lördag 13 september 2014

Kan vara lösning för Gullringskontoret

Jag för diskussioner med ett nationellt verksamt behandlingsföretag om en ombyggnad av, och etablering i, Gullringshus kontor.
Diskussionen har pågått en längre tid. Jag har personligen sedan i våras jobbat mycket med frågan, och tycker själv att en ombyggnad till lägenheter är den bästa lösningen. Villkoret är att man kan få kostnader täckta med ett 10-årigt hyreskontrakt.
Om företaget nappar på förslaget finns det stora förutsättningar att kommunen kan ta över kontoret.
Jag har haft flera kontakter i arbetet. Sedan en kontakt med ägarfamiljen på försommaren har jag aktivt jobbat med tre olika idélösningar. Två av dem har spruckit men det tredje lever.
 
Det spår som fortfarande är aktuellt är att bygga om till ett behandlingshem. miljön är perfekt.
Vi ser ett företag som har behov av nya lokaler och vid samtalen har jag uppmanat företaget att ta direkt kontakt med ägaren. Jag har också informerat ägaren om samtalen. Företaget har varit vid kontoret och är uppriktigt intresserade.

Ett upplägg jag skissat på är att kommunen hyr ut lokalen på tioårigt kontrakt. Ombyggnationen till rum bekostas av hyresgästen som i gengäld får en självkostnadshyra tills ombyggnaden är betald. På så sätt underlättas etableringen och inga skattepengar används.
Vi får ändå en risk att stå med lokalen men då är den i så fall ombyggd och har andra möjligheter att kommersialiseras. Jag tror dock att om företaget kommer in där så kommer verksamheten att bestå under överskådlig tid, det blir också många arbetstillfällen.

Ett problem är att företaget har kontrakt på nuvarande lokaler ett antal år framåt.
Kontraktstiden får man lösa. Vi har ju ägarens medskick till driften åren framöver och det tar också en tid att bygga om lokalen. Jag vet att företaget som vill etablera sig har som princip att aldrig äga sina lokaler och därför behöver kommunen medverka.

Jag har sagt det hela tiden och säger det igen; det behövs en idé för verksamhet om vi ska kunna ta över kontoret. det här är en idé som kan fungera och jag känner att företaget är uppriktigt intresserade. Jag hade kontakt med dem senast i torsdags morse och senare  i september kommer ledningen till Vimmerby för att titta och diskutera vidare.

Jag kommer därför föreslå kommunstyrelsen på tisdag  att meddela ägaren av kontoret att vi behöver ytterligare tid för att kunna knyta ihop den här idén.

Centerpartiets idé om en statlig myndighet?
Ja, jag kan bara säga lycka till, men i mina öron låter det långt ifrån realistiskt. Centerpartisterna har inte alls varit aktiva i de här arbetet med kontoret. Men alla idéer är välkomna. Den som mest kämpat lokalt för att hitta idéer är Bjarne Lynbeck, (m).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar