söndag 12 februari 2012

Start på lyssnarresa!

Jag hann inte besöka så många kommunala verksamheter under 2011.Skälet var helt enkelt en annan prioritering; jag ville vara aktiv ute i näringslivet och jag ville läsa på kommunala frågor.
Nu, när jag är inne på andra året som kommunalråd i Vimmerby är det hög tid att prioritera besök på kommunens verksamheter. Nu har ju också Patrik Kinnbom kommit och tillsammans med Carina Östh sköter han de operativa näringslivsfrågorna.
1350 anställda har Vimmerby kommun. Och de finns i alla typer av verksamhet; gata-park, förskolor, skolor, servicehus, hemtjänst, fritidssektorn, myndighetsutövare etc.  men också i kommunala bolag som Vimmerby energi och miljö samt Vimarhem.

I veckan gick vi ut med ett mail och uppmanade de kommunala verksamheterna att bjuda in mig. Carina Östh, som hjälper mig med detta, har redan flera förfrågningar. Och det är verkligen roligt!
Jag kallar det för min "lyssnar-resa" - jag vill träffa medarbetarna i deras egen miljö, samtala och lyssna vad de har att säga och hur de ser på sin situation som välfärdsmedarbetare.
Jag tror jag har mycket att lära och att när väl, någon gång i slutet av året, jag har besökt de flesta verksamheter så är jag säker på att jag har nya kunskaper, nya bilder och bättre underlag för olika ställningstagande.
Är du kommunanställd och läser det här, be då din verksamhetschef skicka ett mail till Carina Östh så ordnar de lämpliga tider som passar.
Håll utkik på bloggen, jag ska försöka rapportera det jag lyssnar in.
I veckan tog vi också två ganska kontroversiella beslut i kommunstyrelsen. Det ena handlade om Karlbergstomten och vad där ska finnas i framtiden.
Det andra handlade om att Västra Ceos nu är fredad fram till valet och sannolikt några år efter det. socialdemokraterna och centern har funnit varandra i denna fråga och förespråkar fotbollsplaner vid industriområdet. Det betyder att det inte finns majoritet för en flytt. Vi får se vad som händer efter nåsta val.

Det som seglar upp som viktiga frågor framöver är bredband och planeringen för ännu ett äldreboende.
Som kommunstyrelsens ordförande har jag möjlighet att i stort sätta agendan för det politiska samtalet och de kommunpolitiska frågorna - exempelvis industritomter på Ceosvallen - och bredbandsutbyggnaden  tror jag kommer att belysas rejält i vår kommun.
IT-Sam, kommunens ITavdelning gemensamt med fem andra kommuner, ska leverera kommunens IT-strategi í mars. Samtidigt går Regionförbundet in i en ny fas som innebär ökat fokus på bredbandsfrågor. Så räkna med att det kommer att diskuteras ofta nu framnver.
Frågan om ännu ett nytt äldreboende måste väckas, för att vi inte ska bli så på efterkälken som vi varit de senaste åren.
När vi nu får särskilda boenden på Circusplatsen måster vi planera för ännu ett trygghetsboende, ett boende för de äldre som klarar sig relativt bra själva. Helt enkelt ett nytt Granen.
Inom Alliansen är vi ganska överens om att behovet kommer att komma snabbt - det är i praktiken redan här - och jag hoppas vi kan fatta beslut om ett nytt boende kvartal tre så en planering kan komma igång.
Eftersom det är stora investeringar fordras det att budgeten 2012 och 2013 ger överskott, så vi har en stor del egna pengar att betala med.
Överskottet på 26 Mnkr 2011 tackar vi får. De behövs när vi nu mångmiljoninvesterar i förskola och särskilt boende.
I vilket fall är det nog rätt tid att bygga nu.
Alltid en tröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar