söndag 24 juli 2011

Vimmerby deltar i norrmännens sorg

Vi hade väntat oss en Mohammed.
Vi hade väntat oss en islamsk självmordsbombare eller ännu en terrorgrupp där vi satt framför de extra nyhetssändningarna på TV och väntade på besked.
Det är ju ändå snart tio år sedan 11 september 2001...
Men det var en Anders.
En norsk 32 årig Anders.
En norsk nazist och rasist som hatade kommunisterna, muslimerna och också det norska etablissemanget i form av socialdemokraterna.
Han hade, enligt nyheterna, fått sin första politiska fostran i norska Framstegspartiet - ett främlingsfientligt parti.
Frågorna är många; var och hur förs de politiska samtal som påverkar en ung man på detta sätt?
Hur har han kunnat utveckla ett sådant hat?
Var har detta hat sin grogrund?

Politiken måste vara ytterst varsam med orden och med de bilder de målar upp.
Sprider man bilder som att det är invandrare som tar våra pensioner får man räkna med att det ger näring åt fientlighet -  och också åt galningar.
Sprider mor och far hat mot invandrare vid köksbordet eller framför TV:n på kvällen så ger man hatet näring, det går vidare till barnen.
Det är hat som skapar massmördare som Anders. Som nu ville straffa politiken, etablissemanget.
Att försvara vår demokrati innebär också att reagera i vardagen, speciellt i sådana samtal som föder hat.
Det handlar om att vi alla säger ifrån, att vi inte accepterar rasism och människofientlighet.
Vi måste stå upp för människors lika värde och reagera mot hatet som kommer allt kraftigare i den politiska debatten. Det ska inte få näring, det kan vi alla se till.

En hel värld sörjer de döda i massmordet på Utöja och i Oslo.
Vi i Vimmerby kommun i Sverige gör det också.
Vi känner djupt i våra hjärtan för alla anhöriga, och förnimmer den skoningslösa förtvivlan som gör så ont.
Våra tankar går till offrens alla anhöriga, till det norska folket, till våra politiska kollegor i Norge.
Sorgens förlamning är påtaglig.

4 kommentarer:

  1. Jag finner det mycket anmärkningsvärt att du, som både folkvald politiker och kommunalråd, sprider lögnpropaganda på detta sätt. Du skriver att gärningsmannen i Norge är ”en norsk nazist och rasist”. Jag skulle vilja se sakliga belägg för ditt påstående. Skulle det vara så att du inte kan presentera några sådana så hoppas jag att du gör en rättelse. För du har väl ändå ett ansvar för vad du publicerar på din blogg?

    SvaraRadera
  2. Att Nationaldemokraterna, som fick 77 röster i 2010 års kommunval i Vimmerby, förnekar att massmördaren på Utöja var rasist och nazist förtydligar bilden.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att jag var tydlig i min kommentar, så jag förstår inte hur du som kommunalråd kan ge ett sådant irrelevant svar. För att underlätta för dig så skall jag denna gång punkta upp mina frågeställningar, så kan du sedan besvara dem punkt för punkt.

    1. Varför besvarar du min kommentar på ett sådant oväsentligt sätt?
    2. Vilka sakliga belägg har du som styrker ditt påstående om att gärningsmannen i Norge är ”en norsk nazist och rasist”?
    3. Anser du dig inte ha något ansvar för vad du publicerar på din blogg?

    SvaraRadera
  4. Kort svar,Rasmus:
    Jag förstår att ni nu har ett problem i nationaldemokraterna. Men min uppfattning är, mot bakgrund av den information jag hämtat in, att massmördaren är rasist och nazist. Ja, jag har ansvar för publicering på min blogg. Därmed är debatten avslutad för min del.

    SvaraRadera