söndag 15 maj 2011

Jobba för vår järnväg

Allra först vill jag notera att Vimmerby öppnade i helgen!
Det var inte bara Úpptäckardag - utan Astrid Lindgrens Värld slog upp portarna för säsongen!
Lycka till i sommar alla som bidrar till att vi är turistkommunen Vimmerby!

Hur viktig är vår järnväg? Hur viktig är Stångådalsbanan?
För mig är svaret - livsviktig!
Med tanke på det pris våra barn i framtiden ska betala för att transportera sig är besluten min generation nu tar på kollektivresandets område mycket viktiga.
Men är vi beredda att låna upp 5,5 miljarder kronor för att elektrifiera, räta upp och snabba upp Stångådalsbanan sträckan Kalmar-Linköping?
5,5 miljarder - och då är man i Linköping på kanske 45 minuter från Vimmerby och 2,0 timmar från Kalmar.
Det skulle skapa en möjlighet för Kalmarborna att ta sig till Stockholm på 3 timmar - ungefär den tid det tar för en vimmerbybo idag. (Oavsett regionindelning blir det viktigt för Kalmarborna att kunna ta sig till Stockholm relativt snabbt.)
Den räls vi har mäktar med tåg som kör 70 km i timmen. Och den är så dålig att den skakar sönder tågen. Nu läggs ett par hundra miljoner kronor på sträckan Bjärka Säby-Linköping, som Tjustbanan och Stångådalsbanan delar på och kommunerna har förskotterat dessa pengar.
Kan vi någonsin få så bra ekonomi i det här landet att det kan hamna järnvägspengar i Vimmerby?
Oavsett vilket - alla måste jobba för det.

I veckan hade vi ett möte i Vimmerby om infrastrukturen och det är särskilt glädjande att också Linköpings kommunalråd för strukturfrågor är med.
Vi gav en hel del uppdrag åt vårt gemensamma infrastrukturkansli och nu gäller det att ligga på, att se till att vi har prioriterade planer när pengar dyker upp.
Stångådalsbanan måste prioriteras upp om vi ska skapa möjligheter i Vimmerby kommun; arbetspendling in och ut från kommunen, godstrafik, etc. Ett steg i arbetet att få satsningar är att försöka få med oss industrin utmed sträckan.

För övrigt har nu Linköping tagit sig ned till Kisa...  Man planerar gemensamma satsningar Kisa-Rimforsa-Linköping och Linköping initierar också 2+1 väg allt längre söderut på gamla 34:an.
Man har förstått att man måste ta hjälp av de mindre orterna utanför stan; ger billigare boenden bara arbetspendeln fungerar med bra tåg.

I slutet på veckan var jag på Kalmar Läns Trafiks (KLT) årsstämma i Kalmar och här rapporterades att tågen fungerat bra sedan januari. De gamla Kustpilen-tågen är i drift, renoverade och förhoppningsvis ska de gå. Man har nära nog 100 procents säkerhet i sin tidtabell nu.
Vi får se hur det blir i vinter...

Veckan i övrigt har innehållit Kommunstyrelsens första budgetsammanträde av tre där rambudgeten för nämnderna slutligen ska spikas den 7 juni.
Nu är vi djupt inne och jag måste ge beröm till nämnderna; vilket bra jobb man gjort när man inventerat och prissatt sin verksamhet.
Vi har ett mycket bra material att hantera i kommunstyrelsen.

Och så hoppas jag att debatterna fortsätter i de delar av budgeten där vi inte är överens; den nya turistorganisationen med förslag om flytt av turistbyrån och mat och dryck på torget bland annat. Jag tar gärna emot kommenterar av läsarna; vad tycker du? Skriv och berätta!

Tiden mellan hägg och syrén är just nu i Vimmerby kommun.
Stick in nästan i blomsterprakten och känn doften.
Vi måste ju hinna lukta på blommorna också under årets allra finaste tid i naturen: just dessa dagar.

1 kommentar:

  1. "Kan vi någonsin få så bra ekonomi i det här landet att det kan hamna järnvägspengar i Vimmerby?"

    Herregud. Om vår rackarns regering struntade i att sänka skatterna så skulle pengarna finnas för både satsningar på välfärd och infrastruktur. Men vi vet vart Borgarnas prioriteringar ligger. Det borde ju du som Moderat förstå, inte sant?

    SvaraRadera