen?
Svar: ett rungande ja!
Vi har enorma utmaningar, vi behöver granska djupare, skaffa
oss ännu mer kunskap om verksamheterna, både vid fronten och bakom skrivborden,
fördjupa oss i regelverk, analysera mätningar och data – allt för att kunna
prioritera fram rätt beslut.
Lägg därtill att regionen och landet kräver ökat deltagande
från kommunerna. Regionen har många möten, landshövdingen och länsstyrelsen vill
ha närvaro, partierna och ministrarna kallar till möten.
Dessutom näringslivet. Lokalt näringsliv får inte alls den
mötestid med kommunalrådet som båda parter önskar. Handeln, industrin,
besöksnäringen – alla utvecklas och vill också samverka med kommunen i sin
utveckling. Det innebär arbete.
Myndighetsutövare, utredningar, planarbete – det är också möten
som måste göras.
Hur går det ideologiskt? Ja, vårdnadsbidrag, jobbskatteavdrag, vinster i välfärden, ROT och RUT är alla nationella frågor. Jag och moderaterna står helt klart på Alliansens sida där. Men de är inte upp till fullmäktige i Vimmerby att besluta så vi kan lägga dem åt sidan. Kvar är våra lokala frågor, där ideologin har mindre betydelse och pragmatiken mer. Hur får vi bra kompromisser? Hur kan vi stadigt och med kraft verkställa åtgärder för en ekonomi i balans. Här ser jag att diskussionen finns, och den är vi båda beredda att ta på ett konstruktivt sätt. Med stöd av tjänstemän och liggande analyser.
Hur går det ideologiskt? Ja, vårdnadsbidrag, jobbskatteavdrag, vinster i välfärden, ROT och RUT är alla nationella frågor. Jag och moderaterna står helt klart på Alliansens sida där. Men de är inte upp till fullmäktige i Vimmerby att besluta så vi kan lägga dem åt sidan. Kvar är våra lokala frågor, där ideologin har mindre betydelse och pragmatiken mer. Hur får vi bra kompromisser? Hur kan vi stadigt och med kraft verkställa åtgärder för en ekonomi i balans. Här ser jag att diskussionen finns, och den är vi båda beredda att ta på ett konstruktivt sätt. Med stöd av tjänstemän och liggande analyser.
Även om jag ser fram emot en period av verkstad, av
utveckling och effektivisering så vill jag ändå blicka tillbaka på fyra år där
vi verkligen har satt igång byggsvängen.
Med alla kommunala byggen glömmer man lätt att det är
näringslivet som också satsat stort. Med Åbros och Arlas stora utbyggnader i
spetsen, men också den små och medelstora industrin och besöksnäringen har
byggt för hundratals miljoner. Och det fortsätter.
Vimmerby har stuckit ut med låg arbetslöshet och en
blomstrande hantverksbransch.
Jag får anledning återkomma till detta i kommande
blogginlägg.
Glad Lucia önskas!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar