Gymnasieskolan i Vimmerby måste öppna upp för politiska samtal och samtal med näringslivets
aktörer.
När jag gick i gymnasiet, i Hultsfred på den tiden, hade vi flera
besök av politiker och den politiska diskussionen var omfattande.
Känslan var
att också elevrådet valdes utifrån politiska premisser...
Det var i och för
sig i början på 1970-talet och tiden var radikal på många sätt.
Men det
skapade inretsse för politik och villkoren på arbetsmarknaden.
Argumenten hos
eleverna fick nötas mot varandra och man vann insikt i hur politik kan styra
både samhälle och näringsliv, beroende på den poltiska ambitionen.
Idag känns
det som ett stort tomrum...
På samhällslektionerna förutsätter jag att det
fortfarande finns någon form av information, men hur argumenten bryts och bemöts
beror självfallet på den syn läraren själv har.
Det vi behöver är en debatt
på skolan, inte bara torr information hämtad ur partiprogram.
Vimmerby är
inte ensam om att sakna ungdomar i politiken. Trots att mina egna ungdomar växt
upp i en familj med en mycket politisk pch samhällsintresserad far (ja, mor med,
dock inte med samma brinnande intresse...) så är deras basala kunskaper mycket
små.
De har de kunskaper man fick på samhällslektionen, men inte den kunskapen
man får när politiska argument bryts mot varandra. Insikterna.
Ett av barnen har dock
något år efter gymnasietiden ökat sitt intresse, då med fokus på djurhållning
och klimatfrågor. Som fått till följd en och annan uppfriskande debatt
far-dotter inom hemmets väggar...
Och hennes kunskap på området har inspirerat mig, samtidigt som jag tror att hon grunnar på de argument jag lägger. (Nog är det väldigt inspirerande att diskutera med orädda ungdomar!)
Och det har givetvis också inneburit att
jag lärt mig ett och annat ur hennes argumentation, börjat fundera på
djurfrågor, hur vi påverkar vårt klimat på olika sätt, etc.
Åtminstone den sista frågan fanns
inte med på agendan när jag gick i gymnasiet. Men definitivt nu, bland dagens
unga och givetvis också bland oss äldre och jag tror i alla partier.
Hur skulle vi öka våra insikt utan diskussion och
resonemang?
Eleven Daniel Nestor skrev för en tid sedan en insändare i
Vimmerby Tidning där han efterlyste politiken i skolan. Jag undvek att svara
honom med tanke på att skolan själva kanske skulle göra det. Det skedde
inte.
Mitt svar är att det är svårt för politiker att besöka skolan om
skolfolket inte själva vill ha besök.
Jag har under snart två år gjort
verksamhetsbesök på kommunens arbetsplatser. Jag har nog samtalat med över 400
anställda.
Regeln är att veksamheterna ska bjuda in mig genom ett mail till
Carina Östh på näringslivsenheten. Det finns ingen anledningför mig att komma oanmäld
när man söker dialog. Jag vill helt enkelt lyssna för att lära, och har därför
kallat besöken för "Lyssnarresan".
Endast två verksamheter inom skolan har
bjudit in mig; särskolan och låg-mellanstadiet på Vimarskolan. Övriga har
uteblivit och jag tolkar det som att man inte vill ha samtal med den högsta
politiska ledningen i kommunen, trots Carinas påminnelser till verksamhetscheferna hur
man ska gå tillväga för att få besök.
Så mitt svar till Daniel Nestor: Vänd
dig till din rektor och till skolans verksamhetschefer och fråga dem varför de
inte vill ha besök av den politiska ledningen.
Passa också på att fråga hur man
från skolledningens sida vill öka kontakten med de politiska partierna och med
näringslivet.
När det gäller näringslivets närvaro är det samma brist. Vi
har fått teknikcollege och det är bra, men det är också allt. Praon är helt
borta, skälet är sannolikt rädsla för arbetsmiljökrav och liknande.
Om nu
praon inte ska återinföras är det ännu viktigare att näringslivet finns med i
skolvärden, och att skolan ordnar närvaro i näringslivet.
Mitt förslag är
att gymnasieskolan funderar över frågorna och ser över möjligheterna att öka
kontakterna med både politiken och näringslivet.
Några förslag:
-
Syokonsulent Laila Karlsson arrangerade på sin tid, genom Rotary, minimässa under
en dag på gymnasiet dit företagen kom och berättade om sin verksamhet. Kontakter
knöts. Bra initiativ,
- Kan eleverna få göra studiebesök vid företagen?
Frågan diskuterades på senaste Industrirådet och företagen var positiva.
-
Ordna regelbundna politiska debatter på gymnasiet. Varör bara inför valet?
Arrangera dem regelbundet kring stora lokala frågor: fiberutbyggnad, budget,
äldreomsorg, barnomsorg, ungdomsfrågor, landsbygdsfrågor, etc. Använd
Tullportsteatern och två timmar av en dag då och då så kommer det politiska
intresset, och intresset för samhällsfrågor, att öka.
- Plocka in partierna
ett och ett på samhällslektionerna och låt dem frågas ut av ungdomarna. Låt alla
partier delta. Avsluta sedan med en debatt mellan dem. Men gör det minst en gång
per årskurs. Grunda innan med genomgång om hur staten, landsting och kommuner
styrs politiskt.
Jag behöver väl inte närmare gå in på skälen till att
skolan (ungdomarna)-politiken-näringslivet måste fördjupa diskussioner,
resonemang och problemställningar med varandra?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar