söndag 29 januari 2012

Nu kartläggs var de förfallna husen finns

Jag tycker kommunen kan vara lite tuffare när det gäller hur hus, byggnader och trädgårdar ser ut.Sticker jag ut hakan nu?
Runt om i Vimmerby kommun finns förfallna hus, öde trädgårdar, klottrade byggnader och hus som inte underhållits alls med trasiga fönsterrutor och läckande tak som följd.
Inte desto mindre finns dom.
Byggnadsnämnden har nu uppdragit åt tjänstemännen att kartlägga var de finns och förhoppningsvis kommer det att krävas åtgärder. Eller rivning.
Jag tycker det är bra. Cet är inte alls så att allt ska vara i topptrim men en nedre gräns finns där huset i fråga skämmer ut hela kvarteret.
Ska bli intressant att följa om eventuella skrivelser från kommunen följs upp. Och om husen åtgärdas av husägarna.

På måndag kl 15.30 har Svenskt Näringsliv presskonferens. Då presenteras näringslivsrankningen - en betygsättning av kommunens politiska ledning och delvis tjänstemän av ett slumpmässigt urval av företagare i kommunen - och ni må tro att jag håller tummarna!
Min ambition när jag tillträdde var att vi ska lämna bottenskiktet på 229:e plats och klättra uppåt. Vi ska om några år återfinnas bland de 25 bästa, och om ytterligare ett antal år bland de 10 bästa i landet. Det är målet och vi ska arbeta målinriktat för att få igång samarbetet med vårt lokala näringsliv.
Vet ni att höga betyg i näringslivsrankingen ofta sammanfaller med en befolkningsökning. Hur koinstigt är det? Kanske inte alls konstigt. I en kommun där företagen trivs ökar antalet jobb och då slipper många flytta till jobb i andra kommuner.
Håll tummarna!

Måndag kväll är det kommunfullmäktige. Och i fredags eftermiddag ringde en man från Rumskulle och undrade hur det går med bredbandet i kommunen. Jag berättade då att IT-Sams VD, som hanterar IT-frågor för kommunens räkning, Alberto Nekovski kommer till fullmäktige måndag kväll och berättar om samarbetet. Säkert blir det möjligt för politikerna att ställa frågor.
Passa på att lyssna, det finns gott om plats på åhörarläktaren. Kanske får du höra svaret på en fråga du undrar över? Mötet börjar kl 18.00, varmt välkommmen!

Vill du engagera dig i politiken i Vimmerby?
Alla partier ropar efter nya medlemmar och människor som vill aktivera sig. Vi behöver många nya politiker i kommunen så fundera över vilket parti du sympatiserar med och besök ett möte. Jag lovar, alla blir glada om just du kommer.
Politik är fantstiskt stimulerande och du får ju också, om du vill, vara med och starkt påverka hur Vimmerby ska utvecklas i framtiden.
Hoppas kommande vecka blir riktigt bra för er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar