måndag 13 maj 2013

En privat blogg som omväxling...

Den gångna helgen har präglats av omställning.
Och därför skrivs den här söndagsbloggen nu måndag morron.
Det började i torsdags. Ledig dag från kommunen men öppningsdag för turismen i Vimmerby då Astrid Lindgrens Värld slog upp sina portar.
Vad tror ni det innebär för mig...?
Jo, arbetspass i Karaktärshotellets nya loungekök där det skulle tillverkas frukost i form av omelette, bacon, prinskorv och pannkakor.
Så fortsatte det hela helgen - upp vid fem på morronen, iväg till köket och arbete som "varmkock"...
Som politiker är det givetvis bra att göra nedslag i verkligheten, och jag klagar inte. det var ett roligt arbetspass och hustruns medarbetare på Björkbacken var ju alla glada att få hjälp.
Men jag förstod snart att skulle detta vara mitt dagliga jobb skulle rondören snart bli ännu mer påträngande än den redan är...

Ett annat nedslag i verkligheten skedde då jag besökte Ekens äldreboende. Denna gång som privatperson. Min 94-årige mor har fått en lägenhet där och det känns extra skönt då hon numera har svårt att klara sig i huset.
Vi besökte hennes lägenhet tillsammans och mamma blev riktigt imponerad av "pensionatet".
För hennes bild av äldreomsorg har ett annat datum än dagens och hon tyckte det var riktigt fint på Eken.
Vi lotsades runt av glad och trevlig omsorgspersonal och nu är det bara at fundera på vad mamma ska ha med sig för möbler och annat.
Klart är att hur den tekniska kvalitén än ter sig på ett äldreboende är det medarbetarnas "värdskap" som fäller avgörandet när intrycken ska samlas.
Mamma fick ett mycket gott intryck och är positiv. Tack för det, säger jag.

Ett tredje nedslag i verkligheten skedde när jag i sommarhuset i Solnebo igår söndag skulle koppla in datorn och modemet och pröva om jag kunde koppla upp mig.
Bland annat ska ju den här bloggen skrivas där varje söndag fram till  augusti-september.
Förra året gick det hjälpligt.
Bäst kapacitet över modemet hade jag klockan 01-02 på natten...
Nu hade jag köpt med mig ett 4G-modem och hade förhoppningar om én bätter mottagning.
Men det får jag vänta med till nästa helg - för jag glömde helt enkelt att ta det med mig i flytt-brådskan...
Nu är jag i varje fall installerad i sommarhuset och fick lyssna på fågelkvitter iställe för att skriva blogg.
Och det var ju inte helt fel...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar