söndag 7 augusti 2011

Sista sommaren med årets torgdesign...

Ska vi skapa en öppen och välkomnande kommun måste vi skapa en tillåtande och tolerant kultur.Jag kan konstatera, precis som i valrörelsen, att den kulturen råder inte bland många vimmerbybor.
Ta torget till exempel:
Folk stöter på mig och säger:
 "Varför ska det vara alkoholdrycker på torget?"
Jag svarar att det är därför att många vimmerbybor och våra turistande gäster vill det.
Hon fortsatte: "...men varför?"
Jag ställde en motfråga:
"Varför vill du inte tillåta de som vill ta en öl på torget att göra det där...?"
"De kan göra det någon annanstans" sa hon och avslutade diskusionen.
Jag hann inte berätta för henne om hur många städer i vårt avlånga land som haft en helt annan utveckling beträffande mat- och dryckeskultur på gator och torg, än vi i Vimmerby.
Förra sommaren resten jag ostkusten ned och till Österlen. Från den allra minsta ort till den lilla staden utmed vägen hade man uteserveringar med alkoholtillstånd.
Denna sommar besökte jag Fjällbacka, Hunnebostrand, Bovallastrand och Smögen ned mot Lysekil. Alla som varit utmed Bohusläns kust vet att det är en helt annan mat- och dryckeskultur än i Vimmerby.
I en av de små kustbyarna tog vi bilen ända ned till hamnen. Och där vi i Vimmerby satt trafikstopp för länge sedan, där fick man åka i 20 km ned utmed butikerna, ned utmed de smala gatorna och mötas så gott man kan. Nära nog kontinentalt.
Jag var i lilla Vadstena med 9.000 invånare i juni; flera uteseveringar på det lilla torget, givetvis.
Jag undrar: hur har det blivit så här i vår kommun?
I min värld lägger man samman det ena med det andra för att komma till ett slutomdöme: en öppen, glad och trivsam stad men en tolerant och tillåtande kultur. Just den här delen skapar ett litet löjes skimmer över Vimmerby, faktiskt.
Kan vi vara självkritiska? Vågar vi kritisera oss själva och säga; just det här är inte bra i Vimmerby?
Jag tror vi måste peka ut det som inte är bra, jag tror vi måste göra som i företagen; arbeta med ständiga förbättringar och ifrågasätta det mesta.
Vår torgmiljö är under all kritik. Det är tacksamt att den nu är inne på sin sista sommar och att vi kan finna en majoritet i fullmäktige för något annat. I samtal med andra partier har moderaterna släppt kravet på en kommunalt byggd foodcourt och det är inte viktigt vem som äger eller bygger den. Jag tror nu att det finns en majoritet för en kommersiell, privat byggd mobil sommarrestaurang med både mat och dryck på torget till nästa sommar.
Nu är det bara att hoppas att någon entreprenör vill lägga in förslag och anbud på att starta upp.
Jag vet att också exempelvis stadshotellet begärt att få etablera sig på andra sidan gatan, på torget, och det ska vi också pröva.
Jag tror att vi kan lösa det hela där skeppet är kvar, liksom Bullerbyhusen - men där vi kan få en annan design, och ett myller av människor på kvällarna.
Jag är personligen mycket tveksam till klädhandeln på torget. Vi borde kunna hitta en annan plats än vårt vackra småstadstorg för ambulerande klädhandlare.
Vad finns det för förslag? Ska vi ha klädtorg på en särskild plats, mattorg på en annan plats i staden? Och låta Stora Torget bli plats för umgänge med mat och dryck?
Vi måste ta tag i detta direkt i höst och jag planerar lyfta frågan till presidiet innan augusti månads utgång, för en behandling i kommunstyrelsen därefter.
Nästa sommar hoppas jag vi har något annat än idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar