En av fördelarna med att vara egen företagare, och att det dessutom går bra, är att man kan satsa lite på sin egen fortbildning.
Själv föreläste jag en del om kundrelationer och fick därför än reell anledning att verkligen fortbilda mig. Åtskilliga seminarier och kurser betades av.
Som kommunalråd har jag inte den möjligheten. Istället försöker jag lära av andra genom besök och samtal. Lyssnarresan är ett sådant exempel.
Ett annat är olika former av fokuserade sammandragningar; ett sådant som Tillväxtdagen i Västervik i onsdags exempelvis, eller varför inte vår egen Strategidag i höstas, eller Kristina Alsérs sammandragningar i Växjö.
Tacksamt att få inbjudningar till dessa.
I Västervik fick jag tillfälle att lyssna på Investors VD Börje Ekholm, bördig från Tjust och klasskamrat med Harald Hjalmarsson.
Här några rader jag tecknade ned från Börje Ekholms föredrag: (tänk ditt eget företag eller organisation när du läser.)
- Det som tog oss hit, tar oss inte vidare.
- Vi måste ständigt skapa en förnyelse av det vi sysslar med..
- Problemet är inte att företag försvinner, problemet är att vi måste skapa nya.
- Gör alltid vad som är bäst för varje enskilt bolag.
- Gör alltid din verksamhet "best in class".
- Identifiera de viktigaste aktiviteterna ur en 3-5 års horisont.
- Behovet av förnyelse finns alltid, varje dag.
- Förflytta dig från ett till ett annat, både inom och utom din verksamhet.
- Avyttra när du inte längre är bästa ägare / avgå när du inte längre är bästa chef.
- Tillväxt är det säkraste sättet att vara bättre än konkurrenten, att säkra företagets framtid.
- Man måste vara villig till ett par dåliga kvartal/år, för att få tillväxt senare.
- Kvartal där investeringar sker måste man se förbi, lönsamheten kommer därefter.
- Man måste förändra sin affärsmodell, när ny innovativ verksamhet hotar.
- Man måste vara innovativ inom företaget för att klara detta.
- Att förnya innebär alltid en vilja att ta risk.
- Kritisera inte dem som tar risk, vi måste ha en företagskultur som tillåter människor att ta risk, att förlora och komma tillbaka.
Vilken källa att ösa ur! Att jag skriver detta här på bloggen är givetvis för att jag vill att kommunanställda, politiker och organisationsmänniskor inom det offentliga också kan hämta inspiration ur detta. Det är inga täta skott mellan att driva företag och driva offentlig verksamhet; samma fundamenta och det är människor (och kunder) med i bilden i båda fall.
På tal om kunder:
Professor Mike Danilovic vid Halmstad Universitet talade också, och jag ska ta med några viktiga meningar han sa:
- 10 % innovation, 90 % transpiration.
- Affärsplaner är ok, men "verkstaden" är viktigast, att ta tid och tänka runt hörnet.
- Grunden för industriell verksamhet (och för kommunal), för innovation, är att skapa värde för kunden (brukaren). Det är legitimiteten för företagets existens (kommunens existens).
För egen del tycker jag det finns sätt att skapa, och öka, värde för kunden; ett av sätten är att öppna upp sin verksamhet, öppna upp gränserna, öppna upp mot grannarna, öppna upp mot medarbetare, öppna upp mot andra aktörer. Ett slutet system går i graven med sig själv tittande i naveln...
I Vimmerby är vi på rätt väg och öppnar upp allt mer känns det som!
LYSSNARRESAN TILL
REHABVERKSAMHETEN
Att lyssna på medarbetarna är ett av sätten att skapa innovation och utveckling. Det gör jag med Lyssnarresan som denna gång gick till Omsorgens Rehabenhet, beläget i samma fastighet som Träningshuset i centrala Vimmebry.
Här finns arbetsterapeuter, sjukgymnaster, reperatör med flera och man har även andra kommunala verksamheter som grannar.
Medarbetarna här svarar för grundansvaret för personer i både ordinärt och särskilt boende, att folk får hjälp till att klara sig själva, både med träning av sig själva som med hjälpmedel.
2008 övergick den här verksamheten från landstinget till kommunen.
- Det är vi tacksamma för, säger medarbetarna. Vimmerby kommun har verkligen satsat jämfört med vad landstinget gjorde och vi har bra förutsättningar att göra ett bra jobb nu.
- Visst är det stressigt, visst behöver vi fler timmar och hjälp med reperationer av hjälpmedel och annat, men det är ändå på väg åt rätt håll jämfört med tidigare.
Just reperationer av sängar och annat är eftersatt, heltidstjänsten hinner inte med att göra allt han måste. Det innebär att säkerheten kommer i kläm; elledningar i elektriska sängar och annat blir trasigt och måste lagas.
- Jag tar givetvis det viktigaste först och vi utsätter aldrig våra brukare för risker, men det känns som det skulle behövas en kvartstjänst till eller tillfällig hjälp när det blir toppar. Då känner jag mig lite orolig att hinna med, säger reperatören i Rehabverksamheten.
Gänget trivs med varandra och har fullt upp. Problem finns men man har koll på dem och lösningar tas fram.
Jobbet är jätteviktigt. Ju snabbare en brukare kan komma tillbaka till en egen vardag där han eller hon kan klara sig själv, ju billigare för kommunen och givetvis ju bättre för brukaren.
- Vi tror att vi genom vårt arbete kan minska hemtjänsttimmarna hos brukarna väsentligt och det ska vi prata med våra chefer om framöver. Det finns några bra idéer där, säger medarbetarna.
Jag lämnar en bra och trevlig kommunal arbetsplats och med ännu mer kunskap om hur viktigt välfärdsarbete kommunens anställda gör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar