söndag 26 maj 2013

Nordisk barnkulturfestival med mera

När nu den Nordiska Barnkulturfestivalen kom till Vimmerby så kändes det som den mest natrurliga sak i världen.
Jamen...alldeles självklart ska just Vimmerby ha en Barnkulturfestival!
På initativ från Odense i Danmark finns det nu en Nordisk Barnkulturfestival i arrangemang av de tre attraktionerna, Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby, Kamomilla stad i Kristiansand och HC Andersen-paraden i Odense.
I fredags träffade jag politiker från Kristiansand och Odense och skrev ett letter om intent; vi ska försöka permanenta samarbetet mellan oss tre städer, våra kulturpolitiker och kommunledningar.
Jag ska lyfta frågan redan i morgon i kommunstyrelsens presidie.

Det är viktigt att vi får arrangemang i Vimmerby som betyder något nationellt och ännu viktigare att de får betydelse utifrån ett nordiskt perspektiv. Detta kan vi få med hjälp av Astrid Lindgrens Världs samarbete med de andra nordiska attraktionerna.
En fråga ställer sig naturligtvis; vi får arrangemanget i Vimmerby var tredje år. Vad ska vi göra de andra två åren? Jag tycker vi kan undersöka om vi inte också kan ha en svensk barnkulturfestival?

Lyssnarresan gick i veckan till de två bostäderna för ensamkommande flyktingbarn. Denna gång mer för min egen skull, jag ville "läsa på" lite om villkoren för verksamheten, om hur pedagogiken fungerar, hur livet och acklamatiseringen fungerar för ungdomarna.
Det gav intryck av att vara en mycket stabil, harmonisk och resultatorienterad verksamhet där stödet till ungdomarnas väg in i vuxenlivet, in i det svenska samhället, var väl utvecklat.

Annars bestod veckan av möten med grannarna till Circusplatsen och vi hade ett bra resonemang.
Jag var också i tisdags kväll och mötte Lockneviborna i ett möte i Bygdegården. Stort engagermang i bygden för många frågor, det tycker jag är bra.
Samråd med Hultsfred har det också varit rörande vår gemensamma miljö- och byggnadsförvaltning. Vi har ju också fullmäktigebeslut, genom avtalet vi antagit,  på att vi ska ha en gemensam nämnd och de diskussionerna väntar nu också.

...och så har vi budgeten för 2014-2015. Det blir en tuff historia men det är viktigt att vi har den i balans. Annars kommer det inte att fungera. Det arbetet väntar kommande vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar