Nu väntar en djupdykning i enkätsvaren inför 2014 års
Företagsranking. Den 6 maj ska den vara klar och vi får då se hur Vimmerby
kommun förhåller oss till andra kommuner.
Jag sitter mitt i detta stora bruna stadshus.
Och jag kan ärligt säga att det finns massor kvar att göra.
Känslan för vad service är, och hur
mycket den impregnerat ryggraden i varje enskild tjänsteman och politiker, är
en bit ifrån det säljkårer och handelsmän och kvinnor får lära sig i näringslivet.
Å andra sidor är kommunala tjänstemän inte säljare. De har
en annan uppgift än att sälja varor.
Inte desto mindre bedöms de efter sin förmåga att
kommunicera och ge service, som upplevs som just service, tillmötesgående,
lösningsorienterad, åtrerkopplande.
Så visst finns det mycket kvar att göra. Har vi 3,2 i betyg
på en femskalig skala så förhåller det sig så, att vi har mycket kvar att göra.
Men det finns också en hel del som blivit bättre och det
finns många åtgärder som satts igång. Om processerna fortlöper, om fokus
behålls, kommer vi att successivt förbättra vårt lokala företagsklimat.
Kanske ni tycker nu att jag försöker försköna. Men så är det
inte. Skärskådar man svaren så är det mycket som får en förklaring.
Vi behöver reflektera över att vi både blivit sämre i en del
grenar, och bättre i andra. Analys är viktigt, det som inte mäts finns inte.
Här några fakta om och ur enkäten.
Undersökningsperioden är september till november 2013.
I Vimmerby har 90 företagare svarat (45% svarsfrekvens.)
Av dessa har 44 % 1-5 anställda. Och 29 % 6-25 anställda.
31 % är från handeln, 19 procent från industrin
Vi har tidigare i kommunen noterat att när svaren från industrin
dominerar får vi bättre betyg. Det betyder att handeln generellt drar ned vårt
betyg, att de företagare som är mest missnöjda är fåmansbolag inom handeln, med
få anställda.
72 procent är män, 32% är kvinnor och hela 72% är 45 år
eller äldre. Bara 6% är yngre än 35 år.
Över perioden 2008-2013 (enkätsvaren) var vi i botten 2009
med 2,9 och bäst 2011 med 3,4. Nu fick vi 3,2, samma som för 2012.
Kommunens service till företag är 3,0, dvs precis godkänt.
Kommunens tillämpning av lagar och regler är 3,2.
Tjänstemännens attityder till företagande är 3,1.
Kommunpolitikers attityder är 3,5.
Kommunens upphandling är 2,7
Kommunens verksamheter tränger undan privata företag: endast
4 % tycker så.
Allmänhetens, skolans och medias attityder till företagandet
är alla 3,7.
Dialogen mellan företag ochm kommunledning är 3,2.
Kommunens information till företagen är 3,1.
Vi ser också att 56 % av alla ärenden är tillståndsärenden. Myndighetsutövningen
har alltså stor påverkan. Tillsynen kommer sedan på 31 %.
En start bidragande orsak till att sittbetyget dras ned är
att väg, tåg och flygförbindelser bara får 2,5 i betyg, och tele- och it-nätet
bara 2,8.
Företagen får också svara på frågan hur det ska bli bättre.
Här är, i rangordning, recepten:
-
Bättre förståelse hos tjänstemän och politiker
om företagande.
-
Snabbare handläggning.
-
Bättre dialog mellan kommunen och företagen.
-
Öka kommunens attraktionskraft.
-
Utbilda elever om företagens roll i samhället.
Var har förbättringar skett?
Politikernas attityder, kommunens upphandling, kommunens
information till företage, tillämpningen av lagar och regler har alla blivit
bättre.
Sämre har det blivit med tjänstemännens attityder till
företagande och tillgången till arbetskraft med relevant kompetens.
Ja, som ni ser har vi att göra. Under de senaste åren har
följande införts i kommunen rörande just dialogen med företagen:
-
Industriråd
-
Näringslivsråd.
-
Frukostmöten.
-
Nyhetsbrev till företagen.
-
Destinationsprojekt.
-
Branschdialog med kommunalrådet.
-
Bloggar från kommunchef och kommunalråd.
-
Företagslotsar, utbildning av tjänstemän i
företagskontakter.
-
Aktivare mer informativ hemsida.
-
Facebook-dialog.
-
Fler företagsbesök.
Men nu tar vi nya tag, vi ska förbättra oss!
För vi kan mycket bättre!
PS. Vill du själva läsa detaljerna? Klicka här: http://foretagsklimat-presentations.s3.amazonaws.com/resultat/vimmerby.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar