söndag 3 juli 2011

Några dagars planeringsjobb - men mest semester!

Nu inleds årets sommarsemester för mig.Halvåret har gått rasande fort och jag tycker jag ändå har kvar en hel del jobb.
Några dagar måste jag in och jobba i juli, dels för att samla ihop alla ärenden som pågår, sortera och strukturera, dels måste jag planera hösten och framförallt augusti månads agendor i kommunstyrelsen.
Några ärenden brådskar:
Mark för tyngre industri - här väntar vi på värderingar, därefter ska vi sätta oss och förhandla. Hoppas på att ha allt klart i augusti.
Mark för lättare industri - hoppas kunna få fram ett beslut i kommunstyrelsen i augusti där vi uppdaterar markundersökningarna på Ceos och snabbt försöker få fram ett antal byggbara tomter.
Mark i tätorterna - i Gullringen har Bengt Ansgarius (Gullringshus) iordningställt ett nytt industriområde som jag hoppas kan locka etableringar (kontaktperson är Johan Blomberg).
Vi ska försöka få in området på kommunens hemsidan under eller efter semestern. I Storebro finns också industrimark tillgänglig

Det brådskar också med äldreboendet och nya förskolan. Dessa projekt är dock långt framskridna och här ska vi bara bestämma plats. Hoppas att vi kan göra det snabbt i augusti så byggena kommer igång. Nuvarande förslag med förskola vid ishallsrondellen, hörnet vid VOK-spåret, GC-väg på den bebyggda sidan av bysjövägen samt hela äldreboendet på Circusplatsen tycker jag är ett bra förslag. Tror också att det finns förutsättningar för en helt enig kommunstyrelse här.

Något som vi också ska börja jobba med är en investeringsram. När vi tog budgetramen för 2012 och 2013 i fullmäktige fanns ingen investeringsram med.
Hoppas hinna skicka ut underlag till gruppledarna under sommaren för att kunna få behandling i kommunstyrelsen i september.
Mycket finns redan beslutat i tidigare ram, bland annat äldreboende och förskola.
Och jag uppfattar inte att så stora investeringar väntar oss.

Fokus i politiken i höst blir utan tvekan budgeten för de olika nämnderna, då nämnderna nu ska lägga upp pch peka ut de effektiviseringar man vill göra 2012 och 2013.
Det var en enig Allians i fullmäktige och jag var imponerad över nämndordförandenas beslutsamhet att verställa. Det bådar gott och framförallt bäddar det för en mer positiv utveckling när vi väl lyckats återställa balansen.
Två viktiga områden tror jag vi måste ha fokus på; dels omsorgens ökade kostnader för LSS och LASS (assistansen), dels de interkommunala ersättningarna inom gymnasieskolan.
Just gymnasiet tycker jag har ett spännande arbete framför sig. Man ska matcha elevminskningen, men man ska också försöka hitta idéer som ökar attraktionskraften. Ska bli mycket spännande att se vad somn kommer ut. Jag tror många politiker vill vara med och ha åsikter här.
Och så har vi Teknik & Servicenämndens stora omstrukturering. Här gör Alliansens ledamöter med ordf. Björn Swedborg (m) i spetsen ett jättejobb. Med målmedvetenhet så kommer man att lyckas, det är jag helt säker på.

Just nu upplever vi en högkonjunktur i Vimmerby. Jobben blir fler, arbetslösheten minskar. Små- och stora företag växer och nyanställer också.
Jag skulle önska att man prövade att ta in fler utlandsfödda i våra lokala företag. Vi har många extremt duktiga invandrare och personligen har jag mycket god erfarenhet. De flesta kan mycket bra svenska, vilket jag tror är en förutsättning för relationerna både med företagsledarna som arbetskamraterna. Men många får ändå inte chansen.
Jag är övertyygad om att vi inte kommer att klara att besätta många jobb i framtiden utan våra utlandsfödda vimmerbybor.

Nu önskar jag alla en härlig sommar! Bloggen återkommer söndagar hela sommaren och ni som är nyfikna på vad som kommer framöver är välkomna att hänga med. Några debattartiklar ska det bli i olika tidningar också förhoppningsvis.
Jag ser fram emot att ladda batterierna tillsammans med familjen och goda vänner, samt lite golf och fiske!
Glad sommar önskar jag alla i Vimmerby kommun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar