söndag 7 oktober 2012

Om kosten och om mikroföretag

I tisdags träffas Lilla Alliansgruppen i Vimmerby kommun och har då för första gången diskutera allianspartiernas visioner.
Från kommunstyrelseförvaltningen har man temporärt avsatt en halv tjänst som ska hjälpa partierna att sammanfatta visionerna, att utmejsla målen och att i övrigt anpassa dokumenten så att de på det stora hela ska bli lika den förebild vi haft, visionsdokumenten i Linköpings kommun.
Dokumenten går under namnet "Världens Bästa Vimmerby 2022."

Kristdemokraterna och socialdemokraterna har tidigare offentliggjort en del av sitt visionsarbete och vi moderater släppte lite på förlåten i veckan.
Bland annat vill vi ha en annan kostorganisation som vi tror både kan sänka kostnader och öka kvalité.
Vi vill också pröva nya sätt inom hemtjänsten, och utöka LOVen till att också omfatta hemtjänsten. Vi tror att det kan ge underlag för mikroföretag i de mindre tätorterna; skapa både jobb och ökad service helt enkelt.
Jag ska utveckla resonemanget kring de två frågorna.

Maten till barn och gamla har varit en ständig fråga sedan många år. På tjänstemännens förslag tog politikerna förra mandatperioden beslutet att bygga ett centralkök och införa kylmatssystemet. Vinsten i det systemet skulle vara kostnadseffektivitet och mat på råvaror istället för processade halvfabrikat.
Det sistnämnda ha man lyckats bra med, dock inte det förstnämnda. Tjänstemännens kalkyler höll inte och besparingen man förväntade sig uteblev.
I fjol gick matkontot 5 Mnkr över budget, i år pekar det mot 4 Mnkr över budget. Man kan då välja att säga "underbudgeterat" eller "för stor produktion" - oavsett vilket så sattes den budgeten efter tjänsmannaförslaget till besparing.

Man kan dra många slutsatser av den hanteringen. En slutsats jag drar är att det är lättare för chefer att hitta på en besparing i hårda ting än att föreslå att man ska minska sin personalstyrka. Trots att det är arbetskraft som är dyrast och ger snabbast effekt. Det finns en inneboende drivkraft i en ledande tjänstemannakår - överlag och generellt - att söka lösningar långt ifrån personalnedskärningar, därför att det är obehagligt att starta upp en diskussion om en mindre organisation. Mänskligt måhända, men inte särskilt effektivt.

Alla företag får anpassa sig till rådande ekonomiska förhållande, och ibland får man ta stora grepp. Orrefors/Kosta Boda står inför den problematiken nu när man bantar 130 personer, mer än halva organisationen. Tjänstemän i den organisationen hade sannolikt hellre sålt några glasvannor eller sålt lokalen...  Kanske elakt sagt, men man får lätt intrycket, åtminstone i offentlig sektor,att det är svårt att banta organisationer.

Om man nu inte fick utfallet som man förväntade sig i kostorganisationen, vad ska man göra då? Ska man säga: nu har vi satsat så nu får det bli så. Och köra vidare.
Det tycker inte vi moderater. Vi vill förändra, förbättra och göra det utan kapitalförstöring.
Nu är centralköket byggt för 3.300 portioner och inte 4.300 portioner så då är det relativt enkelt att lägga ut 1000 portioner på andra kök. Moderaternas förslag är att pröva kök för kök för att återgå till tillagning där det kan fungera.
Vi lade redan i valrörelsen, som alliansen också antog, ett förslag att frysa de tidigare tillagningsköken, att låta de stå orörda för att kunna köras igång igen.
De renoveringsbehov som angavs i kylmatsdebatten är inte alls så stora som man då sa. Det behövs små ingrepp och uppdateringar i köken för att köra igång dem igen.

Denna gång ska driftkalkylen också innehålla tranportkostnader. Vi ska också väga in, inte i den ekonomiska kalkylen men väl i den terapeutiska, vilken betydelse tillagning av maten i boendet har för de gamla och för barnen på förskolan.
Hur stor temperaturhöjare, hur stor social effekt har matlagning på plats? Jag tror det har en mycket stor effekt för både barn och gamla.

Inte långt från ämnet ligger moderaternas mikroföretagsförslag. Det lades av Barn- och Utbildningsnämndens ordförande Magnus Gustafsson (m) en gång i tiden och jag tog det vidare till moderaternas länsförbund. Där blev det mycket uppskattat av de kommunalråd och oppositionsråd från länet som var med. Det är en lysande idé om vi kan få det att fungera och det finns mikroentreprenörer som vill försöka.
Nu har vi med det i vårt visionsförslag och kan vi hitta en bra ekonomisk kalkyl så medför förslaget många positiva effekter för landsbygden.
Exempel: En människa i en mindre tätort i kommunen startar sitt mikroföretag, skaffar en F-skattesedel och säger till kommunen att kompetens finns för hemtjänstarbete i form av matlagning, tillsyn, tvättning, städning, etc. Kommunen räknar ut sina nuvarande kostnader och finner att mikroföretagets timpenning är billigare eller lika billig. Kommunen kan hjälpa igång verksamheten och vi har skapat ett jobb i den orten. Dessutom en kvalites- och serviceökning, en ökad närhet och en relationsbaserad hemtjänst. Hela tiden kan dock brukaren välja en kommunal variant om man så vill, så fungerar ju LOVen, (Lagen om Valfrihet).

Kan vi dessutom lägga ut matlagningen på mikroföretaget så kan den lokala afären få ett ökat underlag, då kylmaten inte levereras utan maten lagas på plats. Ingredienser kan då också köpas in på plats.
Är detta möjligt? Från moderaternas sida vill vi utreda saken och se om det är möjligt. Det är ett för bra förslag för att inte utredas ordentligt.

Jag hoppas att kostfrågan ska vara sådan att vi kan enas kring en förändring och att den förändringen kan börja redan vid årsskiftet. Tar fullmäktige visionerna i november så finns en politisk viljeinriktning som kan bli underlag för nödvändiga beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar