söndag 26 februari 2012

Nu ska jag ut och lyssna på medarbetarna!

Jag var på biblioteket i onsdags.
Jag fikade och pratade med medarbetarna där.
Besöket var ett av alla de jag ska göra i kommunens verksamheter detta år.
Jag rubricerar besöken min "lyssnar-resa" för det är precis vad det handlar om. Jag vill lyssna in hur det är i kommunens olika verksamheter, hur medarbetarna upplever sitt jobb och sin vardag. Och inte minst hur man ser på kvaliten i det arbete man utför, hur det tas emot, hur man upplever att man kan prestera.

Jag började med Vimmerby Energi och Miljö. Där var man i full färd med att slutföra sitt tillbygge. Man såg fram mot nya utrymen och äntligen får medarbetarna omklädningsrum och duschar utan mögellukt. Den gamla delen varv det bara att riva.
Stor trivsel genomsyrade företagsledningen och medarbetarna. Och man har också på ett föredömligt sett integrerat kommunens VA-avdelning i bolaget.
I välskötta bolag, bruka jag säga, känns det redan i entrén att medarbetare och ledning trivs.
Nya utmaningar väntar bolaget. Biogasen står på dagordningen och frågan är hur den ska hanteras.

Att mitt andra besök, det på biblioteket, skulle ge samma känsla var glädjande. Här finns fem bibliotikarier samt några assistenter och administratörer. Trots att man över tiden fått dra ned personalstyrkan har man med teknikens hjälp ändå lyckats upprätthålla en hög servicenivå.
Gå gärna in på bibliotekets hemsida och surfa runt. Här finns också bloggar från läsgrupper som ger boktips. Jag blev förvånad över att biblioteket engagerat sig i så mycket. Det är ett brett utbud man presterar och man gör det med gott humör.
På gång är ett ökat samarbete med övriga bibliotek i länet, som ska leda till bygge av en portal där biblioteken går ihop med sin respektive webbpresentation. Det kommer att öka besöken ytterligare.
Men viktigast; man trivs med varandra, med sina kunder och med sina arbetsupgifter.
Jag får säga tack för fikat också till bibliotekets medarbetare.

I övrigt i veckan har jag varit på ett tjänstemannamöte rörande invandringen i Vimmerby inför ett besök av länsstyrelsen kommande vecka.
Mycket spännande att få kunskaper i komplexiteten när det gäller invandring, flyktingmottagandet och frågor som hör dit.
En del av dem aktguella att lyfta också i Näringslivsrådet och i Industrirådet.

Jag hann också med en resa tur och retur Stockholm, där jag bland annat träffade våra moderata riksdagsmän och en rad landstingsråd och kommunalråd.
Det är mycket nätverkande i politiken. Och jag försöker delta så mycket jag kan.
Tror att jag har nytta av relationer i Stockholm och kan göra ett bättre jobb för kommunen om jag deltar i den här typen av möten.
Själv står jag kommande vecka värd för ett 20-tal kommunalråd, de flesta från Östergötland, som i två dagar ska träffas i Vimmerby i ett nätverk Linköpings Universitet administrerar.
Vi ser mer och mer att vi har liknande problem och vi delar med oss av de lösningar vi kan hitta.

Jag ser med oro på Västerviks kommun stora underskott och minns alltför väl de gågna åren i Vimmerby kommun; flera år med minus i räkenskaperna.
I Vimmerby är vi nu på väg tillbaka. Effektiviseringar och omorganisation ska ge fortsatt överskott så vi orkar finansiera våra investeringar. Vi måste också parera och vända befolkningsminskningen.
Skolor, idrottshallar, äldreboenden, förskolor, gator - allt kräver underhåll och vi måste få pengar över till sådant. Ska vi bli färre som betalar kommer det att bli tuffare år från år.
Man brukar tala om magkänsla. Och faktiskt känner jag att vi är på rätt väg. Jag tror vi kommer att lyckas, både att hålla vår strama tvåårsbudget och ta fram en vision där vi satsar och höjer kvalite i framförallt äldreomsorg och skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar