söndag 9 september 2012

Taxi-debatten, Pipsvängen och Facebook

Debatten om Taxis beslut att ta bort sin nattrafik helger har gått het på Facebook i veckan och jag lovade där återkomma i denna söndagsblogg.
Vimmerby kommun har beslutat gå samman med andra kommuner i Kalmar län för att upphandla sina skolskjutsar, färdtjänst etc. Detta sker genom Kalmar Läns Trafik AB, som styrs av landstingets från årsskiftet.
När KLT upphandlar skolskjutsar har man inte med kravet att det ska finnas en upprätthållen allmän taxitrafik i detta, utan upphandlingen avser enbart skolskjutsar.
Tidigare har Vimmerby kommun haft med det kravet vilket inneburit att "skolskjutsarna" blivit dyrare.
Flertalet av Kalmar läns kommuner gör på samma sätt; tar in offert enbart på skolskjuts.

Taxi har kvar ett omfattande uppdrag åt det offentliga. Bland annat sjukresor och man är tvingad att hålla helgjour enligt de avtal man har. Cirka 75 procent av Taxis uppdrag till det offentliga finns kvar.
Kommunen beräknas göra en besparing på ca 2 Mnkr på årsbasis genom att inte blanda in allmän Taxirörelse i skolskjutsupphandlingen. Vimmerbyföretaget Nilsbuss vann upphandlingen hos KLT.
Taxis ekonomiska underlag minskar därmed, och man har i det perspektivet valt att dra in frekvensen i sin trafik, bland annat helgnätter.
Jag vill understryka att det är Taxis eget beslut, att marknaden själv avgör. Kommunen har ingen makt över hur Taxi ska jobba.
Det vi gjort är att bestämma att våra skolskjutspengar ska gå till skolskjutsar, inget annat.

Jag kan förstå Taxis problem. Men är det ett problem som ska lösas med skattemedel?
Rent kommunalt stöd till taxi förekommer inte någonstans i Sverige som jag känner till. I Rättvik och Leksands kommuner ska man för några år sedan upphandlat kommunal taxi under sommarmånaderna, under stora diskussuiner. Försöket fick ingen fortsättning.
Stora samhällen som Finspång och Katrineholm har ingen taxi nattetid vardagar. Västervik har ingen bemanning vardagsnätter mellan 03-06, Eksjö har bemanning 06-20 vardagar, däremot bemanning helger. Det är vad jag snabbt kunde få fram från tjänstemännen i veckan.
Jag kan inte hitta någon kommun som har ett stödkonto till Taxi-verksamhet, som man finansierar med skattemedel.

En kommun kan inte handla upp skolskjutsar och däri gömma en upphandling av taxi till allmänheten. Det måste i så fall göras som två separata upphandlingar.
Något krav från Taxi att kommunen ska göra en separat upphandling av taxiservice till allmänheten har inte inkommit. Det jag i det sammanhanget påtalat är att allt ska upphandlas i konkurrens och att jag inte sett att man kan ge sådant stöd enligt kommunallagen.
Men som sagt, det har inte prövats.

Jag kan se problemen Taxi har i sin färdtjänstverksamhet. Färdtjänsten handlas upp enligt avtal och den kan vara mycket tidskrävande för en taxirörelse (hämtning av människor som behöver hjälp att ta sin ut från lägenheten och in i taxin, etc) , en ekonomisk tidförlust man sedan kan ta igen på körningar åt allmänhet. Men den delen är ett avtal med landstinget och man får ta det i avtalsupphandlingen.

Jag tycker också att en kommun med Vimmerbys turiststatus borde ha Taxi dygnet om, åtminstone sommartid. Man borde kunna ha Taxi på stora nöjeshelger etc.
Men det är inte min sak att ha synpunkter på hur man bedriver Taxiförelse affärsmässigt.
Finns det inte underlag som finns det inte.
Eller så får marknadskrafterna och konkurrensen pröva om det trots allt finns underlag nattetid och helger.

PIPSVÄNGEN
En annan Facebook-debatt som gått het är att nya parken Pipsvängen växer igen. Kritiken var sådan både mot mig och kommunen, att jag funderade på om det var mitt och kommunens fel att folk fick grus i skorna när de promenerade, att hösten kom för tidigt och att det regnade i somras...
Kverulansen på Facebook är allmänt stor och som en konsekvens bevakar jag många trådar där nu för att försöka tillrättalägga felaktigheter och öka informationsflödet från kommunledningen.
Det blir lätt förvirrat när felaktiga uppgifter sprids.

Tillbaka till Pipsvängen: man tycker det växer igen.
Vi ska givetvis sköta våra parker men jag tycker allmänt att park- och gatuavdelningen lyckats bra i år, med både blommor och skötsel. Vimmerby har varit vackert denna sommar.
Pipsvängen ska byggas ut ytterligare till nästa sommar och jag tror nog att parkavdelningen kommer att se till att den parken hålls fri från sly och sånt. Men det tar sin tid att från ett rent skogsområde skapa en helt ny park. Det kommer att ta flera år innan den är lika utslagen, öppen och etablerad som exempelvis Kungsparken.
På Facebook får man uppfattningen att folk tror att man gräver upp allt och sedan planterar en ny park, ungefär som man lägger färdigt gräs. Att forma en park tar några år.
Under tiden kan vi glädja oss åt att ny asfalt läggs och gator repareras.
Positiva händelser måste lyftas fram, också på Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar