måndag 8 juli 2013

"Kosläppet" i Almedalen över...

Läsarna får ursäkta uppehållet. Att fylla 60 år innebär jobb både före och efter. Kommunalrådsbloggen fick komma i andra hand då det, förutom födelsedag, också var semester.
Det blev dock en i mina ögon härlig tillställning med många vänner, tolv timmar lång ungefär, vid mitt sommarhus Soludden och jag var, som ni förstår, mycket tacksam över att vädret var så bra.

Almedalen fick vara i år, just för att den sammanföll med mitt 60-årsfirande.
Denna politikernas Roskildefestival, eller ett ännu bättre uttryck som jag hörde i radiorapporteringen, "kosläpp", är unikt för Sverige och trots allt ifrågasättande av Almedalens existen så är detta konkret ett av de bästa tillfällena till nätverkande.
Cirka 20.000 människor besöker 2.500 seminarier, tal, möteslokaler och restauranger.
Här finns i princip hela mediasverige, också den minsta lokaltidning har nån rapportör här.
Här finns också mängder av beslutsfattare i näringslivet, i den akademiska världen, i förvaltningsvärlden. Till detta reser en mängd politiker på alla nivåer.

Jag var i Almedalen i fjol och passade på att lära mig en del om nya äldreboenden, eftersom vi stod i stånd att bygga ett i Vimmerby. Jag var på seminarier om socialt utslagna och på Linköpings universitets dragningar  bland annat. Seminarierna fyllde min dag, man åt där eller på vägen dit och man var klar till kvällen. Då kunde man välja ett restaurangbesök med några politikerkollegor eller som jag gjorde en kväll, gick till biblioteket och lyssnade på TV 4:s Anders Pihlblad som släppte en bok om moderatena.
Det var full rulle från morron till kväll och kunskapsutbytet var stort. Därför kommer jag att åka dit nästa år, åtminstonde halva veckan beroende lite på hur de intressanta seminarierna ligger.
Kunskap och påspädning på kompetensen kan man aldrig få nog av. Och jag föreställer mig att kommuninvånarna vill ha både pålästa politiker som välutbildade tjänstemän.

Bloggen i juli kommer att vara annorlunda. Jag kommer att skriva andra dagar än söndagar så titta gärna in lite då och då.
Fortsatt trevlig sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar