måndag 18 juli 2011

Små frågor blir stora frågor...

Ja, nu blev söndagskrönikan på måndagen istället på grund av resa.
Men vi är ju alla flexibla, eller hur?
Jag skrev i min privata blogg före valet om att små frågor kan bli mycket stora frågor, och att dessa små frågor oftast är det som sysselsätter det kollektiva samtalet bland kommunens invånare.
Jag ska reflektera över några stycken:

1) Buskörningen. Ja, det retar folk att ungdomar, många med nyligen förvärvda körkort, snurrar runt i centrum och gör däckavtryck nattetid. Många tycker gummistrecken är fula, men det allra värsta är nog ljudet. Jag fick ganska i våras samtal från en kommuninvånare som bor centralt och som varje efternatt blev störd av busåkandet på gamla bussplan, mellan kyrkogården och gymnasieskolan.
- Jag har varit ute och pratat med dem men de förstår ändå inte. Och jag jobbar skift. Det är tungt att inte få den sömn man behöver, sa han i telefonen.
Jag undrade naturligtvis hur det kommer sig att det finns buskörare kvar, när polisen tog åtta av tio i fjol?
- Det kommer en ny generation varje år. Polisen måste ta tag i frågan rejält, och se till att uthålligt få stopp på busåkandet, svarade han.
Och det är inte annat än att hålla med. Kanske vi måste arbeta med flera spår? Dels hitta en plats där de kan vara och bränna sina däck, dels plocka av körkortet från de som busskör. Det har ju hänt några incidenter; man har sladdat av vägen och in på trottoarer, ja i fjol också rakt in på en villatomt, över stenmur och över staket...

2) Kajorna. Ja, det retar folk att kommunen tar ned träd för att bli av med fågelträck på en plats och istället får fågelträck på en annan plats. Som utanför Hamargrens på Sevedegatan.
- Varför ska man ha soffor över huvud taget där? Ingen kan sitta där, istället står sofforna som lysande installationer där fågelträck är en del av "konsten". Nästan så man vill visa upp att vi har fåglar som smutsar ned våra sittbänkar, sa en uppretad man.
Och jag kan nog hålla med. Om det inte går att sitta där, varför finns dom då där? Och om man då vill ha dom där, varför kan vi inte finna på ett sätta att hindra fråglarna från att använda träden som toalett?
Och om vi kan hindra dem där, var tar de vägen då? Måste de skjutas? Eller ska de skjutas?

3) Blommorna runt fontänen. Nog för att det fanns en och annan åsikt när kommunen gjorde om det lilla torget vid Rådhuset, la slät sten, byggde om fontänten och tog bort blomrabatten. men om nu kritiken tystnat vad avser gatstenens borttagande, så kvarstår den när det gäller rabatten.
Folk saknar rabatten runt fontäten och även om mycket blomsterprakt i fina krukor kommit upp på "rådhustorget" så anser man att rabatten runt fontänten var mycket finare och mer gemyntlig.

Ja, det var tre mindre frågor som är stora frågor för många av oss i Vimmerby.
Därför tänker jag ta upp samtliga för behandling i kommunstyrelsens presidium nu i augusti. Bara för att diskutera dem. Kan vi jobba närmare tillsammans med polisen för att stoppa busskörningarna? Hur får man bort fåglar från centrala träd i andra kommuner? Kan man sätta blomsterrabatter i lådot uppe på markstenen runt fontänen?
Vi ska ta den diskussionen. Det har jag lovat alla som stött på och bett om det.
Om vi kommer på några bra saker återstår att se.
Jag räknar med att vi ska hitta lösningar på akuta problem i vilket fall.
Viktigt också att inte blunda för de små vardagsnära frågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar