måndag 7 maj 2012

Företagsbesök och företagsstöd

Du kan få ett eget ritat kök, skräddarsytt och i princip vilket material du vill - tillverkat i Vimmerby!
Inte många vet att Vimmerby InteriörAB med VD Kenneth Karlsson i spetsen tillverkar just detta.
I veckan besökte jag Vimmerby Interiör AB för några timmar och pratade med bland andra ägarna.
Gamla vimmerbybor minns säker IMA .
Jag också faktiskt, även om jag var liten då.  Första gången jag fick höra namnet IMA (installationsmaterial) var när jag som liten grabb frågade grannpojken i Stjärnhusen var hans pappa jobbade eftersom han hade en sådan fil gul bil, en Taunus... och han svarade då IMA. Det var slutet på 1950-talet.
Efter IMA hände det rätt mycket i fastigheten men i modern tid har Totebo Industrier ägt och drivit bolaget och det var från Totebo och dess driftige VD Ulf Åberg som Kenneth Karlsson och hans kompanjoner förvärvade aktierna för kanske snart 20 år sedan.
På den resan är man nu och här tillverkar man, förutom specialdesignade köksinredningar, hotellinredningar, skolinredningar och en hel massa andra inredningar, också belagda skivmaterial som underleverantör.
Ett 20-tal medarbetare finns i verksamheten. Ett spännande företag med en 5000 kvm stor fabrik ganska centralt i Vimmerby.

En ständig fråga jag får när jag är ute på företagsbesök är hur kommunen kan gynna den lokala industrin och de lokala företagen.
Mitt svar är allt som oftast; vi kan kratta manegen, försöka sänka trösklar, underlätta etableringar och expansioner, ge råd om oliak former av stöd - allt inom lagens råmärken och den myndighetsutövning vi är satta att hantera, och så konkurrensneutralt det bara går.
När det gäller upphandlingar måste vi hantera dessa inom LOU (Lagen om offentlig upphandling) och det tvingar kommunen att upphandla enligt uppsatta kreterier och där kan ett lokalt företag sällan gynnas. Man får konkurrera med alla andra.
Men en sak kan vi göra: vi kan uppmana/be/önska hos de som får totalentreprenad på våra byggen till exempel, att skicka ut offertförfrågan också till våra lokala företag. Och det ska jag ta med mig in i förvaltningsorganisationen.
Det är en sak att man inte alltid vinner upphandlingar, det är en annan sak att få förfrågan. Den uppmaningen tycker jag vi kan rikta till de som vinner totalentreprenader.

Det vi från kommunen gör beträffande stöd är att subventionera industrimarksproduktion, men det sker kontrollerat, riktas till alla och görs för att underlätta nybyggnation och investeringar som senare ska ge tillväxt och nya jobb.
Detta är tillåtet om marken kan köpas av alla till det subventionerade priset. Så kommer att ske både på Krönsmon och östra Ceos. Marken kostar betydligt mer per kvadratmeter att färdigställa än priset vi får ut.
Vi ska också sprida alla möjligheter till offentliga pengar som finns: Vimmerby är stödområde B och det innebär att staten/EU tillskjuter medel till expansion i området.
Förutom detta finns det en rad andra stöd att söka, öppet för alla som kan kvalificera sig enligt kreterierna. Mer om detta kan du få veta av vår näringslivsenhet; carina.östh@vimmerby.se och patrik.kinnbom@vimmerby.se
Tveka inte att fråga vad just du och ditt företag kan komma i fråga för.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar