söndag 24 november 2013

Frågor och svar i mataffären...


När jag går i mataffären och handlar förstår jag hur många frågor det finns i luften.
Frågor som ställs på arbetsplatsen, på sociala medier, vid kaffekopparna.
Och faktiskt, det är en av veckans höjdpunkter att sen fredagseftermiddag gå i mataffären: dels gillar jag att gå runt i en mataffär och fundera på olika inköp och dels träffar jag så mycket folk och får stämningsbilder direkt från verkligheten.

Här är lite frågor och svar på sånt som engagerar just nu.
Fråga: Fick inte Vimmerby löfte att få prisceremonin när ALMA-priset instiftades?

Svar: Nja, enligt min granne Bengt Johansson (förre kommunalrådet)  begärde Vimmerby att både få tillkännagivandet och prisceremonin när man diskuterade hur det hela skulle läggas upp. Då sa man från Kulturrådet i Stockholm att priset, det ville man gärna dela ut i Stockholm men själva tllkännagivandet kunde gott ske i Vimmerby. Nu står man inte för det längre men vi ska fortsätta protestera.

Fråga: Blir det byggt på Ceos och Krönsmon?
Svar: Ja, med tiden. Kommunen kan inte vara utan industrimark, lika lite som tomtmark. Vi bygger just nu upp en framförhållning för kanske 15-20 år både vad gäller företagstomter som villatomter. Östra Ceos börjar Holmströms Bil bygga på i vår och vi hoppas att det ska lösgöras fler avtal, eftersom vi för flera diskussioner nu. På Krönsmon likaså, skulle inte förvåna mig om vi har ett avtal om byggnation där med i vinter. Spännande att se vad det blir av Holmströms nuvarande lokaler. Ligger ju väldigt strategiskt vid Vimmerbyallén.

Fråga: Kommer turbulensen på IT-Sam att försena fiberbygget i Vimmerby?
Svar: Troligen inte, men det är pressat för IT-Sam just nu. ”Vimmerbyfibergruppen” på IT Sam består just nu bara av en administratör. Två projektledare ska in och intervjuerna har påbörjats. Det kan ta några månader innan de är tillsatta. Byalagen har man dock kontaktperson till i Anette Blomqvist på Itsam. Och Lillemor Axelsson svarar på fiberfrågor allmänt.  De byggnationer som pågår fortsätter som vanligt. Det är mest själva försäljningsarbetet som blir lidande när vi inte har projektledare på fältet igång.

Fråga: Kan kommunen göra något åt alla tomma affärslokaler i stan?
Svar: Nej, inte nu direkt. Men vi kan medverka om marknaden vill. Som läsaren kanske vet har jag en rad ”kafferep” på stadshuset sedan en tid tillbaka. Har bland annat träffat restaurangern och caféer och också handeln (runt 25 handlare kom!)  på kaffe med dopp i stadshusets cafeteria. Nu är det dags att möta fastighetsägarna och jag hoppas vi kan diskutera oss fram till några idéer och att jag får lyssna in hur de ser på saken. På Lilla Torg i Malmö har man klätt in tomma skyltfönster med större skyltar som visar varufyllda skyltfönster, så det inte ser tomt ut. Det är väl en idé för Vimmerby också i väntan på nya hyresgäster. Det vi jagar just nu, tillsammans med fastighetsägare och handeln,  är pengar till en verksamhetsledare för handeln.

Fråga: Vad är roligast i politiken?
Svar: Mest av allt stadsplanering. Därför är det extra kul nu när vi har en översiktsplan på gång. Den ska visa hur Vimmerby ska se ut om 20 år. För mig är det julafton när jag får vara med och påverka hur min hemstad ska formas, med bostäder, handel, cykelleder, parker. Hoppas att du också engagerar dig – du får många möjligheter att påverka när översiktsplanen (ÖP) ska ut på bred remiss i samhället.
Men det är också mycket tillfredsställande när allt arbete går i lås; äldreboendet på Circusplatsen, Lundens nya förskola, fiberutbyggnaden exempelvis.

Fråga: När får vi veta vilka politiker som står på valsedlarna?
Svar: Just nu pågår nomineringsprocesserna i partierna . Kommande helg ska mitt parti, moderaterna, rösta fram namnen på både landstingslistan och riksdagslistan. Först senare kommer kommunlistan. Moderaternas ska vara färdig för tryck i februari månad.
Vill du engagera dig? Jag tycker det är viktigt, oavsett vilket parti du väljer. Vi behöver dig i det politiska livet i Vimmerby och till vilket parti du än går är du välkommen att engagera dig för den samhällsutveckling du vill ha. Ä
r det inte ett underbart land? Där vi kan direkt påverka genom ett personligt engagemang. Både detta faktum, och att folk vill engagera sig, ska vi vara rädda om.

Ha en bra vecka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar