söndag 10 juli 2011

I väntan på fiber till landsbygden...

Efter några dagar utan en fungerande telefon eller dator, funkar allt igen.Vad som gått fel? Ja inte var det telefonen, för när jag tog en tur in till Vimmerby så fungerade den plötsligt.
Men eftersom jag är en i generationen som växt upp med mekano, stenkulor och filmstjärnsbilder i motsats till mina barn som växt upp med en inbyggd kunskap om fjärrkontroller och pekskärmar, så klarar jag helt enkelt inte av att felsöka.
Och barn har jag ju inga hemmaboende längre. Ännu en anledning att sakna dom...
Jag säger bara: "Det måste vara fel hos Telia!"...
När allt fungerar igen så kommer det plötsligt in meddelanden på telefonsvararen som är tre dagar gamla... Vilket det kan göra även om jag inte haft ett avbrott i kommunikationen...

Något jag verkligen funderar på nu, när jag bor i sommarhuset (och äldsta dottern från Linköping är hemma med pojkvän och bor i huset i stan) så är det det ebarmligt dåliga mobila bredbandet som tillhandahålles landsbygdsborna.
Jag får varje sommar en påminnelse hur handikappad man är utan sin nätuppkoppling; hur van man är att se vädret, läsa bloggar, se nyheter när man vill, läsa mail och...kolla golftider, exempelvis.
Det tar en faktor 100 längre tid någon mil utanför Vimmerby, än mitt i.
Det är inte acceptabelt.

När kommunen nu söker medlemsskap i IT-Sam (ett kommunalförbund tillsammans med fem andra kommuner) så får vi kompetens att börja bygga ett eget bredbandsnät till landsbygden som istället för det trådlösa 3-4 Mbit kan ge 100 Mbit. Det kommer att ta ett antal år att få ut fiber till alla men jag tror det är en överlevnadsfråga för oss som bor i Vimmerby kommun. Ska landsbygden leva måste den vara uppkopplad med tillräckligt bra bredband för att kunna bedriva verksamhet.
Jag kanske sticker ut hakan nu, men jag är mycket tveksam till våra privata nätbyggare. Hur snabbt kommer antennerna? När det gäller mobiltelefonin har landsbygden fortfarander stora fläckar utan täckning, jag till och med inne i tätorten Vimmerby saknas godtagbar täckning i vissa områden.
4G; och vad innebär det?
Att  kopparledningarna ska tas bort och det trådlösa ska gå över berg och dalar till varje liten stuga, med tillräckligt bredband för att klara tv, teleon, internet och dessutom företagsaffärer som bankärenden och tunga filer som exempelvis filmer?
Jag tvekar.
Historiskt har man knappast bättre täckning nu än på 010-tiden. Bättre ljud ja, men täckning...?

Jag tror därför mer på fibern är på trådläst, åtminstone under minst en avskrivningstid på kanske 20-30 år.
Fibern kommer att snabbare ge landsbygden godtagbart bredband, även om det kommer att ta oss upp mot kanske 10 år att bygga ut till den sista röda stugan i kommunen.
Regeringen har angett målsättningen att 90 procent av befolkningen ska ha 100 Mbit år 2020.
Jag skulle då vilja säga att i Vimmerby ska den sista röda stugan ha 100 Mbit före 2022 om vi fattar beslut 2012 om att börja investera i fiberutbyggnaden-
I det avseendet känner jag mig trygg i den kunskap IT-Sam har byggt upp, och som flera av kommunalråden i de aktuella östgötakommunerna vittnar om.
Kanske jag om fem år kan sitta och skicka ett inlägg i den här bloggen med fiber mellan stugan och servern, och alla hus på vägen ut hit också har fiber?
Hur ökar inte det värdet på boendet på landet? Hur bra landsbygdspolitik är inte det?
Dessutom billigare per månad än nuvarande telefonräkningen och ska Telia montera ned kopparledningarna, som man börjat med på andra håll i landet, ja, då lär väl mobilsamtalen bli ännu dyrare. De som inte har tillräcklig täckning får väl kanske hitta ett berg eller nån höjd nära sin stuga och sätta upp en egen telefonkiosk där..?
Undrar just: går världen framåt eller bakåt...?

Almedalen dominerade medierna denna vecka, och tyvärr passade det inte mig att åka just i år. Men nästa år ska jag vika av just den veckan för att åka dit och lära mig så mycket jag kan på alla seminarier och på alla möten med andra besökare.
Hoppas då på lika bra väder som Gotland haft denna vecka.
I Vimmerby har det också varit högtryck; varmt i insjön, varmt på torget, varmt på jobb och varmt på stranden.
Vi kan nu glädjas över en välskött centralort, där blomsterarrangemangen står i praktfull blom och hälsar, bland andra,  alla turister välkomna!
Låt oss alla visa upp vår bästa sida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar