söndag 27 maj 2012

Insikter från besök på Stjärnan

(Ursäkta publicering måndag istälelt för söndag, men datorn har inte varit i form hemma in helgen. Nu är jag på jobbet och då fungerar det bättre.)

Det är fantastiska insikter jag får vid mina verksamhetsbesök.
Det är insikter på detaljnivå och jag är tacksam över att få komma ut och lära.
Kunskapen växer alltmer.
I veckan var jag på något så udda som gruppbostadscentret Stjärnan, en lägenhet i Bullerbyn där sju personal har sitt högkvarter för arbetet ute bland fem brukare med psykisk funktionshinder.
Det är en verksamhet som bedrivs under stark sekretess och som jag därför omöjligt kan beskriva i form av exempel.
Jag kan ändå säga; de gör ett fantastiskt jobb för sina brukare, för varandra och för kommunen.

Om vi tar en stege från 1-100.
Denna stege beskriver graden av funktionshinder hos brukarna.
Idag så behandlar omsorgsassistenterna brukare upp till graden 80-90 procent, medan övriga behandlas på klinik.
Om inte kommunen haft dessa resurser hade kanske samtliga varit på institution. Nu får de chans till eget boende och med mycket hjälp i sin vardag, dag och natt.
Som jag ser det är det bara vinnare med en sådan verksamhet; både brukare och kommunen.

Nu finns det behov av fler gruppbostäder. Det finns i praktiken ingen vinning med att inte kommunen bygger och tillhandhåller dessa (också baserat på en rättviselag). Gör vi det inte så kan vi dels få vite, dels fler institutionsplacerade. I båda fallen med avsevärd negativ påverkan, tror jag,  på både brukare och den kommunala ekonomin.
Om någon vecka ska jag besöka en gruppbostad för att lära mig mer om hur den operativa verksamheten fungerar och hur våra medarbetare ser på sitt arbete.
Det är mycket jobb med att vara kommunalråd - men just detta, att få träffa "fronten" tillhör höjdpunkterna och jag är tacksam över att ni alla vill ge mig er kunskap!
Behöver jag säga att det var ett gediget, vältrimmat och glatt gäng jag träffade på Stjärnan? Med syn- punkter givetvis, men också med ett kall att göra gott för sina brukare. Tack för insikterna ni gav mig.

 - o -
Grattis till Mediaprogrammket på Vimmerby Gymnasium som ännu en gång knep Lilla Journalistpriset!
Utan tvekan har vi ett bra program som stäår sig i konkurrensen med andra gymnasieprogram avseende media. Bra jobbat säger vi till både lärare och elever!

- o -

Resecentrum måste bli kvar i Vimmerby. det är min absoluta ambition. Kalmar Läns Trafik har två års uppsägningstid och först därefter kan de lämna. mMen de kan naturligtvis sluta med manuell service innan dess.
Nu har vi tillsatt en arbetsgrupp i kommunen som ska arbeta med förslag hur Resecentrum kan fortsätta vara centrum för allt resande till och från Vimmerby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar