torsdag 25 september 2014

ITSams brev till Vimmerby Tidning

Här är ITSams brev till Vimmerby Tidning med anledning av artikeln om de läsplattor som skänkts till skolan i Gullringen. Kan vara bra att få en fördjupad version.


Hej,

Efter att ha läst artikeln om iPads i skolan, finner vi en hel del felaktigheter som gör att den första/översta artikeln skapar osäkerhet. 

Hur IT hanteras i Vimmerby kommun är stipulerat enligt ett avtal som är överenskommet mellan Vimmerby och ITSAM, likväl som med övriga ITSAMkommuner. Detta kan varken vi, ITSAM, eller kommunen göra avsteg ifrån. Dessa avtal är inte enbart principer utan bygger på säkerhet, upphandling, kommunallag och krav som finns från myndigheter och skolverket.

Enligt kommunallagen finns det väl stipulerat hur säkerheten i skolor och offentliga byggnader ska vara uppbyggd. Att ha öppet wifi utan inloggning är förbjudet, det måste finnas loggfunktion och spårbarhet. Därav kommer vi osökt in på varför IT utrustning måste inhandlas via ITSAM. I ITSAMs nät är den fysiska säkerheten och informationssäkerheten prio ett. Det finns skarpa krav på detta på riksnivå och Vimmerby har skrivit på detta avtal. Det gör att varje enhet som finns i nätet är certifierat och förberett för detta. Det är en manuell hantering att få in varje enhet i systemen, såväl logistiska system, katalogtjänster och säkerhet. Om en enhet blir stulen måste vi ha möjlighet att blockera den enheten och se till att information inte är nåbar.

Enligt LOU måste enheter över vissa värden upphandlas. Detta har vi med all önskvärd tydlighet märkt av om det inte följs. Därav har ITSAM upphandlade avtal på alla enheter som vi tillåter i nätet. Där är vi stenhårda och inga undantag görs.

Priset på enheter via ITSAM mot vad man kan hitta på Elgiganten eller nätbutiker skiljer sig åt. När det gäller datorer så är det inte äpplen och äpplen man jämför. De enheter vi handlar in har en 18 månaders garanti på att innehållet under tangentbordet är detsamma, det är därför vi certifierar dem. Att ha en konsumentdator blir mycket dyrare i drift plus att de inte har komponenter som är olika från batch till batch. Liknelsen är att ITSAM köper in en Volvo V70 på våra avtal mot daglivaruhandeln säljer en V70 kaross med Saabmotor, men insprutningsmotorn är från Skoda och startmotorn från Rover. Det är inte jämförbart.

Tjänstekatalogen – Vi har en tjänstekatalog som stipulerar priser för enheter och tjänster i ITSAMs nät. Priserna innefattar logistik, service och tillgång till internet och interna resurser på nätet. Supportavgifter finns på alla fysiska enheter då det under en enhets livslängd erfordras någon form av support. Hela livscykeln innefattar även destruktion, som även den är kontrollerad för att på ett miljövänligt sätt se till att återvinning eller vidareförsäljning sker.

Priset på 450:-/enhet är en startavgift vid enstyckeköp. Köps det in en (1) iPad tillexempel, är det en hantering som måste göras. Den ska packas upp, scannas in och registreras i nätet, få ett apple ID och levereras till slutkund. Detta pris är inte statiskt, utan ITSAM skickar en offert när det gäller flera enheter. Detta upplägg är kommunicerat.
Supportavgiften som för iPads är 75:-/enhet (vad 90:- kommer ifrån får ni kolla upp). Detta pris är baserat på förväntat/statistiskt säkerställt behov under en produkts livscykel, samt även möjligheten att ansluta enheten till en säker internetanslutning (om trådlöst nätverk finns i lokalen).

Att skolor får donationer är inget som vi är ovana vid på ITSAM. Det fenomenet finns även i andra kommuner och detta har vi löst utan problem. Det enda vi behöver är en kommunikation med skolan i fråga så inköpet går rätt till, med tilldelad och upphandlad leverantör.

ITSAM har inga som helst problem att ni på tidningen grottar ner i hur vi hanterar IT eller levererar densamma. Vi vore dock väldigt tacksamma om vi kunde ha en kommunikation för att säkerställa fakta i de fall det handlar om priser och rutiner, eller för den delen lagkrav. Det blir mycket rykten när det är rena sakfel i artiklar, det främjar varken oss på ITSAM eller Vimmerbys förvaltningar och skolor. ITSAM har det senaste halvåret arbetat intensivt med att organisera om och städa upp allt i vår väg för att göra rätt. Det är ett arbete som vi fortsätter med högsta fart och detta görs tillsammans med Vimmerby kommun och dess verksamheter. Tillsammans har ITSAM och dess tillhörande kommuner ett avtal där alla är överens om vad respektive part kan kräva och förväntas leverera. Kommer det upp avvikelser från endera håll så är det något vi får lösa internt, kommunerna och ITSAM emellan. Och det gör vi.
 
Vi hoppas och förväntar oss att ha en fortsatt professionell och bra relation med Vimmerby Tidning.

Vänligen Susanne Korduner och Henrik Röste

4 kommentarer:

  1. Två punkter för tydligare kommunikation:

    Skulle inte ITSAM kunna lägga ut tjänstekatalogen öppet på webben?

    Det vore klädsamt med källhänvisningar till relevanta lagtexter i en text som den här.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag tittat igenom kommunallagen och hittar ingenting av det som sägs i texten, så nu är jag ännu mer nyfiken på källhänvisningar.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Såg att tjänstekatalogen trots allt ligger tillgänglig över webben. Om man känner till adressen! Den är dold för sökmoterer med "noindex, nofollow" och det finns ingen länk från ITSAM:s övriga webb.

    SvaraRadera