söndag 26 juni 2011

Vi vet att allt hänger ihop

Ekkullen säljs nu till Astrid Lindgrens Värld efter ett beslut av en enig Allians i kommunstyrelsen.Det är ett stycke mark med stort värde för de vimmerbybor som bor och verkar i grannskapet; hyresgäster i Vimarhem och barnen i grannskapets förskola.
Jag respekterar fullt ut det värde Ekkullen har - men accepterar inte arguementet att den inte går att ersätta som strövområde.
När kommunstyrelsen nu tog beslut om att låta utveckla markområdet bakom fjärrvärmeverket upp mot korsningen Prästgårdsgatan-Ängsgatan tog vi ett beslut som innebär ett nytt strövområde, med grillplats, sittplatser och stigar, en från sly utgallrad skogsmiljö som jag tror kan bli en riktigt bra naturpark.
Det gränsar området utan någon trafik; gång- och cykelväg ligger både i anslutning och som genomfart. Området kan nås av väldigt många människor.
Jag kan tycka att vi ändå skulle ha ordningställt området; vi är bra men måste bli ännu bättre på att ta hand och vårda våra stadsnära strövområden och det här området ligger ju mitt i bebyggelsen.
Vi ger nu ALV möjlighet att expandera till den gräns som den inre ringleden sätter, man kommer inte längre däråt. Ska man expandera parkmiljön måste man gå mot halkbanan och området bortanför det.
Att ge ALV tillgång till Ekkullen, dels för att bygga en ny Emil-miljö i kanten av området för omkring 30 miljoner kronor, dels skapa en naturyta till parkens annars ganska täta bebyggelse ökar attraktionskraften i anläggningen. Man får större möjligheter att ta emot fler besökare.
Fler besökare innebär jobb, inflyttning, bostäder...ja kort sagt, utveckling.
Som politiker måste man väga för och emot och i detta fall, med ersättningsområdet till de boende, tycker jag vi tagit ett klokt beslut.
ALV har fått betala fullt pris. Man har genom sin egen existens i området drivit upp priset till ca 300 kronor per kvm för byggbar mark i området. Det är högsta markpriset någonsin i Vimmerby. Industrin i övrigt betalar 70 kronor per kvm.
ALV är beredda att betala det priset för att få växa, för att fler jobb ska skapas och mer utveckling ska komma kommunen till del.
Det finns kommuner i Sverige som skulle skänkt ALV marken.
Jag tycker ALV tar sitt ansvar, man vet hur kommunens ekonomi ser ut och, mycket viktigt, man VILL betala för sig, göra rätt för sig. Det är hedrande när man vet hur enskilda företagare kan agera när man sitter i den positionen ALV gör.
Att skapa förutsättningar för en av de största attraktionerna i Europa att växa är självklart.
Som politiker med ansvar för kommunens framtida utveckling är det ett ansvarsfullt beslut.
Den som säger något annat ser inte helhetsbilden. Och framtiden.

De unga som bor i kommunen nu kommer att leva gott på besöksnäringen i framtiden. Redan idag står den för 17% av alla jobb, industrin för 30 %. Men medan industrin i stort står still i sitt jobbskapande, över konjunkturcyklerna, så växer besöksnäringen.
Att skapa förutsättningar för ALV är att skapa förutsättningar för ett Vimmerby som kan stå sig in i framtiden.
Vimmerbys framtiden är inte att få ett Arla etablerat varje år. Tacksamt att det kom. Men det finns ingen inbyggd repris. Det kommertvärtom att vara ytterst sällsynt.
Vimmerbys framtid är att se till att möjligheter skapas för de befintliga företagen att växa och att kratta manegen med snabb handläggning och bra möjligheter för nya företag att uppstå.
För mig är ALV en jobbskapare, en katalysator för besök och inflyttning och ett varumärke som vi är ensamma om och som aldrig flyttar till Slovenien eller Kina. Det stannar här.
Låt dem därför växa och gläds åt deras tillväxt.

ATT VARA FÖRETAGARE
Jag vet att jag valts som KSO företrädande nya moderaterna. Men min bakgrund är löntagarens i 14 år och företagarens i 25 år. Jag har förmånen att kunna känna in både löntagarnas och företagarnas villkor. Och jag försöker dra nytta av båda.
När jag nu säger ja till att ersätta Svensk Tryckgjutning för en skada som, i mitt tycke, ett kommunalt vägbygge orsakat har jag inte svårt att sätta mig in i rollen.
Voteringen förlorades med 2-7 och Leif Carlsson (m) och jag var ensamma i KS i vår årsikt att ersätta företaget.
Jag ska kort beskriva varför jag tänker så:
Om jag ägt STG och jag en dag, 10 år efter att jag etablerat företaget där, finner byggnaden vattenhotad, vattenvågorna slår över gräset mot byggnaden och jag får stoppa produktionen och inrikta mig under en drygt vecka på att försöka få bort vattnet, skulle jag fråga mig varför detta plötsligt hände.
När jag undersöker varför så är det enda som hänt att kommunen fyllt igen en kotunnel som hade ett vattenflöde ut från området dygnet runt och byggt en rondell i gränsen mot min tomt.
Även om nu två undersökningar inte direkt säger att det var detta som var felet, och inte heller säger att det kan ha varit ett annat fel - utan säger bara att det kan vara det ena eller det andra, hade jag som företagare aldrig accepterat detta. Jag hade begärt domstolsprövning.
Det gjorde nu inte STG år 2004 och tyvärr ligger det dom i fatet nu.
Majoriteten i KS anser att man nu är för sent ute och att bevis inte finns, man avslår därför kravet. Inte bara på en dryg miljon som företaget haft som skadeståndsanspråk, utan också det på en halv miljon som förhandlingen lett fram till.
Jag böjer mig givetvis för majoritetens beslut men det är inte mitt sätt att bedriva företagspolitik. I min värld tar var och en sitt ansvar för de skador som kan uppstå, även om den ena parten är en kommun.
Jag har full respekt för KS beslut, och tycker det är synd att beslutet inte togs när allt verkligen hände, 2004.

Det jag önskar kommer ut av detta ärende är att dialogen kan bli mer öppen och snabb mellan näringslivet och kommunen. Jag tänker bidra till det. Jag vill att företagen ska vara glada och tacksamma över att de etablerat sig i Vimmerby, därför att vi här har ett rättvist och konkurrensneutralt manér när vi ser på företagens behov.
Kommunen ska likaledes vara glada och tacksamma till sitt näringsliv.
Kanske en utopi tycker gamla politiker.
Inte alls.
Och här har jag nytta av min företagarbakgrund.
Jag VET att företagen vill ha lika spelregler, rättvis bedömning, snabb och KORREKT handläggning och ett leende på läpparna från alla parter som deltar, samt inte minst, att alla har en stark vilja att hitta lösningar på de problem som kan uppstå.
Vi har en hel del leende människor i vår kommun, både företagare, politiker, tjänstemän och företagare. De finns här som föredömen för mig.
Låt oss skapa ett öppet samtalsklimat mot ett gemensamt mål; utveckling av Vimmerby kommun.
Alla med en ärlig vilja att skapa ett föredöme bland landets småkommuner.
Med fler jobb ökar skatteintäkterna och mer pengar kan gå till vård, skola och omsorg.
Vi vet ju alla att det hänger ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar