söndag 23 juni 2013

Skolan måste öppna för politiken och näringslivet

Gymnasieskolan i Vimmerby måste öppna upp för politiska samtal och samtal med näringslivets aktörer.
När jag gick i gymnasiet, i Hultsfred på den tiden, hade vi flera besök av politiker och den politiska diskussionen var omfattande.
Känslan var att också elevrådet valdes utifrån politiska premisser...
Det var i och för sig i början på 1970-talet och tiden var radikal på många sätt.
Men det skapade inretsse för politik och villkoren på arbetsmarknaden.
Argumenten hos eleverna fick nötas mot varandra och man vann insikt i hur politik kan styra både samhälle och näringsliv, beroende på den poltiska ambitionen.
Idag känns det som ett stort tomrum...
På samhällslektionerna förutsätter jag att det fortfarande finns någon form av information, men hur argumenten bryts och bemöts beror självfallet på den syn läraren själv har.
Det vi behöver är en debatt på skolan, inte bara torr information hämtad ur partiprogram.

Vimmerby är inte ensam om att sakna ungdomar i politiken. Trots att mina egna ungdomar växt upp i en familj med en mycket politisk pch samhällsintresserad far (ja, mor med, dock inte med samma brinnande intresse...) så är deras basala kunskaper mycket små.
De har de kunskaper man fick på samhällslektionen, men inte den kunskapen man får när politiska argument bryts mot varandra. Insikterna.
Ett av barnen har dock något år efter gymnasietiden ökat sitt intresse, då med fokus på djurhållning och klimatfrågor. Som fått till följd en och annan uppfriskande debatt far-dotter inom hemmets väggar...
Och hennes kunskap på området har inspirerat mig, samtidigt som jag tror att hon grunnar på de argument jag lägger. (Nog är det väldigt inspirerande att diskutera med orädda ungdomar!)
Och det har givetvis också inneburit att jag lärt mig ett och annat ur hennes argumentation, börjat fundera på djurfrågor, hur vi påverkar vårt klimat på olika sätt, etc.
Åtminstone den sista frågan fanns inte med på agendan när jag gick i gymnasiet. Men definitivt nu, bland dagens unga och givetvis också bland oss äldre och jag tror i alla partier.
Hur skulle vi öka våra insikt utan diskussion och resonemang?

Eleven Daniel Nestor skrev för en tid sedan en insändare i Vimmerby Tidning där han efterlyste politiken i skolan. Jag undvek att svara honom med tanke på att skolan själva kanske skulle göra det. Det skedde inte.
Mitt svar är att det är svårt för politiker att besöka skolan om skolfolket inte själva vill ha besök.
Jag har under snart två år gjort verksamhetsbesök på kommunens arbetsplatser. Jag har nog samtalat med över 400 anställda.
Regeln är att veksamheterna ska bjuda in mig genom ett mail till Carina Östh på näringslivsenheten. Det finns ingen anledningför mig att komma oanmäld när man söker dialog. Jag vill helt enkelt lyssna för att lära, och har därför kallat besöken för "Lyssnarresan".
Endast två verksamheter inom skolan har bjudit in mig; särskolan och låg-mellanstadiet på Vimarskolan. Övriga har uteblivit och jag tolkar det som att man inte vill ha samtal med den högsta politiska ledningen i kommunen, trots Carinas påminnelser till verksamhetscheferna hur man ska gå tillväga för att få besök.
Så mitt svar till Daniel Nestor: Vänd dig till din rektor och till skolans verksamhetschefer och fråga dem varför de inte vill ha besök av den politiska ledningen.
Passa också på att fråga hur man från skolledningens sida vill öka kontakten med de politiska partierna och med näringslivet.

När det gäller näringslivets närvaro är det samma brist. Vi har fått teknikcollege och det är bra, men det är också allt. Praon är helt borta, skälet är sannolikt rädsla för arbetsmiljökrav och liknande.
Om nu praon inte ska återinföras är det ännu viktigare att näringslivet finns med i skolvärden, och att skolan ordnar närvaro i näringslivet.

Mitt förslag är att gymnasieskolan funderar över frågorna och ser över möjligheterna att öka kontakterna med både politiken och näringslivet.
Några förslag:
- Syokonsulent Laila Karlsson arrangerade på sin tid, genom Rotary, minimässa under en dag på gymnasiet dit företagen kom och berättade om sin verksamhet. Kontakter knöts. Bra initiativ,
- Kan eleverna få göra studiebesök vid företagen? Frågan diskuterades på senaste Industrirådet och företagen var positiva.
- Ordna regelbundna politiska debatter på gymnasiet. Varör bara inför valet? Arrangera dem regelbundet kring stora lokala frågor: fiberutbyggnad, budget, äldreomsorg, barnomsorg, ungdomsfrågor, landsbygdsfrågor, etc. Använd Tullportsteatern och två timmar av en dag då och då så kommer det politiska intresset, och intresset för samhällsfrågor, att öka.
- Plocka in partierna ett och ett på samhällslektionerna och låt dem frågas ut av ungdomarna. Låt alla partier delta. Avsluta sedan med en debatt mellan dem. Men gör det minst en gång per årskurs. Grunda innan med genomgång om hur staten, landsting och kommuner styrs politiskt.

Jag behöver väl inte närmare gå in på skälen till att skolan (ungdomarna)-politiken-näringslivet måste fördjupa diskussioner, resonemang och problemställningar med varandra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar