söndag 15 januari 2012

Ett eget företag är drivet av egna idéer

Det är alldeles självklart att Vimmerby kommun ska göra allt i sin makt för att industrin och handeln, ja hela företagssamheten, ska ha så bra villkor som möjligt att växa.
I anledning av det svar Alf Wesik i Vimmerby Tidning angav i lördags på min redogörelse, att där inte fanns något nytt, så hade jag inte uppfattat att han förväntat sig att idéarbetet, för att centrumhandeln ska gå bättre, skulle komma från mig.
För egen del, så företagare jag är, ser jag inte företagets väl och ve som en fråga för i första hand kommunen. Det är i första hand upp till mig själv som företagare.
Ska någon komma med idéer till mitt handelsföretag, till min industri, så förväntar jag mig inte att kommunen ska leverera sådana.
Så om centrumhandeln i Vimmerby förväntar sig att kommunen ska ge tips och idéer - nyheter, som Wesik efterlyste - kring hur de ska driva sin verksamhet lönsamt så har jag misstagit mig fullständigt.
Det kommunen kan göra är att genom samtal få veta hur centrumhandeln tycker att kommunen ska agera. Det kan vara parkeringar, trafikströmmar etc. Kommunen får givetvis också väga in det generella allmänintresse som kan råda rörande bilfrihet, handikappanpassning etc.
Men som jag ser det går det att förena både det ena och det andra om man för en dialog. Och dialogen kan kommunen ta initiativ till.

Min högst personliga åsikt är att centrumhandelns framgång beror på handeln själva, möjligtvis med hjälp av en annan part som är beroende av framgången, nämligen fastighetsägarna.
Kommunen anknyter till viljan att ha många handelsjobb, viljan att ha en fungerande handel, viljan att ha ett trivsamt centrum. Kommunen har naturligtvis samma vilja rörande alla kommunens handelsområde, både i centralorten och i kransorterna.
Men vem äger frågan om centrumhandeln?
Jag tycker vi gemensamt äger dialogen, men initiativet och drivet i frågan måste komma från handeln själva. Det är ju dom som har både kompetens inom, och inkomst från, sin företagssamhet. Vad vill Centrumhandeln att kommunen ska åstadkomma, som man inte klarar att göra själva?
I Näringslivsrådet i mars ska vi ta upp frågan om handeln i Vimmerby kommun, vilket innefattar också centrumhandeln. Jag hoppas att den dialogen ska leda till initiativ av olika slag. Och jag är spänd på att få höra vad de förväntar sig av kommunen.

Nye näringslivschefen, Patrik Kinnbom, har börjat sin anställning. Och det finns fasligt mycket för honom att ta hand om.
Det är så pass mycket att vi måste prioritera det viktigaste. Och för mig är det givetvis att lyssna av de företag som redan finns på plats i kommunen. Företagsbesöken blir viktiga och vi började redan förra veckan och fortsätter kommande vecka.
Men vi måste också vara aktiva på andra fronter: Kan vi locka etableringar av handel och industri? Kan vi starta inkubatorverksamhet (en typ av företagspark ihop med universitet)? Kan vi få redan etablerade koncerner att lägga nya delar i Vimmerby?
Jag menar att vi måste vara "på", vi måste ta varje chans att rikta vårt erbjudande. Vimmerby kommun har en unik möjlighet i och med att vi är stödområde B, vilket ger både statligt etableringsstöd som sysselsättningsstöd.
Bygget av vår nya Näringslivsenhet har börjat och vi är väldigt tacksamma och glada för att företagssamheten ställer upp så mangrant och deltar i det arbetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar