söndag 21 augusti 2011

Temperaturen hög i kommunens näringsliv

Tillbaka till stan.Hemflytten från sommarhuset vid Solnen till Lantmannagatan i Vimmerby fick i år en solig inramning. Det tackar jag speciellt för eftersom det är en hel del packning som ska hem och det är inte roligt att flytta i ösregn...
Vimmerby Sparbanks jubileumsaktiviteter på torget blev en stor succe, och den avslutades med middag och underhållning för över 100 personer igår kväll.
I mitt tacktal lyckönskade jag givetvis banken, men jag berörde också hur viktigt det är med möten, och för all del fester. Sparbanken är först ut, sedan kommer stadsfesten och, förhoppningsvis,  senare Åbros oktoberfest.
Däremellan ska en del företag på olika sätt fira; Holmgrens tar sin nya stora bilhall i besittning och Svensk Tryckgjutning kommer under senhösten att vara klar med sin utbyggnad.
Kommunens näringslivsenhet, i dagsläget bestående av mig själv och Carina Östh på stadskansliet, planerar ett viktigt strategimöte på Näs den 27 oktober.
Dragplåster blir IKEAS VD Thomas Carlzon och moderater blir Kronobergs landshövding Kristina Alsér. Vi plockar nu in mängder av bra talare i programmet och ska också arrangera flera work-shops mellan panelen och ett hundratal inbjudna.
Jag får anledning att återkomma längre fram till detta viktiga möte.

Vad är det på gång? Sådana frågor komer dagligen och jag ska här försöka besvara de mest frekventa:
- Näringslivschefen? Rekryteringen pågår av rekryteringsföretag i Linköping. Hoppas få en lägesrapport nu när Kommunchefen är tillbaka från semestern. Har stora förväntningar, han/hon behövs verkligen i Vimmerby. Vi har så mycket att ta igen i just näringslivsarbetet.
- Jag kommer att föreslå kommunstyrelsen inrätta två näringslivsråd till stöd för näringslivschefen och KS. Det ena blir för våra stora företag, som har speciella frågor. Det andra blir för mindre och medelstora företag samt företagens organisationer. Jag planerar lägga förslaget i september och de jag hitills vidtalat är villiga att ställa upp. Det känns bra att man vill starta upp något nytt nu!
- Intresset för att arrangera en företagsfrukost är stort. Först till kvarn gäller. Höstens företagsfrukostar kommer att arrangeras av företagen och näringslivsenheten gemensamt.

Hur går det med Ulriksdalsområdet och Ceosvallen? När det gäller den sistnämnda har planavdelningen fått uppdrag att göra om planen, från fritidsområde till småindustriområde. Detta kommer att ske relativt snabbt nu då efterfrågan på mindre tomter finns.
Ulriksdalsområdet är ett helt nytt förslag och ska då ta vägen via Översiktsplanen (ÖP). Men eftersom den "bara" ska revideras är det möjligt att prioritera delar, och just Ulriksdalsområdet kommer att prioriteras upp tidsmässigt. Jag räknar med att partigrupperna har fått igång diskussionen kring området, både vad gäller bostadsområdet som nya idrottsplatsen och tankarna kring hur området ska kunna bidra. När det gäller bebyggelsen är det lika stort som Kohagen och det är ju fullt möjligt att också bygga flerfamiljshus där, likaväl som villor. Men vi får se vad planavdelningen kommer fram till framöver.
Vår stadsarkitekt Bo Klarén vill gärna få in kommuninvånarnas synpunkter så det går bra att maila honom. Men han planerar också att dyka upp på torget ett lördag och ställa ut förslag/ta emot förslag.
Håll utkik i tidningen efter annonsen. Ta vara på chansen att påverka!

Sist ska jag beröra temperaturen i Vimmerbys näringsliv. Visserligen har vi inget Atlas Copco eller Volvo i kommunen, men vi har en lång rad underleverantörer som är beroende av storföretagens framgång.
När nu turbulensen på världens aktiemarknaden är stor, volatiliteten extrem, så kan man undra hur det på sikt kommer att påverka vårt lokala näringsliv.
Jag träffade ett företag i veckan som sa att man växte mest under finanskrisen 2008... så jag tror att det är mycket individuellt. Vi vet ju att om bilmarknaden går ned drabbas våra gjuterier, men Ljunghälls går mot ett kanonår och STG bygger ut.
Hotet mot jobben kommer om industrin inte vågar investera. Jag tror att många delar min bedömning att mycket av volatiliten på börsen beror på den datoriserade högfrekvenshandeln. Den är helt enkelt inte rimlig., det blir lätt djupa dalar och höga berg och man måste nog sortera bort sådant innan man gör en bedömning om vart vi är på väg. Marknaden på börsen ligger alltid ett halvår före men i detta fall är jag inte alls säker på att börsen återspeglar konjunkturen om 6-12 månader, just på grund av paniken datorhandeln skapar.
Vimmerbyföretagen tycks dock vara mycket optimistiska.
Under två veckor nu har jag gjort flera företagsbesök:
- Företag X vill bygga helt ny industribyggnad, har så mycket order och produktion att inte ens nuvarande tomt räcker till.
- Företag Y kommer att expandera och nyanställa 30 kring nyåret. Fram till 2015 ska omsättningen dubbleras. Hur många jobb det blir vet jag inte men om man utgår ifrån vad man har idag skulle jag ta till i underkant om jag säger ytterligare 50 jobb.
- Företag Z, Å och Ä är alla expansiva och ökar stadigt hela tiden.
- Företag Ö gör förvärv och måste bygga ut.
Det är svårt att i detta perspektiv se en analkande lågkonjunktur men inte desto mindre måste kommunen både gasa och bromsa. Vi måste se till att industrimarken blir till snabbt! Både för stora och små företag. Och vi måste samtidigt strama upp vår offentliga verksamhet så vi har beredskap för den succesiva utflyttning som pågått i åratal. Senaste halvåret tappade vi 26 personer (dock var in/utflyttning lika) och det är runt en miljon i kommunalskatt (snittberäkning) som försvann.
Jag vill ändå säga att Vimmerby klarat sig bra om man jämför med Kalmar län i övrigt.
Men det är viktigt att vi får hejd på det negativa flyttningsnettot, och denna gånmg gick det jämt upp.
Det vi kan göra är att underlätta för näringslivet, skapa bra förskolor, skolor och äldreomsorg och se till att vi har en sund kommunal ekonomi.
Det arbetet är vi mitt upp i.

Fotnot: Vill också passa på att hälsa nya oppositionsrådet Helene Nilsson (s) välkommen till stadshuset. Jag ser fram emot ett givande samarbete i utvecklingen av Vimmerby kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar