söndag 16 juni 2013

Framtidstrender som redan är här...?


Jag minns de sista 20 åren på förre decenniet relativt väl. Särskilt 1990-talet.
Det talades om den digitala revolutionen.

Den skulle i framtiden innebära att vissa arbetsplatser (som sådana) skulle utrotas och ersättas av ambulerande människor som skulle jobba precis var som helst.
Hur skulle det gå till, undrade man. Men jag lugnade mig samtidigt; den framtiden skulle inte jag få uppleva, den var för långt fram.

Allt fler tecken tyder på att vi är mitt inne i den framtiden. Framtiden hinner knappt uttalas förrän den är.
I veckan lyssnade jag på Microsofts Sverige-VD Per Adolfsson som under en timme pratade om ”Trender”. Och påstod att dessa trender för många människor inte var framtidsscenarion, utan verklighet.

1.       Mobilitet: Vi vill jobba oavsett tid och plats.

2.       Effektivisering: Färre förväntas göra mer.

3.       Växlingen: Gränsen mellan jobb och fritid suddas ut.

4.       Skiftet: Det stora generationsskiftet på arbetsmarknaden.

5.       Konsumentifiering: Det ska fungera, oavsett pryl.

6.       Integritet: När allt finns på nätet ökar kraven.

7.       Säkerhet: En hygienfaktor.

Adolfsson resonerade kring några trender: Tesen ”arbete är inte längre en plats man går till, utan något du gör” är relevant för vissa, men fortfarande inte för buss- och taxichaufförer, hantverkare och ett antal andra yrken.
 Men det har börjat bli relevant i yrken som hemtjänsten (mycket service kan ges via internet), sjukvården (uppkopplad läkare direkt i hemmet) till exempel och då kan man ju fråga sig om hemtjänstens jobb är hemma hos brukaren och läkarens jobb är på sjukhuset, eller om de kan vara i princip var som helst…? Arbetsplatsen är där du juist befinner dig och utför arbetet...
Svaret är ja, men det gäller givetvis inte hela yrkesutövningen. Ännu.

För Vimmerby kommuns del är e-samhället en lika stor möjlighet till effektivisering, kvalitetsökning, och kostnadsminskning som hos näringslivet. Vi får tusentals frågor som kan besvaras via internet, mängder av samtal och dialog hålls idag som kan hållas via webb-tv, rådgivning kan ges via chatter och det medför naturligtvis att vi också har många anställda som inte behöver kontor.

Per Adolssons Microsoft har just fokuserat på detta i sin egen värld. De har minskat kontorsytorna väsentligt, och istället skapat olika gemensamma arbetsplatser i form av olika rumsteman. Pengarna de sparat har använts till ny design, vilorum och annat.
Han gjorde därefter en hel del reklam för Windows 8 som ger stora möjligheter, det medges, och man funderar på om Microsoft fortfarande styr världens digitala utveckling, trots konkurrenter som Google. De nya operativsystemen lyfter nivån betydligt.
Vimmerby kommuns IT-förvaltnings ( ITSam AB) vd Alberto Necovski sa när jag frågade honom, att han tror ITSam-kommunerna har de nya surf-datorhybriderna redan inom ett år.

I så fall ökas möjligheterna betydligt, att just jobba utan ett fysiskt kontor.
Per Alfredsson beskrev det nya arbetslivet som Micropsoft ser det:
-          Vi ökar möjligheten att få ett fungerande livspussel , vi får lägre kostnader, vi minskar behovet av arbetsresor och ökar effektiviteten och produktiviteten…
Microsoft styr världen, tänker jag. Men hur ska man få alla som jag att åter lära upp sig…och som han hörde min tanke, tillade han:
-          En ny generation arbetstagare är på väg in att jobba tillsammans en ny generations arbetsgivare, båda är uppvuxna med en digital teknik och de kan inget annat, vet inte hur de fungerat förut och allt är naturligt för dom.
-          De kommer inte för sent till hämtning till förskolan för att de fastnat i en bilkö i Stockholm, utan de jobbar på vägen dit och kan åka en timme innan för det krävs så mycket tid för att transportera sig 10 kilometer i den nya storstaden…
Just nu.


Vad är utmaningarna för de som arbetar i framtidens Vimmerby kommun. (För all del, redan nu faktiskt…)
-          Nya krav på ledarskap, det gamla ledarskapet fungerar inte längre. Nu krävs återkommande samtal, utvecklingsplaner, uppföljning, återkoppling, kompetenslyft och ännu mer ständigt lärande.
-          Förståelse för att utnyttja tekniken. Om du kan 30 procent  av din digitala utrustning idag bör du kunna 90.-100 procent i framtiden. Teknikintresse måste födas tidigt.
-          Vara medveten om att det är tre parametrar som är viktiga: Människan, Tekniken och Platserna. Platserna du jobbar från kan som sagt vara var som helst.

Min reflektion är att jag hört allt förut, och allt jag hört har blivit sant.
Jag hörde om det fantastiska Apple 1985, som hade en dator där journalisten kunde sätta tidningssidor direkt.
Jag hörde om telefoner som kunde förflyttas, 20 kg tunga visserligen, men man kunde ringa från skogen med ett 010-nummer.

Jag hörde om små handdatorer på 90-talet som kunde ladda upp ritningar och visa på en skärm i en telefon. Ja just det, man kunde ringa med den också.
Listan kan göras lång…
Jag har som sagt hört ”trender om framtiden” förr, och alla gånger har det förverkligats.

Därför är det ingen tvekan för mig, utan att fortsätta mitt ständiga lärande och adoptera tekniken och försöka leva i den tid jag lever i.


PS: Ni noterade säkert att det inte blev en blogg i söndags.
Jo, jag hade semester i Turkiet.
Ja, jag åt så jag blev trött.
Ja, jag sov i solstolen vid poolkanten.
Ja, jag behövde det.
Nej, jag hade ingen bra uppkoppling på nätet eller telefonen.
Och skönt var det...
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar