söndag 21 oktober 2012

Om omorganisation och hemtjänst...

Jag tror det var förre kommunstyrelseledamoten Jan Henriksson (s) som någon gång 2009 sa att det fanns 200 för många anställda i Vimmerby kommun. Han sa det i en tidningsintervju om jag minns rätt.
Kanske Jan menade att det var så mycket pengar som kommunen behövde återställas med? Jag minns inte riktigt.
För en "återställare" behövde Vimmerby kommun 2011, med flera år av minusresultat i sin drift.
Vimmerby kommun har nu 200 färre anställda (okt 2012) . Flera av dem som lämnat är lärare och de är inte kvar på grund av att elevantalet minskat under flera år.
Flera av dem är inom omsorgen och de är inte kvar på grund av att det blivit timanställningar istället, och det i sin tur beror på att man fått s.k. "delade turer" som jag ska försöka resonera omkring avslutningsvis i denna blogg.

Men rationaliseringar har också skett, och kommer att fortsätta ske. Men vi ska komma ihåg att 200 tjänster inte är detsamma som 200 heltider, de allra flesta är deltider. Antalet heltider är endast 23.
Det är självklart så att kommunen inte ska ha fler medarbetare än den behöver. Vi måste vara lika effektiva som den privata marknaden.
Och det gäller också kommunens ledningsstruktur och de personer som besätter den.
Om vi bortser från de konsulter som vi tagit in på grund av vakanser som uppstått för att ingen sökt jobbet, och enbart koncentrerar oss på de konsulter vi har inne för att brygga över tiden från en chef till en annan, så kommer det att ge utfall först om något eller några år.
Så förhåller det sig när man organiserar om. Det är dubbelt kostnad ett tag, därefter kostnadseffektivare eller mer kvalitativ drift.

Byter man ut en chef mot en annan så får man inte sätta den första chefen på bar backe. Man måste ta ansvar och det sker efter en facklig förhandling. Utfallet av den förhandlingen i offentlig sektor kan vara allt från 12 månadslöner till 48 månadslöner.
Arbetsdomstolen har visserligen aldrig utdömt mer än 36 arbetsbefriade månadslöner men giovetvis kan vilket krav som helst ställas.
Hur jobbet utförts har i praktiken ingen betydelse när man diskuterar "fallskärm". Varken i privat näringsliv eller offentlig sektor. Trygghetssystemen ska fungera och de fungerar i Sverige via förhandling mellan parterna.
Om vi accepterar detta får vi också acceptera att vi får dubbla löner under en övergångsstid. Ingen tror väl att man skiftar poster i en organisation som fungerar?
Jag citerar Ingvar Kamprad som sa i sitt sommarpratprogram 20 juni 2009 (lyssna på SR, P1, podradion) att "Ingen tror väl att IKEA beställer möbler som det är fel på"?
Så är det, alla försöker göra sitt bästa. Ingen gör fel medvetet.
Men han sa också "Alla på IKEA vill bli bättre i morgon än idag, det är själva drivkraften och jag skulle bli förvånad om inte ledningen i IKEA hela tiden ville bli bättre".

När kommunchefen tillsammans med kommunstyrelsen upptäcket att kommunens ledningsorganisation inte fungerar så att det kan bli bättre i morgon än idag så vidtar vi åtgärder. Allt i syfte att bli bättre.
Vimmerby går in i 2013 med många nya ledare, utvalda enligt konstens regler, lönesatta med bakomliggande jämförelser med andra kommuner och i relation till sitt uppdrag, och alla med en stark vilja att göra bättre i morgon än idag - då ser jag framtiden an med tillförsikt.
Vi kommer att kunna erbjuda lika mycket, eller mer, till lägre kostnader genom att agera smartare och bättre.
Jag vet att jag sticker ut hakan nu men trodde jag inte på detta skulle jag inte sitta där jag sitter.
Kommunchefen har gjort ett gott rekryteringsjobb och den nya ledningsgruppen med alla sina chefer åtnjuter stort förtroende. men så är det också med tilliten: brister den så blir det omöjligt att jobba tillsammans.
Det tror jag alla som är chefer och ledare är väl införstådda med.
Mitt budskap är att vi är på rätt väg, men har mycket arbete kvar att göra. Och eftersom jag vet att vi har goda förutsättningar i kommunen nu, tror jag vi kommer att stå pall för morgondagens utmaningar och till och med växa med våra uppgifter!

Ett av jobben för politikerna är  nu att studera verksamheten inom äldreomsorgen.
Peter Fjällgård, arbetsplatsombud i kommunal, skrev i fredags en insändare i Vimmerby Tidning där han tog upp propblemen med LOV, Lagen om valfrihet, som införts i hemtjänstens städfunktion. (Brukaren kan välja utförare, kommunen eller pivat.)
Även om jag inte delar Peters uppfattning om LOV, så delar jag hans syn på problematiken. "Delade turer" är inte bra för brukaren, dvs den som tar emot hemtjänsten.
Peter sa det också vid ett möte på Kröbngården kommunal arrengerade tidigare i år, ungefär "LOVen har tagit bort kittet i hemtjänstpersonalens heltid" och han har rätt där. Så har skett.
Och det har lett till att brukaren idag får väldigt många olika hemtjänstmedarbetare i sitt hem.
Jag tror att detta är kärnan i det personal och många brukare får höra: Det har blivit sämre.
Jag tror inte brukaren eller medarbetarna tycker att jobbet görs sämre, men det upplevs stressigt, ryckigt, för lite tid för omsorg och brukaren upplever att det bara är nytt folk som man hela tiden får informera och förklara sig för.

Jag vill ändå inte dra samma slutsats som Peter, att LOV är fel.
I grunden är LOV till för just brukaren, för att denne inte ska vara beroende av en enda utförare (kommunen) utan kan välja annan (privata). det måste anses som en bra rättighet, en bra ambition.
Felet som jag tror begicks var kanske att man startade för försiktigt, lade bara ut städning på LOV (samtidigt med tvätt på Samhall). Det spräckte schemat.
Bättre hade kanske varit att lägga ut hela hemtjänsten på LOV, att vi fick privata företagare som kunde skapa ALL hemtjänst brukaren behövde. Precis som kommunen.
Frågan är om man kan klara en så omfattande LOV i en kommun, utan att den privata sektorn finns eller ens står i startgroparna? Moment 22; vad ska komma först? Behovet eller tjänsten?

Moderaternas förslag om mikroföretag i första hand i de mindre tätorterna tar upp den delen och då skulle brukaren kunna välja mellan två "heltidsutförare"; kommunen eller det privata företaget. Vi tror att det finns förutsättningar för fåmansföretag här.
För det är helt klart så att 10-15 olika ansikten hemma hos brukaren i hemtjänsten inte är vad varken politiker, brukare eller personal vill.
Alliansen avser diskutera bland annat detta vid ett särskilt möte i november, där vi ska sätta fokus på äldreomsorgens struktur under ledning av socialnämndens ordförande Elisabeth Lago-Nilsson.
Jag hoppas att det mötet ska leda fram till både nöjdare brukare och nöjdare medarbetare.
Det finns anledning att återkomma när Alliansen presenterar sin Vision för de kommande tio åren.

3 kommentarer:

  1. Hej Micael.
    Det är inte LOV och städ som är det stora problemet, då så få valt att ta städdelen i hemmen.
    Vad gäller just valfriheten så fick ju faktiskt inte brukaren välja om de skulle ha Samhall som tvättar åt dem eller hemtjänsten!
    Eller inköp som också var kitt i vår anställning, den lades också ut på samhall utan att brukaren fick välja vilken leverantör man ville ha! Samhall eller kommunen. Så problemet är ju bristen på valfrihet,man fick inte och kunde inte välja. Så det är ju faktiskt ett politiskt skapat problem med många flera människor i hemmet. Valet städ via LOV är ett egenval och det är så få som gjort valet så den delen belastar inte delade turer nämnvärt i dag. Men tvätt och inköp gjorde det. Man kan tala mycket om just bristen i att man inte fick välja innan i systemet. Med okända människor som tar min tvätt skapar oro. Och kan ge extra larm i hemtjänsten som exempel.
    Så det är inte LOV som skapat delade turer, det är politiska beslut! Och bristen på valfrihet innan avtalet med samhall.Jag sa inte på Krön att det var LOV utan inköp och tvätt. Och jag beskrev ganska tydligt i tidningen att det gällde bristen på val inköp och tvätt. Detta faller ju inte under LOV. Och det står så i tidningen. Och så här avslutade jag min insändare i tidningen!
    "Märk väl en sak nu, jag har INTE sagt att man inte kan ha micro företag, eller att samhall inte gör ett bra arbete. Jag har bara beskrivit hur det politiskt gått till, och att det inte blev bra för den som ska ha servicen eller den anställde"
    Jag tycker att man skall vara ärlig i debatten.Och då måste även politiska beslut tåla att beskrivas så som de var och blev! Så beskrivningen om att jag hänvisat till LOV är inte sann. Men däremot upphandlingen inköp och tvätt drabbade brukaren och personalen. Och har inte något med LOV att göra i dag.Och jag beskrev den som tvångsstyre och brist på valfrihet. Jag visar också på att man hänvisar till LOV gällande microföretagen, och säger att det var synd att man inte frågade innan upphandlingen med samhall. Så jag delar INTE din slutsats, att MIN slutsats var att LOV var fel. Det har jag aldrig sagt, utan det politiskt beslutade avtalet med samhall är det som blev ett problem för brukaren och personalens schema. Den har inget med LOV att göra. Jag vet att du säger ibland " att varje sten skall vändas" Jag vände på inköp och tvätt inte LOV!

    SvaraRadera
  2. Ok Peter, jag förstår. Just delade turer kommer som ett resultat av avtalen med Samhall vad avser tvätt och varuhandel. Det är en relevant slutsats. Vi får ta en diskussion vidkommande alliansmöte där vi också kan höra tjänstemännens synpunkter.

    SvaraRadera
  3. De delade turerna har ju funnits, men inte i så stor utsträckning som i dag. De blir flera, och tappar man uppgifter som man kan fylla tiden med på dagen. Då får ju personalen kortare turer och måste ju göra flera korta. Och då morgon och kväll när behoven är störst. Givetvis har även kortade tidsramar, städ var tredje vecka osv sin roll.
    De är ingen lätt knut att lösa. men en personal som mår bra är ju effektivare en den som inte mår bra. Det viktiga är att vi kan sätta focus på de här sakerna. Man upplever en uppgivenhet och frustration. Den brinnande personalen falnar.
    Men jag antar att du fått höra mycket kring detta på lyssnar resan.

    SvaraRadera